Avatar billede pazau Nybegynder
08. januar 2010 - 00:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Blokering af spam, hvor ens egen mail adresse står som afsender

Hej alle.
Som overskriften antyder, får jeg nogle gange spam-mails hvor min egen mail adresse står som afsender.

Hvordan kan det være, og hvordan kan jeg finde den rigtige afsender adresse og blokere den?

Jeg kører Ubuntu 9.04 med Evolution 2.26.1 som mail-program.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. januar 2010 - 06:24 #1
Det er fordi nogen har fisket din email adresse et eller andet sted.

Det kan være når du har brugt den på nettet eller fordi du eller andre har været ramt af en virus der har kapret adressebogen. Du har jo formenligt ikke altid kørt linux.

Jeg bruger selv thunderbird som mail program og har ikke problemet, da den også filtrere spam på andet end bare adressen!
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
08. januar 2010 - 07:06 #2
Nu kan linux jo også få virus, så hvad forige hentyder til er en gang ævl.

Men det er rigtigt at du kan have haft virus og der ved står du som afsender. Det er jo rimlig nemt at lave sin afsender addresse om, det går man bare under e-mail kontoen.

Men ellers kan du se afsender under Email Headeren
Avatar billede sumsar1812 Nybegynder
08. januar 2010 - 07:39 #3
hmm prøv at tryk "besvar" eller "svar" tit og ofte kommer den rigtige afsenders mail så frem ;)
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2010 - 09:29 #4
Ikke for at starte en diskussion om hvor netop de spammails kommer fra, men det mest sandsynlige er nok at din email ligger i en eller flere spammeres databaser og at den bliver valgt både som afsender og modtager. Jeg får selv sådan indimellem på den adresse jeg benytter til "usikre" tilmeldinger o.l. Hvordan den så er blevet opsnappet kan man nok kun gisne om, men har du offentliggjort den på et tidspunkt i et forum eller på en hjemmeside er kan det jo forklare det.

Jeg kører selv Linux og Thunderbird - den formår selv at filtrere dem fra som spam. Hvis Evolution ikke formår det kan du evt. finde et filter til den som plugin - ellers kan du som andre foreslår måske finde den oprindelige adresse i headeren. Det hjælper dog næppe de spammerne skifter konstant. Men hvorfor egentlig ikke blot tilføje din egen adresse i dit lokale filter, - det er vel relativt sjældent du sender mails til dig selv? :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2010 - 09:32 #5
Så lige at jeg egentlig blot siger det samme som james_t - så den forklaring støtter jeg helt. Har du ikke andre mystiske omstændigheder er der efter min mening ingen grund til at frygte virus eller værre.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. januar 2010 - 17:49 #6
I Thunderbird kan man vel egentligt sætte en mail regel op der siger hvis jeg står som modtager og afsender, så skal den i SPAM.

Så kan man vel også i Evolution.
Avatar billede pazau Nybegynder
09. januar 2010 - 01:23 #7
James_t_dk: Det er først efter at jeg skiftede til Linux, at jeg begyndte at bruge en software klient til modtagelse af mails på min Yahoo!-konto. Jeg har ikke været ramt af Virus indtil videre, ifølge Kasperskys Online Scanner.

Såvidt jeg kan se, kan jeg ikke sætte nogen regel op, der fortæller at den skal angive mailen som spam hvis jeg både står i modtager og afsender.

Jonas.hex: Jeg har flere gange foretaget skanninger med Kasperskys Online Scanner, og den har aldrig fundet nogle. Dog kan det sagtens være at jeg har indtastet min mailadresse et sted, hvor en spammer så har fundet frem til den. Det kan jeg kun gisne om.

Men dengang jeg brugte Yahoo's eget interface til at modtage mails med, var deres spamguard rimelig dygtig til at sortere spam fra. De spam mails jeg modtager, er som regel altid et tilbud om viagra fra en eller anden store.

Jeg har så indsat en regel, der siger at hvis emnet indeholder ordet viagra, så skal den sætte den i spam. Så må vi se om det virker. Gør det det, er størstedelen af spam mails'ene klaret. :)

Tdhansen: Det har du med stor sandsynlighed ret i. Jeg har fundet ud af at Evolution bruger et spam-plugin ved navn Bogofilter. Jeg kan vælge at installere pakken spamassasin, og bruge den, men vil lige se om min foreløbige løsning virker.

Jeg har skam prøvet bare at sætte mails'ene med mig som afsender på spam-listen, men Evolution vælger af en eller anden grund ikke at opfange dem som spam.
Avatar billede pazau Nybegynder
31. august 2013 - 09:33 #8
Lukker.