Avatar billede Thomas25321 Nybegynder
06. januar 2010 - 14:04 Der er 11 kommentarer

Privat videokonference løsning

Hej,

Det kan godt være, at det er et banalt spørgsmål, men jeg kan ikke finde på en ordentlig løsning selv...

Problemstilling: Jeg vil gerne etablere en video-konference løsning imellem to stuer i hver sin ende af landet, så man fra tid til anden kan se hinandens (kønne) ansigter uden at skulle køre hele dagen for to kopper kaffe.

Tanker:
Jeg ville umiddelbart gerne lave en 'nem' løsning, hvor en bærbar's skærm-udgang sluttes til TV'et (der i begge tilfælde står på hjul og kan rulles tættere på sofaen end 4 meter). Der haves så et godt webcam på toppen af TV'et forbundet til computeren sammen med en eller anden for for mikrofon ('møde-telefon' eller lignende, der kan ligge på sofabordet mellem deltagere og TV'et?). Alt dette skulle så kommunkerer sammen gennem et eller andet videokonference-program.

Forhindringer:
1. Jeg kan ikke finde et godt webcam samt den omtalte mikrofon
2. Jeg kan se, at Skype stiller STORE hardware krav til deres nye 720p videochats... Er det virkelig nødvendigt i andre tilfælde? Jeg ville helst køre det via fx. en netbook.
3. Er der nogen, der har erfaringer med sådan noget her? Jeg tænker, at der måske er nogle teknisk interesserede forældre, der har etableret sådan en løsning for bedsteforældre og børnebørn :-)

Der findes erhvervsløsninger til ovenstående, men jeg er ikke interesseret i at betale mange tusindvis af kroner for projektet.

TV, computere og TDC bredbånd findes i begge hjem. Begge hjem har også Wii, men jeg har kun kunne finde Wii Speak til den og det er kun audio chat. Findes der noget, man kunne bruge derigennem?

Alle ideer, kommentarer og tanker er meget velkomne.
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. januar 2010 - 14:08 #1
Hej jeg bruger selv SKYPE!
Avatar billede Thomas25321 Nybegynder
06. januar 2010 - 14:49 #2
poko1:
Bruger du Skype i kombination med TV (evt i begge ender) og i givet fald, hvad er din erfaring med dette?
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. januar 2010 - 15:36 #3
Ja jeg bruger skype både fra min laptop trådløst til mit TV og fra min stationære PC! i den anden ende sidder mine børnebørn med en PC der er tilsluttet et FULHD 30" TV og som bruges som både TV og PC skærm vi kører i begge ender 5Mbit opkobling uden problemer!
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. januar 2010 - 15:50 #4
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. januar 2010 - 17:24 #5
Jeg tilslutter mig Skype. Bruger det selv med min bror der er i Vietnam. Vi har begge dette kamera, der har en høj opløsning og er god også under lyssvage forhold.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. januar 2010 - 17:24 #6
Avatar billede Thomas25321 Nybegynder
06. januar 2010 - 19:20 #7
Tak for inputs.

james_t_dk: Det ligner et godt kamera - hvor god er mikrofonen på afstand? Jeg mener, hvis jeg vil slutte det til tv'et, så kommer man til at sidde 2-3 m fra skærmen og ikke 50-80 cm som ved en computer. Har du prøvet at snakke med din bror med stor afstand til skærmen/mikrofonen?

poko1: Hvad gør du med mikrofon ved dit eget TV, når du bruger skype trådløst til TV'et? Og hvordan bliver det trådløst - findes der wifi webcams? Og så tak for links, men jeg tror ikke, at jeg køber 2x nyt skype-TV til det her projekt :-)
Avatar billede Thomas25321 Nybegynder
06. januar 2010 - 19:36 #8
Jeg er også stadig lidt bekymret for hardwarekrav: Jeg vil gerne køre det på to laptops (som jeg pt ikke kan huske hastigheden på, men de er 1-2 år gamle og blev hverken købt som super high-end eller 'Bilka's den billigste'), men flere steder står der enorme hardwarekrav som 3 GB ram, 3 GHz processor mv. - Dét har de to laptops i hvert fald ikke... Kan det lade sig gøre alligevel?
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. januar 2010 - 19:54 #9
Den trådløse forbindelse foregår med mit trådløse mediacenter ved mit tv.min labiop har indbygget webcam og microfon!
ved min stationære bruger jeg web cam og hovedtelefon med microfon!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. januar 2010 - 20:36 #10
Jeg har ikke testet kameraets mikrofon over stor afstand, men lige umiddelbart kan det lade sig gøre at snakke sammen selv om at man står 5 meter fra kameraet. Det kommer også an akustikken i rummet.

Det eneste krav jeg kan se ved skype for "High Quality Video Calls" er Dual Core CPU. der er ingen krav til RAM.

Og det er nok absolut minimum, hvis man vil have høj kvalitet.
Avatar billede Jach Nybegynder
18. januar 2010 - 11:15 #11
Hej Thomas,

På alle de svar du modtager og de spørgsmål du selv stiller er det tydeligt, at der kræves en del isenkram, og overvejelser om hvordan det hele spiller sammen. Du taler om kammera, alder på PC, RAM etc. Og det lyder til at stuen bliver lidt af et teknisk studie som skal forberedes hver gang der skal tales og ses på samme tid. Det kunne lyde som om det bliver vanskeligt med spontane videosamtaler..... ;-)

Må jeg i stedet foreslå en løsning med en dedikeret vidoetelefon. Hos SuperTel/V2TEL i Tåstrup findes der en løsning som består af en telefon som ligner en moderne og almindelig telefon (IP) som tilsluttes internettet. Billedet vises på en 4,5" skærm, og der kan også tilsluttes en ekstern skærm - f.eks. tv. Telefonerne indeholder naturligvis også kammera, så du kan sidde med den tæt på dig for at billedet af dig vises i stor størrelse hos modtageren i den anden ende. Lydkvaliteten er i top. Det er ubetinget en god løsning, jeg har selv brugt den en del. Kræver at du anskaffer deres videotelefon med et abonnement - og som ved alle løsningerne kræver det en fornuftig internetforbindelse i begge ender - ellers bliver billedet dårligt på en 32" TV! Jeg vil mene at hvis du skal have billed i fornuftigt kvalitet i begge ender, så kræver der nok 1Mb/1Mb både downstream/upstream, og det er ikke altid der er nok upstream båndbredde. Skriv hvis du vil have mere kontakt info. Jan