Avatar billede nickwan Nybegynder
15. januar 2010 - 16:02 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvilken nas server/server? + opsætning?

Hej eksperter jeg har lidt af en opgave som jeg behøver hjælp til :)
Jeg står med en bærbar Acer aspire 9300/9303 wsmi, med vista, som bliver brugt til firma brug, og så har jeg et samsung tv, serie 8, som gerne skulle havde trådløst netkort, hvad jeg ved af.

Mit spørgsmål er så hvilken nas server/server skal jeg ha ?
den skal kunne tage automatisk backup hvilket er vigtigt, jeg skal kunne stille den ud i et skab, væk fra min pc og mit tv, og så skal den tage automatisk backup af min pc, Samtidig skal den kunne kommunikere med mit tv så jeg kan komme ind på serveren ved hjælp af tv'et?!

OG er der nogle der ved om der ligger en guide her på nettet som viser hvordan man sætter det op?

på forhånd 1000 tak :)

ps. hvis der er info i mangler må i lige sige til, har givet det info jeg mener skal bruges:)
Avatar billede nugga Nybegynder
15. januar 2010 - 16:42 #1
Tage automatisk backup har intet med NAS'en at gøre, men istedet skal du sætte din pc til automatisk at lave backup. Det kan gøres med en masse gratis software, men normalt følger der noget med til NAS'en.
Inden for NAS markedet, snakker man normalt om disse tre NAS server producenter

Qnap:
Ligger i den mellem dyre ende.
NAS'en understøtter en masse features fra starten, så man behøver ikke hacke den.
Jeg kender en der ejer den, og han er rimelig tilfreds. De har haft nogle problemer med disken i den, men de fik løst det.
-sælges uden diske

Synology:
Stort set magen til Qnap, hvilken der er bedst ved jeg ikke. Jeg tror det er lidt smag og behag, måske er Synology lidt mere bruger venligt for den uerfarne end Qnap er.
Ligger også i den mellem dyre ende.
-sælges uden diske

Western Digital:
Jeg har selv Western Digital, måske mest fordi de er meget billigere end de andre.
Dog følger der ikke ret mange features med til dem, men de kan hackes. Og så kan de stort set det samme som de andre.
Der er dog nogle ulemper, for er jeg ikke sikker på de kan streame film ret godt. Jeg ved ikke helt om det er lykkes for nogle, men jeg kan ihvertfald ikke ret godt.
For det andet er processoren meget langsom, og de har næsten intet RAM. De gør blandt andet at de er langsomme, og vis man fylder en Itunes server op med musik, så tager det år at loade den.
-Sælges med diske, læg mærke til kæmpe pris forskel fra de andre.
-Jeg ville ikke købe dem, vis du har planer om brug af medie server. Vis du tilgengæld bare skal lagre, så er det en god server til gode penge.

Min mening:
Jeg synes Qnap og Synology er så dyre, at det næsten bedst kan betale sig selv at bygge en medie server.
Så mit valg ville være Western Digital eller selvbyg, men er du uerfaren, så ville jeg vælge en Synology.

Hvilken en af dem du skal have, må du selv finde ud af. Alt efter om du vil køre Raid eller ej, men du skal nok regne med godt 1500-2000 kroner uden diske. Så det løber vel op i 2500-3000 kroner.
Avatar billede nickwan Nybegynder
15. januar 2010 - 16:52 #2
altså regnede med en pris på ca 3000 så det var ikke helt ved siden af kan jeg høre:)

okay men hvis jeg nu skal bruge det til tv'et, er det så en dum ide at købe sådan en server? eller hvad?

det er en af mine venner jeg skal lave det for og han havde kigget på den her: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=673117

men den syntes jeg virkede meget dyr og tænkte at det må da kunne gøres billigere?
Avatar billede nugga Nybegynder
15. januar 2010 - 17:24 #3
Det var noget i den stil jeg ville vælge, der er bare et problem ved det. Da medie servere bruger en del strøm, så kan den være dyr at have til at køre i døgn drift, og vis du ikke have den til at køre i døgn drift, så kan det være svært at lave automatisk backup
Så må du tage stilling til om den skal køre 24/7, eller bare når du skal bruge den.
Du kunne også overveje, bare at lave manuelt backup engang imellem.

Men den mest optimale løsning, er nok at holde backup og medie hver for sig.
For eksempel kunne du købe en billig NAS for eksempel Western Digital My Book World Edition 1tb til godt 1000 kroner. Og så bruge en 3-4k på en medie server.
Min erfaring viser mig, at NAS servere sjældent klare medie ret godt. Grunden er at deres processorer ikke bruger meget strøm, fordi de er lavet til at køre 24/7, men de kan derfor heller ikke yde det store. Og så hedder de altså også NAS servere = Network Attached Storage servere, hvilket betyder at de er lavet som en slags ekstern harddisk, man kan gå på overalt i verden.

Held og Lykke med dit køb.
Avatar billede nickwan Nybegynder
15. januar 2010 - 17:35 #4
så hvad jeg kan forstå på det hele ville du vælge en NAS til backup og så en media server som bruges via tv og pc har jeg ret?

men hva for en NAS skal jeg vælge? det er vigtigt at den kan tilsluttes det trådløse netværk og tage automatisk backup.

du må lige rette mig hvis jeg er på herrens mark med hensyn til det der NAS er ikke så meget inde i det endnu :)
Avatar billede Six Nybegynder
15. januar 2010 - 18:13 #5
Altså, for lige at mane "NAS kører ikke medier ret godt" Til jorden, no offence nugga. MEN: Jeg har selv en synology diskstation 207+ - Og den streamer over netværk til perfektion! Jeg kører den sammen med mine ps3 maskiner og jeg har aldrig haft problemer med at det hakker eller noget, selvom nas'en kører for fuld smæk. Hvis det endelig har hakket i billedet, så har det været dårlig encodning eller at det codec der er brugt ikke har været godt nok understøttet i min NAS.

Men jeg har absolut ikke fortrudt mit køb på nogen måde, og synology forbedrer konstant deres firmware til NAS'en - det går jeg ud fra Qnap gør også. Men køber du f.eks. en diskstation, så kan den KUN blive bedre med tiden :)

Jeg kan kun sige ++++++ til Synology og deres produkter, samt deres bruger forum - Det er weltklasse! :D

Til nickwan - Der er ikke trådløst netkort i ret mange NAS servere, men du kobler bare din nas til en router(Som eventuelt også er inde i skabet) Så har du altid adgang til den via. et Webinterface på det trådløse netværk :)
Avatar billede nickwan Nybegynder
15. januar 2010 - 18:25 #6
okay det du siger der lyder godt "fjappe" kan du linke den du har? og kan den tage automatisk backup?

og hvis det du siger kan det her så lade sig gøre?

http://i308.photobucket.com/albums/kk321/LUNDEBABY/midlertidlig/test.jpg
Avatar billede nugga Nybegynder
15. januar 2010 - 18:52 #7
ikke misforstå mig Fjappe, de kan skam sagtens køre medierne ordenligt.
Det jeg mener er at de foreksempel ikke kan encode undertekster og sådan nogle ting
De er heller ikke så godt vis de skal streame til fjere medier på samme tid.
Og hvad med 1080P, hvordan klare din NAS det. For har hørt de godt kan have det lidt hårdt?

Det på dit billed kan godt lade sig gøre, men du kan bare vælge et acess point i stedet for to routere.
Avatar billede nickwan Nybegynder
15. januar 2010 - 19:03 #8
okay , så den der Synology nas kan godt gøre det men du ville foretrække en Nas til backup og en media server til at klare alt det fra pc til tv har jeg ret?

og er det sådan så jeg kunne få dig til at linke en NAS? og en media server du mener ville være et godt valg? der er bare et must og det er at NAS'en skal kunne tage backup automatisk MEDMINDRE du altså kender et godt program så ville det være dejligt med at navn på det program :) og 1000 tak indtil videre:) du skal nok få point nugga:)

(skal lige spise :P)
Avatar billede nugga Nybegynder
15. januar 2010 - 19:25 #9
Point bettyder nu ikke så meget men tak anyway.

Well som NAS ville jeg vælge.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=500835&q=my+book+world&sp=all
Og som medie server ville jeg personligt bygge selv, men vis du vil have en medie server der er lavet så er det her et bud.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=643289
Så ville jeg skaffe en til to 1tb diske alt efter hvor meget medie du selv mener du har.

Men jeg ville virkelig overveje at samle selv, jeg kan godt hjælpe dig vis det er.
Avatar billede nickwan Nybegynder
15. januar 2010 - 19:36 #10
kanon skal lige snakke med ham så vender jeg tilbage :)
Avatar billede nickwan Nybegynder
15. januar 2010 - 21:14 #11
har kigget meget på den her : http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=534850&tn=ProductDetailsAssessments

og set det her klip : http://www.dr.dk/DR2/Soeinding/Programmer/2009/11/20090610134722_1_1_1_1_1_1_1_1.htm
der gennemgår de hvad den kan og den kan stort set alt det han har behov for, det eneste som han ikke nævner i filmen er dog noget om afspilning af film.
hvordan tror du at den vil håndtere det?
Avatar billede nugga Nybegynder
15. januar 2010 - 21:54 #12
hmm.
Den ser faktisk meget god ud, og jeg regner også med den vil kunne klare opgaven fint. Men du skal altså ikke forvente at den kan streame 1080p, ihvertfald ikke uden en smugle lag.
Så vidt jeg ved så kræver den en lidt kraftigere processor, men jo den burde klare det meste.
Avatar billede nickwan Nybegynder
15. januar 2010 - 22:12 #13
okay 1000 tak for din hjælp den har været meget nyttig :)

så skal købe den der "Synology Disk Station DS209+II" + Harddisk + access point

så vidt jeg kan se så burde denne harddisk pass i den der NAS ikke?
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=349250
og er den egentlig dårlig kvalitet siden den er så billig? regner med at købe to for så at køre raid.
Avatar billede Six Nybegynder
16. januar 2010 - 05:35 #14
Nugga: Jo, den streamer faktisk fint 1080p, det er nærmest det eneste jeg ser. DOG vil jeg sige, at mine BR-Film er holdt til 4gb. Så jeg ikke løber tør for plads på min NAS :)

Det kunne nok godt ske, at den ville få problemer hvis den skulle hamre 55gb afsted.. Det har jeg ikke afprøvet :)

#13 - nickwan.

Jo den hdd passer fint i - og nej WD er sjældent et dårligt køb. Jeg har selv kastet et par Western Digital i min NAS, og det er jeg absolut ikke utilfreds med :)

"så skal købe den der "Synology Disk Station DS209+II" + Harddisk + access point" Ja hvis du vil have det setup, du har tegnet på dit billed - så ser det meget rigtigt ud :)
Avatar billede nugga Nybegynder
16. januar 2010 - 11:20 #15
Western Digital diske er klart de bedste du kan få, og så er de ikke engang ret dyre.
Overvej 1tb diske, da de ikke er ret meget dyrere og du vil ikke fortryde det i fremtiden.
Avatar billede nickwan Nybegynder
16. januar 2010 - 12:21 #16
okay 1000 tak begge to i har været til stor hjælp :) "fjappe" jeg vil også gerne give dig 60 point for dine svar da de også har været hjælpsomme:) så hvis jeg nu opretter en tråd til dig så linker jeg den her inde så kan du også få 60 point? :)

og "nugga" 1000 tak for din hjælp, du har været til stor hjælp :)

så endelige beslutning er "Synology Disk Station DS209+II" + Harddisk + access point" :D
Avatar billede Six Nybegynder
16. januar 2010 - 14:28 #17
Nickwan - takker for tilbudet, men jeg har så mange point at det nærmest er ligemeget.. hehe :D

Bare behold dem selv :)

Og mht. hvad nugga skriver om at købe 1tb diske. Så kan jeg kun give ham 100% ret. Jeg har selv 2x500gb i min NAS - og den løber stille og roligt tør for plads. - Så jeg ville følge hans råd, hvis der lige er lidt ekstra skillinger til hdd's :)

Held og lykke med projektet :)
Avatar billede nickwan Nybegynder
16. januar 2010 - 20:30 #18
okay kanon vil lige se hvad penge pungen siger:)

og mange tak:)