Avatar billede graugart Nybegynder
07. januar 2010 - 13:18 Der er 3 kommentarer

Mysql 4.0 -> mysql 5.1 opgradering = Query fejl

Jeg har lige opgraderet fra 4.0 til 5.1 og får en fejl på et query der altid har virket:

SELECT forum_emner . * , forum_users_1.brugernavn AS forfatter, forum_users.brugernavn AS last_forfatter
FROM forum_users
RIGHT JOIN forum_users AS forum_users_1 ON ( forum_users.key_forum_users = forum_emner.key_last_forfatter )
RIGHT JOIN forum_emner ON ( forum_users_1.key_forum_users = forum_emner.forfatter_id )
WHERE forum_emner.aktiv = 'Y'
AND forum_users.aktiv = 'Y'
AND (

STATUS IS NULL
OR STATUS =2
OR STATUS =0)

ORDER BY UNIX_TIMESTAMP(dato_update) DESC LIMIT 50

Det har som sagt altid virket, men nu får jeg fejlen:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-5.1.40]Unknown column 'forum_emner.key_last_forfatter' in 'on clause'

/forum.asp, line 134

*****

Jeg må indrømme jeg ikke er haj til mysql, er der nogle som lige kan gennemskue hvad jeg skal ændre??
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2010 - 18:18 #1
Det er da mere overraskende at det har virket hidtil.

forum_users RIGHT JOIN forum_users AS forum_users_1

joiner forum_users med sig selv men

ON ( forum_users.key_forum_users = forum_emner.key_last_forfatter )

refererer til forum_users tabellen
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2010 - 18:20 #2
proev:

FROM forum_users
RIGHT JOIN forum_users AS forum_users_1 ON ( forum_users.key_forum_users = forum_emner.key_last_forfatter )
RIGHT JOIN forum_emner ON ( forum_users_1.key_forum_users = forum_emner.forfatter_id )

->

FROM (forum_emner LEFT JOIN forum_users ON (forum_users.key_forum_users = forum_emner.key_last_forfatter)) LEFT JOIN forum_users AS forum_users_1 ON ( forum_users_1.key_forum_users = forum_emner.forfatter_id)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. januar 2010 - 23:14 #3
Kommet videre ?