Avatar billede dennish Nybegynder
12. januar 2010 - 09:48 Der er 5 kommentarer

special tegn i xml dokument

Hejsa jeg har et javascript der fortolker en XML fil (repræsenterer filen som et træ view). Når jeg bruger special tegnet såsom & så kan jeg ikke læse XML dokumentet. Jeg kan også se i min editor at den brokker sig når jeg skriver & i et xml tag.

Jeg har følgende i toppen af min XML siden
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<root xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">

Jeg har også prøvet at skrive
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
Med det virker heller ikke

Kan det virkelig passe at man ikke kan benytte sig af speciale tegn i et XML dokument uden at konverterer dem til en værdi ?
< er lig med &lt;
& &amp; er lig med
osv ...

Jeg troede egentlig bare at man kunne pege på et Schema eller vælge en bestemt encoding der kan håndtere speciale tegn ?
Avatar billede Cyrilion Nybegynder
12. januar 2010 - 12:33 #1
Så længe det ikke er i selve tagget, du benytter dig af special-tegn (Ikke valid xml), burde det kunne løses med character data:

<xmltag><![CDATA[<>&]]></xmltag>
Avatar billede dennish Nybegynder
12. januar 2010 - 13:06 #2
Det jeg gerne vil opnår er:
<org1 id="1" orgTxt="test ">
at kunne skrive special tegn i tagget såsom:

<org1 id="1" orgTxt="& > < ">

og ikke skulle være tvunget til at skrive

<org1 id="1" orgTxt="&amp; ">
Avatar billede Cyrilion Nybegynder
12. januar 2010 - 13:32 #3
Uden at være 100% sikker, vil jeg mene det er imod XML-specifikationen. Så for at svare på dit spørgsmål; ja, det kan godt passe at du skal konvertere specialtegnene i en attribut :)

Men hvorfor ikke hive det ud i et element i stedet?
Avatar billede dennish Nybegynder
15. januar 2010 - 15:18 #4
smider du et svar :-)
Avatar billede Cyrilion Nybegynder
22. januar 2010 - 14:10 #5
Ups. Det tog lidt tid, men her er et svar.