Avatar billede treypocca Nybegynder
13. januar 2010 - 13:07 Der er 21 kommentarer

Sende frem for at hente info fra cell.

Jeg har pt. importeret data fra en website, hvor summeringen af talene opdaterets hver gang Excel åbnes. Det betyder at Total tallet ændre sig, men også skifter plads (den rykker nedad).

Det er søger er først og fremmest at kunne sende data fra en cell til anden cell, frem for at modtager cellen f.eks. henter fra et andet ark. Samt at cellen der sender også sender den opdateret position (ellers bliver det rigtige tal ikke sendt af sted).
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. januar 2010 - 13:17 #1
du kan altid finde den række du er i ved at skrive RÆKKE() eller ROW() hvis det er den engelske udgave du bruger. Det kunne cellen der sender evt. sende med.
Avatar billede treypocca Nybegynder
13. januar 2010 - 14:00 #2
Ok. Og hvordan sender man et tal af sted fremfor at hente?
Avatar billede treypocca Nybegynder
13. januar 2010 - 14:01 #3
Og vel at mærke sende et tal af sted, hvor der kommer en overskrivning af cellen, når Excel åbner.
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. januar 2010 - 14:12 #4
ja det er da egentlig et godt spørgsmål. det tænkte jeg da ikke lige over. men forresten - excel plejer selv at opdatere alle referencer når der tilføjes ekstra rækker eller kolonner. selvfølgelig hvis du har referencen i et helt andet worksheet kan det godt blive besværligt.
Avatar billede treypocca Nybegynder
13. januar 2010 - 14:14 #5
Men helt konkret. Jeg er ikke noget Excel haj, så hvordan sender man tal fra en celle til en anden?
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. januar 2010 - 14:22 #6
hvis du i formelfeltet skriver = kan du trykke et hvilket somhelst sted på arket eller et andet ark for den sags skyld, og så kommer der en reference til det pågældende felt. hver gang du tilføjer nye felter vil referencen blive opdateret så den passer den nye position feltet den refererer til har.

hvis du forstår.. jeg er måske ikke den bedste til at forklare :)
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. januar 2010 - 14:30 #7
hver gang du tilføjer nye felter = hver gang du tilføjer nye rækker.. det er vist mere logisk.. jeg er vant til fjernsupport, ikke til at forklare på skrift :P
Avatar billede treypocca Nybegynder
13. januar 2010 - 14:35 #8
Men, ved brug af = henter du jo data, ikke sender fra en celle.

Man kan også løse problemet med at hente data, hvis cellen der henter kan finde ud af at E37, når er blevet til E38, E47 etc.
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. januar 2010 - 14:42 #9
prøv om det virker.. excel er rigtig smart til at finde ud af at opdatere referencer.. du behøver garanteret slet ikke sende data :)
Avatar billede treypocca Nybegynder
13. januar 2010 - 15:00 #10
Hvis jeg viste hvordan man fik den til at hente data fra en celle der flytter sig! Have no clue, hvordan man gør dette...
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. januar 2010 - 15:28 #11
hvis du laver en reference til celle a2 og indsætter en række ovenover, så bliver celle a2 til celle a3.. herefter opdateres referencen automatisk fra celle a2 til celle a3 (det klarer excel)
Avatar billede store-morten Ekspert
13. januar 2010 - 15:40 #12
En kort bem.
Hvis treypocca´s 'importeret data fra en website' ikke indsætter nye rækker, men bruger Copy/paste nedaf? for at få nye rækker fri.
Blot en tanke?
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. januar 2010 - 15:47 #13
ja ok den er ikke go - men burde man ikke kigge på andre løsninger hvis det er tilfældet?
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. januar 2010 - 15:48 #14
ellers... så ville en tabel (excel 2007) eller en liste (excel 2003) måske kunne klare jobbet - der kan man lave en reference til subtotalen som vil holde selv med copy/paste
Avatar billede excelent Ekspert
13. januar 2010 - 16:22 #15
En celle kan ikke sende til en anden celle
Den kan påvirke en formel i en anden celle
Men hvis det blot handler om at få summen af en kolonne, og du ikke ved hvor mange rækker der er med tal, så definer et navn fx minsum
under refererer til skriver du så område som minimum skal summeres
fx =SUM(Ark1!$A$1:$A$65500)
så kan du hvor som helst i Projektmappen skrive =minsum for at få summen
Avatar billede treypocca Nybegynder
14. januar 2010 - 10:30 #16
@Excelent

Som jeg læser dit svar, så vil SUM(Ark1!$A$1:$A$65500) jo summere alle tal i given kolonne? Og ikke give en subtotal cellen, som rykker nedad hver gang der hentes data fra et website.

Måske jeg skal forklare det igen:-)

Jeg har X antal ark e.i. Dashboard, Time Reg Periode A, Time Reg Periode B, Time Reg Periode X etc.

Arket : Time Regn Periode A henter data ind fra en website og paster X antal linjer ind og levere en subtotal for antal timer.

Arket : Dashboard skal hente subtotal for antal timer fra arket Time Reg Periode A (og alle de andre for den sags skyld).

Udfordringen er at cellen i arket Time Reg Periode A med subtotalen hele tiden rykker sig ned fordi, der løbende bliver updateret på den website data hentes fra. Derfor opdateres arket Dashboard ikke korrekt fordi den henter fra placeringen af tidligere subtotal celle.

Håber det giver mere mening nu...
Avatar billede excelent Ekspert
14. januar 2010 - 16:21 #17
Hvis det altid er den sidste/nederste række i arket
Denne tester i Ark1 A1:A10000 - ret til aktuel
Husk afslut formel med CTRL+SHIFT+ENTER

=INDEKS(Ark1!A1:A10000;MAKS(HVIS(Ark1!A1:A10000<>"";RÆKKE(Ark1!A1:A10000))))
Avatar billede treypocca Nybegynder
14. januar 2010 - 17:08 #18
@Excelent

Jeg forstår simplethen ikke dit svar :-( Og den forsøger at åbne en ny fil!

Fra samme fil og i Celle D23 (arket Dashboard) vil jeg gerne hente data fra celle FXX (arket Time Reg Periode A).

Så mit spørgsmål er hvilken kommando skal der stå i Celle D23, der kan hente data fra en celle der rykker X antal rækker nedad (afhænger af entries fra Website).
Avatar billede excelent Ekspert
14. januar 2010 - 17:56 #19
Hvis 10000 ikke er nok skal du rette til aktuel række 3 steder i formlen

=INDEKS('Time Reg Periode A'!F1:F10000;MAKS(HVIS('Time Reg Periode A'!F1:F10000<>"";RÆKKE('Time Reg Periode A'!F1:F10000))))
Avatar billede excelent Ekspert
14. januar 2010 - 18:12 #20
Altså formlen henter værdien i den nederste celle i kolonne F
Men i området F1 til F10000
Dvs. hvis der kan forekomme flere rækker end 10000, så skal 10000  ændres så de overstiger størst mulig antal rækker med tal
Avatar billede excelent Ekspert
24. januar 2010 - 11:11 #21
Hvordan går det ?