Avatar billede jespernerd Nybegynder
06. januar 2010 - 23:17 Der er 16 kommentarer

Spørgsmål vedr. MAC

Hejsa,
jeg har lige købt mig en iMac i dag og synes godt nok det er besværligt i forhold til Windows.

Håber i kan besvare mine spørgsmål.

- Når et program fryser (Står stille), hvordan quitter jeg det så? I windows lavede jeg CTRL+ALT+DEL også Afslut process.

- Kan jeg flytte @ tegnet til normal tastatur ligesom på Windows ? ALT+2, fremfor ALT+'?

- Hvordan laver jeg MARKER ALT (Som på Windows: SHIFT+A?

- Hvordan laver jeg copy past som på Windows: CTRL+C OG CTRL+V?

- Kender i en gratis notepad version som på Windows til skrivning af simpel php uden brug af highlights osv. bare en simpel plain-text notesblok?

På forhånd tusind tak.
Avatar billede jespernerd Nybegynder
06. januar 2010 - 23:21 #1
og er der en hurtig refresh knap som på windows? (F5) ?
Avatar billede kongknabe Nybegynder
06. januar 2010 - 23:26 #2
Hej Jesper.

Der er altid en masse tilvendding når man kommer fra et system til et andet, men min erfaring er at man hurtigt både venner sig til, og endda bliver gald for OS X :)

Et godt Mac forum at søge på er www.macnyt.dk i øvrigt ;) Men nu til dine spørgsmål:

1) alt + comand(museums krusedulle) + ESC

2) Kender ikke umiddelbart til nogen måde at gøre det på, men måske det kan løses med trediepartssoftware... Er enig i at @ er dårligt placeret :(

3) comand + A (Comand bruges til alt det du normalt bruger CTRL til på windows)

4) Igen Comand i stedet for CTRL

5) Mac OS X kommer med programmet TEXT edit. (Tjek dog programmet CODA fra Panic - til lidt mere seriøs udvikling :))

Kom endelig med andre spørgsmål hvis det er :)
Avatar billede jespernerd Nybegynder
06. januar 2010 - 23:29 #3
Tusind tak for dine spørgsmål. Nu er det ikke så tit jeg bruger @ anyway, så kan nok godt leve med det. Men hold da op det er mærkeligt når man igennem flere år har benyttet sig af Windows. Det nok som du selv nævner, en vanesag.

Puha, bliver hårdt - jeg prøver mig frem og takker for link ligeledes.

Smid svar.
Avatar billede jespernerd Nybegynder
06. januar 2010 - 23:31 #4
Nå ja - hvad med F5-knappen, noget du ved noget om?
Avatar billede kongknabe Nybegynder
06. januar 2010 - 23:35 #5
Ja, det er meget mærkeligt.. Specielt enkeltheden... Man sidder tit og synes der mangler noget :D Men det vender man sig også til ;)

Her et par tråde fra Macnyt startet af andre begyndere, med mange gode råd, samt lækre gratisk programmer m.m.

macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=121153811629254763
http://macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=125097252619101134&start=1
http://macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=122530933731711743
http://macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=121268897599458261
http://macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=121153811629254763

Point er jeg ligeglad med :)
Avatar billede kongknabe Nybegynder
06. januar 2010 - 23:35 #6
Hvad gør F5 på Windows?
Avatar billede jespernerd Nybegynder
06. januar 2010 - 23:42 #7
Refresher vinduet i Safari browseren- genindlæser siden.
Avatar billede kongknabe Nybegynder
06. januar 2010 - 23:52 #8
Ahh jamen det gør du med comand + R

Og så lige et par andre gode....

Lukke vindue = comand + W

Lukke program helt = coman + Q

Screenshot af hele skærmen til desktop = comand + shift + 3
Screenshot af et udsnit af skærmen til desktop = comand + shift + 4
Screenshot af hele skærmen til clipboard = comand + alt + shift + 3
Screenshot af et udsnit af skærmen til clipboard = comand + alt + shift + 4

Open markeret emne = comand + o / comand + pil ned

Spotlightsøgnin/Applauncher = comand + space

Skift mellem prgrammer = comand + tab

Sikft mellem vinduer i program = comand + < / comand +$

Marker et engelsk ord og slå det op i Oxford english dictionary = marker ord + comand + alt + D

Det var dem jeg lige kunne komme i tanke om :)
Avatar billede kongknabe Nybegynder
06. januar 2010 - 23:54 #9
Sorry det med ordbogen er CTRL + command + D :)
Avatar billede jespernerd Nybegynder
06. januar 2010 - 23:57 #10
Hvad med "{" og "}" ?
Avatar billede jespernerd Nybegynder
06. januar 2010 - 23:58 #11
og hvordan med $-tegnet? Det fordi jeg er programmør og lidt svært at finde de forskellige tegn :D
Avatar billede kongknabe Nybegynder
07. januar 2010 - 00:06 #12
Jamen $ tegnet sider lige under ESC på tastaturet :)

{} = alt + shift + 8/9
[] = alt + 8/9
\ = alt + shift + 7

Hvad programmere du?  jeg er selv WebProgramør og kan måske komme med et par tips i den retning hvis det :)
Avatar billede jespernerd Nybegynder
07. januar 2010 - 00:12 #13
Tusind tak igen.

Flere forskellige. Bl.a Python, PHP, Ruby On Rails, JavaScript, Java, C# etc. Benytter MySQL som database :-)
Avatar billede kongknabe Nybegynder
07. januar 2010 - 00:20 #14
Ok, men kan da lige smide et par links til programmer jeg er glad for:

HTML, PHP m.m. editor

http://www.panic.com/coda/
http://www.subethaedit.de/index.de.html

CSS editor

http://macrabbit.com/cssedit/

FTP

http://www.panic.com/transmit/
http://cyberduck.ch/

MySQL

http://www.sequelpro.com/

Husk også at OS X som standart kommer med Apache webserver, PHP 5 og en masse andet godt.. Det skal bare aktiveres...

Læg også mærke til Safaris super lækre inspector, samt debug menu.. Slå den til ved at følge denne guide: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030110063041629
Avatar billede jespernerd Nybegynder
07. januar 2010 - 15:48 #15
Hej igen,
Tak for svar.

Nu sidder jeg med 2 problemer mere - og et spørgsmål.

1. Hvordan opretter jeg mapper på skrivebordet eksempelvis?
2. Hvordan åbner jeg 2 safari vinduer? Plejer at surfe med en del åbne browsere, men kan lige p.t kun åbne én af gangen.
3. Findes der nogle alternativer for Words? Eksempelvis Office pakker?

På forhånd tak.
Avatar billede kongknabe Nybegynder
07. januar 2010 - 15:55 #16
1) Højreklick og vælg "Ny mappe" (Hvis du der kun er en knap på musen højreklicker du ved at holde ctrl nede og ventreklikke - ellers kan du højreklicke ved at trykke med to fingre på trackpaddet)

2) coamdn + N (Eller op i "arkiv" - Prøv at gå op i menuen "Hjælp" i toppen, skriv "ny" og bevæg dig så ned på "Nyt vindue" med piletasterne.. smart :D)

3) Du kan sagtens få Microsofts office pakke til Mac, men jeg foretrækker personligt Apples iWork pakke (Som du garanteret af installeret som en trial version fra start af?) - Alternativt er der mange der er glade for OpenOffice