Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2010 - 16:50 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

opdatering af web..

Hej,
jeg har et digital portfolie lavet i dreamweaver (mx2004). Det er et framesæt med to frames. Ude i højre side har jeg ca 30 små thumbs-billeder der hver især linker til en side, som vises i den venstre side. Det der er mit problem er at når noget nyt skal uploades i portfoliet, så skal jeg ind på hver side og indsætte et nyt thumb og linke det til den nye side. Er der en nemmere måde end at jeg skal ind på hver side og opdatere? måske at man tillægger billedet et link? eller at man kan arbejde i lag og opdatere et bestemt lag som så opdaterer alle sider? håber der er nogen som kan hjælpe, tak
Avatar billede a2p-dk Nybegynder
07. februar 2010 - 00:11 #1
Hej Lulu

Nu nævner du godt nok frames. Men jeg er lidt i tvivl om du snakker om frames i HTML. Eller dit eget begreb. anyway...

Hvis du ikke kender til iframes så synes jeg at du skal kigge på det. Iframes er en måde du kan køre en html-side inde på en anden html-side. På den måde kan du lave en side du kalder menu.html - på den side kan du lave alle dine thumbs. Så kan du på alle dine andre sider bare referere til menu.html. På den måde sker at når du ændrer på menu.html så bliver alle dine sider opdaterede.

Prøv evt. dette:
Opret en ny side med navn "menu.html". På menu.html kan du indsætte følgende:
<html><body>Hahaha dette vises på alle mine sider!</body></html>

Derefter kan du oprette to nye sider med navn: "side1.html" og "side2.html" Begge sider skal indeholde:

<html><body>
<IFRAME src="menu.html" frameBorder="0" width="200" height="400"</IFRAME> NOGET RANDOM TEKST
</body></html>

Nu når det hele er lavet og gemt kan du prøve at åbne enten side1.html eller side2.html. Put evt. noget forskelligt tekst på siderne.

Du kan nu se at de begge indeholder teksten fra menu.html. Hvis du prøver at åbne menu.html igen, og ændrer teksten. Så er teksten også ændret på side1.html og side2.html.

Så er det jo bare at indsætte din iframe på alle dine sider og derefter skal du ikke gentage dig selv igen. For du kan bare ændre i menu.html.

En anden metode du kan bruge er vhf. PHP hvor du kan inklude en fil på din side. Men det er mere teknisk.

Andreas
Avatar billede a2p-dk Nybegynder
07. februar 2010 - 00:12 #2
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2010 - 19:18 #3
Hej Andreas,

Tak for dit svar..
Med frameset mente jeg nok egentlig bare table.
Anyways, jeg er ikke så teknisk til at gå igang med at kode, men vil lige prøve og se om jeg kan blive god til det engang. Ellers har jeg fundet ud af en anden måde man kan gøre det på, ved hjælp af templates og edditabel regions - var mega stolt over at have regnet den ud :)
/l.