Avatar billede mrkaynex Nybegynder
11. januar 2010 - 15:07 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Oprette FTP så jeg kan få netværksdrev

Hejsa!

Jeg har min egen lille server med debian installeret. Den har webmin, samba windows file sharing og lidt andet gøjl installeret.

Jeg kan fint oprette forbindelse til den via den lokale ip, fx \\192.168.1.35\Server, men dette kræver jo at jeg er på mit hjemmenetværk.

Hvordan gør jeg, så jeg kan oprette forbindelse til selvsamme netværksdrev, når jeg er på, fx min skole?

Jeg kunne forestille mig det var noget FTP der skulle installeres og konfigureres, men hvordan, det ved jeg ikke.

Alt hjælp er velkommen! :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
11. januar 2010 - 15:52 #1
Som du selv er inde på installere du en ftpservice, proftpd eller vsftp er et par gode bud.

Herefter er det som bare at konfigurere den du har installeret. Husk at forwarde port 21 i din router til serveren hvor at ftpservicen køre.
Avatar billede mrkaynex Nybegynder
11. januar 2010 - 20:29 #2
Hej,

Jeg har set jeg allerede har installeret proftpd engang før, men det er jo lige opsætningen jeg er i tvivl om..

How-to-do? :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. januar 2010 - 08:11 #3
Hvis du kun skal have én bruger kan du i /etc/proftpd.conf indsætte
DefaultRoot /server

(Hvor et /server er path til den mappe du skal dele).

Har du flere brugere kan du med fordel oprette en bruger til formålet. Kald for eksempel brugeren "test", og læg indholdet af dit FTP indhold i /home/test.

Sæt DefaultRoot som nedenfor istedet. Dette vil pege på brugerens homedrev.

DefaultRoot ~

Vil du have flere forskellige homemapper skal du ud i at kigge på noget vhost til proftpd.
Avatar billede mrkaynex Nybegynder
24. marts 2010 - 00:36 #4
Undskyld for den længe svartid, har været igang med at flytte, og er ikke kommet videre med serveren siden.

Men du skal i hvert fald have point for din tid.