Avatar billede Minit55 Nybegynder
06. januar 2010 - 16:18 Der er 16 kommentarer

Makro hjælp til at gemme fil 2 eller 3 steder.

Hej jeg er IKKE god og det nedenstående er mit første forsøg på at lave en makro. Den virker dog ikke :( Det jeg gerne vil nå frem til at jeg kan gemme i 3 mappper når jeg trykker på en genvejstast i hurtig menu. F.eks, G drev, min dropbox folder og en backup dropbox folder!!. Jeg har prøvet med det understående men den gemmer "kun" et sted.?

Sub Autogem()
'
' Autogem Makro
' Autogem 2 steder
'
    ActiveDocument.SaveAs FileName:="Test af autogem på dropbox backup.doc", _
        FileFormat:=wdFormatDocument, LockComments:=False, Password:="", _
        AddToRecentFiles:=True, WritePassword:="", ReadOnlyRecommended:=False, _
        EmbedTrueTypeFonts:=False, SaveNativePictureFormat:=False, SaveFormsData _
        :=False, SaveAsAOCELetter:=False
    ChangeFileOpenDirectory "G:\Dropboxbackup 2\"
    ActiveDocument.SaveAs FileName:="Test af autogem på dropbox backup.doc", _
        FileFormat:=wdFormatDocument, LockComments:=False, Password:="", _
        AddToRecentFiles:=True, WritePassword:="", ReadOnlyRecommended:=False, _
        EmbedTrueTypeFonts:=False, SaveNativePictureFormat:=False, SaveFormsData _
        :=False, SaveAsAOCELetter:=False
End Sub

Jeg kan godt selv se der kun er en destination "G:\Dropboxbackup 2\" Men jeg ved ikke hvordan jeg tilføjer flere i editor.

Det skal lige siges jeg selv har prøvet at "indspille" med "udvikler værktøj" og bare har klikket rundt med mus på 2 steder men det virker som sagt ikke optimalt så kan godt være jeg har gjort noget forkert.

Er der en der kan hjælpe mig ??? ;)

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2010 - 17:15 #1
Benyt i stedet den absolutte sti:

ActiveDocument.SaveAs FileName:="G:\Dropboxbackup 2\Test af autogem på dropbox backup.doc", ...
Avatar billede Minit55 Nybegynder
06. januar 2010 - 17:25 #2
Ideen er at når jeg trykker på knappen ligemeget hvilket dokument ( f.eks. dokument 1, michaels indlæg til projekt, privat mail til peter, osv osv) jeg skriver i at den så gemmer på 2-3 destinationer!
F.eks.
1 harddisk
2 ekstern harddisk
3 en bestemt mappe

Og det ved hjælp af den "hurtig knap" jeg selv har lavet.!

Kunne godt tænke mig et makro "scrpit" hvor jeg bare skal indsætte de stier jeg selv har.

Jeg ved ikke om det er muligt med en så "simpel" makro, har bare en kammerat der havde fundet en engang som stadig virker men ikke kan huske hvor han har fra.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2010 - 17:36 #3
Noget i denne stil?

Sub Autogem()
    ActiveDocument.Save
    ActiveDocument.SaveAs FileName:=ThisDocument.Name
    ActiveDocument.SaveAs FileName:="G:\Dropboxbackup 1\" & ThisDocument.Name
    ActiveDocument.SaveAs FileName:="G:\Dropboxbackup 2\" & ThisDocument.Name
End Sub
Avatar billede Minit55 Nybegynder
06. januar 2010 - 17:43 #4
i forhold til første post er det første gang jeg prøver at rode med makro.

Så ved ikke om thisdocument.doc er universal for "lige meget hvilket dokument( word doc)" jeg arbejder i, og ja hvis g:dropbox1 bare kan ændres til en sti så er det noget ala det der ;)
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2010 - 22:45 #5
Du skal nok lægge makroen i Normal projektet - det er master templaten for alle dine dokumenter og dermed vil funktionen være tilgængelig overalt.. Hvis du lægger makroen i thisdocument.doc, vil det enten ikke virke, eller word vil åbne dokumentet i baggrunden hver gang.

/1
Avatar billede Minit55 Nybegynder
10. januar 2010 - 21:28 #6
Vil du forklare hvor jeg "lægger makroen i normal projektet"

Det jeg som sagt søger er at når jeg åbner en nyt dokument og så skriver noget og siger "Gem som" vælget et navn der kan hedde dokument michael 1. og så trykker på min makro knap" så gemmer den på en:
ekstern harddik der hedder g:

Og den gemmer i en lokal mappe der hedder c: documents and settings/.. Dropbox ( som sykkronisere over nettet

Og den skal gemme i en mappe på skrivebordet.

Er det muliggt overhovedet ???
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2010 - 10:02 #7
Ja det er muligt..
I Visual Basic editoren skal du lede efter Normal projektet i Project explorer (hvis den ikke er vist, kan du vise den ved at trykke Ctrl + R).

Du skal højreklikke på Normal projektet og vælge Insert -> Module.
I det modul, der bliver oprettet, skal du lægge din kode.
Avatar billede Minit55 Nybegynder
11. januar 2010 - 16:01 #8
Jeg siger tak og prøver og vender tilbage og piver hvis det ikke vil makke ret eller for at strø point..! ;)
Avatar billede Minit55 Nybegynder
11. januar 2010 - 16:11 #9
Dette er hvad der er tilføjet i øjeblikket og det virker IKKE ???? Hvad ska jeg ændre ?

Sub Autogem()

    ActiveDocument.SaveAs FileName:=ThisDocument.Name
    ActiveDocument.SaveAs FileName:="G:\Dropboxbackup 1\" & ThisDocument.Name
    ActiveDocument.SaveAs FileName:="C:\Users\df\Documents\My Dropbox" & ThisDocument.Name
    ActiveDocument.SaveAs FileName:="C:\Users\df\Desktop\Back up dropbox" & ThisDocument.Name
End Sub
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2010 - 16:18 #10
Hvordan virker det ikke?
Får du fejl? bliver filerne ikke gemt?
Avatar billede Minit55 Nybegynder
11. januar 2010 - 16:28 #11
Jamen der kommer en blank fejlboks hvor jeg kan trykke luk. Og filer bliver ikke gemt.

Alle destinationer er tilgængelige, og der er skrivemligheder på alle steder også.

Det er jo ikke voldsomt mange kommandoer der kan være fejl ;)
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2010 - 10:59 #12
Prøv denne.
Jeg har tilføjet \ ved nogle af stierne.
Jeg har desuden tilføjet "stop" kommandoen, der vil pause scriptet, så du kan følge med i, hvilke linjer, der giver fejl.
Kommer der fejl nu? og i hvilke linjer?

Sub Autogem()
    stop
    ActiveDocument.SaveAs FileName:=ThisDocument.Name
    stop
    ActiveDocument.SaveAs FileName:="G:\Dropboxbackup 1\" & ThisDocument.Name
    stop
    ActiveDocument.SaveAs FileName:="C:\Users\df\Documents\My Dropbox\" & ThisDocument.Name
    stop
    ActiveDocument.SaveAs FileName:="C:\Users\df\Desktop\Back up dropbox\" & ThisDocument.Name
    stop
End Sub
Avatar billede Minit55 Nybegynder
12. januar 2010 - 11:05 #13
Jamen der kommer stop ved første stop angivelse:
Sub Autogem()
    stop <------
    ActiveDocument.SaveAs FileName:=ThisDocument.Name
    stop
    ActiveDocument.SaveAs FileName:="G:\Dropboxbackup 1\" & ThisDocument.Name
    stop
    ActiveDocument.SaveAs FileName:="C:\Users\df\Documents\My Dropbox\" & ThisDocument.Name
    stop
    ActiveDocument.SaveAs FileName:="C:\Users\df\Desktop\Back up dropbox\" & ThisDocument.Name
    stop
End Sub
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2010 - 11:27 #14
tryk på play knappen - så kører den indtil den møder stop igen.
Avatar billede Minit55 Nybegynder
12. januar 2010 - 12:50 #15
Nu kommer der windows run time error 5353

Jeg kan ikke gemme dokument der bruges af anden proces.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2010 - 14:28 #16
Prøv at benytte activedocument.name i stedet.