Avatar billede alex1984 Nybegynder
13. januar 2010 - 01:56 Der er 8 kommentarer

Trådløst Netværk (musik, film mv.)

Hej herinde,

Jeg står overfor at opdatere lydanlægget, og har tænkt på at anvende Wifi-systemet der allerede er implementeret i huset til at kunne spille på anlægget.

Jeg vil derfor høre om 2 ting:

1) kan man anvende en gammel ekstern harddisk med en wifi-usb så den er på netværket (jeg kan jo ikke styre harddisken som en normal computer).
- Kan jeg evt. programmere wifi-usb'en så den finder mit netværk og med korrekt kode, da jeg har kode på mit netværk...

2) Hvilke ting skal jeg se efter ved et anlæg så jeg kan hente musik på min netværksharddisk og se numrernes titel mv?

Venlig hilsen
Alex
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. januar 2010 - 06:35 #1
hvad er det for en wifi usb du påtænker at bruge?
Avatar billede alex1984 Nybegynder
13. januar 2010 - 10:54 #2
Jeg havde tænkt mig en USB á la denne:

http://www.bj-trading.dk/shop1/default.asp?side=info.asp&vare=410067&f=edbp

Venlig hilsen
Alex
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. januar 2010 - 15:25 #3
Den kan jo ikke forbindes til en USB harddisk. Du skal have noget intilligent imellem til at styrre det!
Linksys WRT160 og WRT610 er to trådløse routere der understøtter tilslutning af USB harddiske.
Avatar billede alex1984 Nybegynder
13. januar 2010 - 16:33 #4
Vil det sige at jeg skal forbinde min eksterne harddisk til min router - via kabel - og så skulle det virke?

Altså at man kan bruge følgende med dertil hørende kabler?:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=467344

Har bare lige set på den router du snakker om, og den koster ca. 1.000 kroner...
Avatar billede alex1984 Nybegynder
13. januar 2010 - 20:29 #6
Mange tak for svaret... 500 kontra de ca. 300 jeg ellers skulle ud i er fair nok.. - takker for det svar :-)

Har du mon også viden om anden del af spørgsmplet der går på hvilke ting man skal sikre sig vedr. anlægget?

evt. om anlæg med mulighed for at sætte i kø på stereo-anlægget og andre funktioner som man kan på en computer, kan købes til under 5.000?

Venlig hilsen
Alex
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. januar 2010 - 21:14 #7
Måske dette kan være en hjælp: http://www.eksperten.dk/spm/878170

Jo bedre router (ja den til 1000 kr. er bedre) jo bedre flow på musikken.
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
25. februar 2010 - 00:55 #8
Hvis du vil spille musik trådløst, så er der flere muligheder.

1) Dedikeret multiroom musik system
Det ultimative er et Sonos System eller Logitech Squeezebox(I den rækkefølge). Hvis du ikke kender til systemerne, så skulle du tage at se So Ein Dings gennemgang af systemerne.

http://www.dr.dk/DR2/Soeinding/Programmer/2010/02/26133821_1_1.htm

2) Home Theater PC, HTPC
Så kan du sætte en PC op ved siden af anlægget, hvor lyder sendes til anlæggets AUX. Ulempe: man skal vente på Windows boot før man kan spille musik, PC i stuen, ingen oplagt fjernbetjening.

3) AV Multibokse
Desuden kan du bruge din DLNA ready fladskærm, XBOX eller PS3 som musikafspiller. Det kræver bare, at du har sådan noget legetøj og at du gider tænde for fjernsynet for at høre musik.

Et andet simpelt bud, der kræver tændt fjernsyn, er WD TV Live boksen(som også er anmeldt af So Ein Ding).

Hvis du vil befri din digitale musik, så er eksempelvis en 2 disk NAS(QNAP, Synology) + Sonos det ultimative. Men det koster dig også 8-10.000 kr.

En Logitech Squeezebox Duet løsning til 2500 kr + en NAS vil stå dig i 4-6000 kr.

Du kan lege med en Squeezebox i Elgiganten+Computercity og Sonos kan du se i Hifiklubben.