06. januar 2010 - 21:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Oprette en Domain server på en Linux Ubuntu.

Hej jeg er ved at oprette en domain server på en Linux Ubuntu server.
Selve serveren installerede fint.
Tildeling af ip adresser fik jeg til at virke.
Serveren opdaterede sig derefter fra internettet, så der er der da i hvert fald hul igennem.

Jeg skal dog ikke bruge den til internettet overhovedet, den skal stå i et mindre kontor hvor den skal fungere som server for 7-8 Windows XP-Pro arbejdsstationer.

Hvordan opretter man brugere på serveren, og hvordan tildeler man dem rettigheder?
Der skal også laves et logon script, der opretter mappede drev, hvordan?

Og endelig hvordan får man sine Windows XP Pro arbejdsstationer til at logge på?
Avatar billede serverservice Praktikant
12. januar 2010 - 22:57 #1
For at tilgå shares skal du anvende samba som du korrekt fik at vide for 3 måneder siden

Her er nogle links til Linux commands
http://www.linuxhelp.net/newbies/
http://www.linuxbog.dk/
http://linux.org.mt/article/terminal#N100D8

For at tildele rettigheder til shares anvender du chmod og chown og for at oprette brugere useradd - password med passwd osv.
http://www.debianhelp.co.uk/commands.htm

Mht logon i domain ved jeg ikke hvordan man gør i ubuntu - og tror du muligvis skulle have valgt en anden distro til det formål
Avatar billede serverservice Praktikant
12. januar 2010 - 22:59 #2
Det var det her spørgsmål hvor bufferzone hjalp dig http://www.eksperten.dk/spm/889594
13. januar 2010 - 20:29 #3
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal svare.
Det sidste jeg ønsker, er at fornærme nogen.
Jeg synes blot ikke at der er meget hjælp i de svar og kommentarer der kommer.
I Novell Netware, og Windows server systemer, starter man en guide der hjælper en igennem processen. Der udfylder man navnet på brugeren i den tilhørende rubrik, man vælger rettigheder fra en menu. Man definerer øvrige rettigheder og alt andet i et grafisk miljø.
I Linux læser man sig igennem sidevis af manualer, for at finde hvilken fil der skal ændres i. Man læser sig derefter igennem sidevis af manualer for at finde ud af hvad og hvordan det skal stå. Det er ligesom da man arbejdede i DOS i 1985.
Jeg kan ikke forstå at der i 2010 endnu ikke er lavet en tilsvarende brugervenlig løsning til Linux servere.
Hvis det ikke snart lykkes for mig, er jeg desværre nok nødt til at finde bevilling til en Windows server.
Avatar billede serverservice Praktikant
13. januar 2010 - 20:56 #4
Du kan ikke forvente at folk smider en step-by-step guide til Linux . Det tager tid at lære og så vidt jeg har set har du ikke selv fundet ud af noget selv endnu.
Den eneste vej er learning by doing og ved at finde guides og lave noget i praksis -

Der findes tonsvis af guides der kan vise de ting du søger - men jeg fornemmer at du forventer det hele serveret ved at lægge et spørgsmål på eksperten ?

På den måde bliver du aldrig god til It og fejlfinding.
Så hvis du egentlig helre vil have windows eller Novell hvorfor spørger du så efter hjælp til Linux ?
Avatar billede serverservice Praktikant
15. januar 2010 - 19:11 #5
Hej Anton

Du kan prøve at følge med her så kan du se hvordan det kan gøres ... http://www.eksperten.dk/spm/898471

..Dennis
Avatar billede ivan15 Nybegynder
19. februar 2010 - 10:03 #6
Hej Anton

Ja, det er rigtigt at Linux ER meget med at læse i flere dage for at finde ud af forholdsvis simple ting. Jeg kender flere Linux folk, og de er ikke meget for at give step by step info.
De holder det tæt ind til kroppen, det udmunder nok i at de selv har siddet og svedt over bøgerne. Det er IKKE negativ ment kritik. Men hvis Linux vil have lige så stor udbredelse som Windows, så skal der bla. mere step-by-step med billeder osv. Det er fuldstændigt rigtigt hvad Dennis siger, learning by doing! Men nogle gange er det en stor hjælp at få en step-by-step guide, der går tit et lys op for en "når ja sådan selvfølgelig". Og så kan man komme videre der fra.
Men Anton, hvis du skal have en server til at køre nu og her, så vil jeg i hvert fald anbefale at du skaffer en Windows server da det tager mange år at kunne administrerer en Linux server, så der er en sikker drift på kontoret og at du kan administrerer den uden at kører fast, da det lyder som om du er fortrolig med Windows server. Jeg ved godt at Linux er gratis men der kan gå mange timer tabt på et kontor hvis serveren ikke kan køre ordentlig. Så er der intet sparet
Avatar billede serverservice Praktikant
19. februar 2010 - 17:43 #7
Ja jeg blev ikke selv færdig med min Linux domain server fordi jeg i mellemtiden solgte serveren til et firma som ville bruge windows 2008.

Men jeg er ikke i tvivl om at det kan gøres på en dag hvis man er vant til Linux - Der var de fleste ting indbygget i ubuntu 9.10 og man kan vælge samba m.m fra installation. Så er resten konfiguration.

Jeg har selv fået god hjælp til Linux på E men har lavet de 95% selv og lært ved at bruge guides på nettet - og nej vi gider ikke hjælpe folk med en guide som kræver den viden vi selv har måttet bruge 3 år for at lære.
Dem der vil prøve Linux kan fint finde guide på howtoforge.

Det er sådan set det samme om det er windows server eller Linux - der er heller ikke så mange step by step guides i windows server.

Er det evt. til 9 brugere eller mindre kan du anvende windows home server som kan købes for ca 750,- og er windows 2003 kompatibel.
Avatar billede ivan15 Nybegynder
19. februar 2010 - 22:54 #8
Hej igen

Ja, jeg kan godt se hvad du mener, og som du skriver, der er en masse skriv på nettet, så er der kun en vej, når Linux folket ikke vil lave sådanne guider. Så er det bare der ud af med øvelser. Det passer jo fint i disse mørke vinteraftener :o)

Ivan
14. maj 2010 - 21:41 #9
Der findes en grafisk brugerflade til at konfigurere en sambaserver som domainserver, det hedder GADMIN.
Ved installations vejledningen står der:

Installation:
Download samba >= 3.0.9 from www.samba.org and unpack it like this:
tar -zxvf samba-x.x.x.tar.gz then cd into that directory and type:

./configure --prefix=/usr --sysconfdir=/etc --localstatedir=/var --sbindir=/usr/sbin
make
make install
If there are no errors youre ready to install gsambad which can be done like this:

Download gsambad-x.x.x.tar.gz and unpack it like this:
tar -zxvf gsambad-x.x.x.tar.gz

CD into that directory then run:

./Autoinstall (if you like the settings in it).

Now you should be able to start it by typing gsambad at a shellprompt or from GNOME or KDE's program menus and youre ready to add some users.

Hvordan gør man det fra Ubuntu's kommando prompt?
Det hjælper i hvert fald ikek at skrive:tar -zxvf samba-x.x.x.tar.gz
03. november 2010 - 21:23 #10
Opgav projectet.
Jeg fandt en opgradering til min novell server på ebay.
Mit problem er løst.

Jeg undrer mig dog stadig over at Linus folket ikke har opfundet en intuitiv brugerflade.
Avatar billede serverservice Praktikant
03. november 2010 - 21:59 #11
Jeg ved ikke hvad du mener med intuitiv brugerflade .

Har du prøvet Debian ?

Og det virker meget som om du hænger fast i noget du er vant til at bruge, siden du ikke kom videre med Linux - men op til dig ...

Og tak for hjælpen :)
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2010 - 09:33 #12
Hvorfor vil du have et grafisk administrationsværktøj på en tekstbaseret server? Det giver da ingen mening, med mindre du selvfølgelig først har installeret et eller andet grafisk miljø (Gnome, KDE, noget tredje) på serveren. Tar kommandoen virker iøvrigt fint på Ubuntu, men det kræver selvfølgelig, at man står i det rigtige bibliotek, og at man erstatter x'erne med det korrekte versionsnummer.
27. november 2010 - 14:59 #13
Nu skal jeg passe på at denne diskution ikke eskalerer.
Jeg fornemmer at der blandt Linux folket er en stor grad af underforståethed.
Det må I så selv om, mit problem er løst, desvæære ikke ved hjælp af Linux, heller ikke med hjælp fra denne tråd.
Jeg kan læse i Serverservice's svar fra 13. januar og Ivan15's svar fra 19. februar, at hjælp til Linux det skulle jeg ikke regne med. Hvad er jeres problem med at hjælpe folk? Hvis I møder en der ikke kan finde vej i trafikken f.eks. vil I så også sige at det får du ingen hjælp til.

Nu kan vi jo så diskutere hvad definitionen på tekst baseret og grafisk basseret er.
Tekst basseret er det ligesom i de gamle DOS dage, hvor den højeste grad af detaljerigdom på skærmen begrænsedes af det tegnsæt der var indlæst, eller er det når alt foregår fra en kommando prompt?
Grafisk baseret er det når der er indlæst et program hvor der er vejledende tekster og indtastningsfelter, eller skal det være i højopløsnings grafik som f.eks. Microsoft Windows?

Den gamle Novell 3.12 server som jeg har haft i snart 15 år, den er, efter min mening, grafisk basseret. Der starter man et program der hedder SYSCON, til at konfigurere systemet. I det program er der menuer hvor man vælger hvilke indstillinger der skal laves, det udløser tabeller hvor man udfylder de parametre der kræves.
Det er hvad jeg kalder intuitivt. Man skal ikke have meget hjælp før man kan gætte sig til hvilke menuer man skal vælge og hvilke parametre der skal indtastes.

Men hvis Linux folket mener at alt skal foregå fra kommandoprompten og parametrene skal være samlet i nogle tekstfiler, som man tilretter manuelt, så for min skyld ingen alarm.
Indtil videre er jeg færdig med Linux.
Avatar billede paBa Nybegynder
08. december 2010 - 16:12 #14
Nu har jeg selv brugt Linux (klient os + server) i et par år.

Og hvis du vil have en grafisk brugerflade, så skal du jo gå efter Windows.

Jeg har selv fået et dybere indblik i hvordan tingene spiller sammen, efter jeg har sat nogle servere op i Linux (dns, dhcp, samba, nfs, nis, firewall/nat/proxy, apache+ssl cert osv.) via terminalen (tekstbaseret) - som jeg ikke havde før da jeg kun "kendte" til Windows.

Og man skal være forberedt på at det kan tage 10 gange så lang tid (hvis ikke mere) at gøre tingene end i et grafisk miljø.
Så hvis man ikke har tålmodigheden til det, så vælger man ikke Linux.

/paBa