Avatar billede page Nybegynder
09. januar 2010 - 13:23 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Inheritance mellem classes

Jeg har en "funktion" som går igen flere gange i min class. For at undgå at kopiere den igen og igen, ville jeg have den i en class for sig således at jeg kunne fodre den med en værdi og så få det tilbage i en bearbejdet form.

Jeg har forsøgt med http://www.codeproject.com/KB/vb/OOPS_In_VBNET.aspx men uden held.

Er der nogen der kan lave et simpelt eksempel som jeg så selv kan arbejde videre med? Jeg vil gerna kunne sende en integer og få en string tilbage. Hvis det kan lade sig gøre!

Jeg ved det er lidt flyvsk, så spørg endelig ind, hvis i ikke forstår hvad jeg skriver :)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2010 - 14:40 #1
Lav en shared metode i en utility klasse.
Avatar billede page Nybegynder
09. januar 2010 - 14:41 #2
Hmm tror selv jeg har løst det...

Partial Class time
    Sub test
        Dim con As New epochTime(20)
    Response.Write(con.display())
    End Sub
End Class

Public Class epochTime
    Public x As Integer

    Public Sub New(ByVal value As Integer)
        x = value
    End Sub

    Public Function display() As String
        Return "Fejl " & 2 * x
    End Function
End Class

Dog ved jeg ikke helt hvad Sub New gør... ?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2010 - 14:45 #3
sub new er constructor
Avatar billede page Nybegynder
09. januar 2010 - 14:47 #4
Hej Arne_v havde ikke lige set dit indlæg.

Jeg vil søge efter shared metode i en utility klasse og se hvad jeg kan finde og så vender jeg tilbage.

Altid rart med en lille ledetråd :)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2010 - 15:33 #5
Du skal ikke søge efter en - du skal lave en !
Avatar billede page Nybegynder
09. januar 2010 - 15:45 #6
Hehe ja den er jeg med på :D

Jeg ville bare finde/søge information om hvordan jeg laver den :)
Avatar billede page Nybegynder
09. januar 2010 - 15:47 #7
hov, fik lavet et svar, det var ikke lige meningen
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2010 - 15:56 #8
Public Class MyUtilityClass
    ...
    Public Shared Function AppendA(s As String) As String
        return s & "A"
    End Function
    ...
End Class

kaldes som

smeda = MyUtilityClass.AppendA(s)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2010 - 15:57 #9
Du bruger normale metode, når du har brug for en objekt kontekst, men shared metoder, når metoderne er helt uafhængige af konteksten.
Avatar billede page Nybegynder
09. januar 2010 - 16:11 #10
Det virker helt perfekt..

Hvilken fordel er der i at benytte den shared metode frem for med en constructor som jeg ellers også havde fået til at virke?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2010 - 16:22 #11
Det afhænger af om modellen med et objekt med flere metoder og data eller modellen med en uafhængig funktion passer bedst til den virkelighed du forsøger at modellere.
Avatar billede page Nybegynder
10. januar 2010 - 14:31 #12
Det virker helt perfekt. HVis dul vil ligge et svar, så skal du få point.

Jeg takker mange gange for hjælpen
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2010 - 14:58 #13
svar