Avatar billede jensenj Nybegynder
06. januar 2010 - 12:28 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Udlån/retur database access 2000

Jeg har søgt her inde, men ikke fundet et brugbart svar.

For at kunne håndtere udlån ønsker jeg en database der hånderete dette. Når et produkt udlånes markeres det som udlånt, og ligeledes når det returneres.

Indtil videre har jeg oprettet 3 tabeller

Produkter:
Produktid
Produktnavn
Produkt serienr
Udlånt

Medarbejdere:
Medarbejderid
Medarbejdernavn

Udlånsordre:
Ordreid
Produktid
Udlånsdato
Udlånsdato reur
Brugerid
Avatar billede terry Ekspert
06. januar 2010 - 12:44 #1
"Indtil videre har jeg oprettet 3 tabeller"

So now you need to make some forms where youcan enter your data
Avatar billede jensenj Nybegynder
06. januar 2010 - 12:47 #2
Korrekt. Men jeg mangler en funktion, der kan checke af om produktet er udlånt eller ej
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2010 - 12:59 #3
Du har jo et felt med "Udlånsdato retur". Hvis denne dato er tom (Null) betyder det vel, at genstanden ikke er udlån. Så det et jo blot at lave en forespørgsel / formular, hvor dette felt som kriterie har "Is Null".
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2010 - 13:01 #4
Du har jo et felt "Udlånsdato retur". Hvis dette felt er tomt (Null) betyder det vel, at genstanden er udlånt da den ikke er kommet retur. Så er det vel blot at lave en forespørgsel / formular, hvor dette felt som kriterie har "Is not Null"
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2010 - 13:01 #5
Hvad skete der lige der??
Avatar billede jensenj Nybegynder
06. januar 2010 - 13:14 #6
Jeg kan godt lave en forspørgelse, men det ændre vel ikke status for feltet 'Udlånt'?
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2010 - 13:20 #7
"Men jeg mangler en funktion, der kan checke af om produktet er udlånt eller ej"

Der kan du i en forespørgelse med kriteriet indsat, så får du jo kun de poster, hvor feltet udlånsdato retur er tomt. Og når der ikke er anført en returdato, må det vel betyde, at genstanden ikke er kommet retur fra udlån endnu.

Du kan jo også lave en gruppeboks i formularen, der har forbindelse bagud i db, og her vælge om genstanden er udlånt eller ej. Endvidere kan du her programmere dig ud af udlånsdato og returdato, som kan skrives automatisk i gruppeboksen af programmet.

Mulighederne er flere, du skal blot vælge hvilken der passer bedst til dit behov.
Avatar billede jensenj Nybegynder
06. januar 2010 - 13:27 #8
Dette løsningsforslag tiltaler mig mest

"Endvidere kan du her programmere dig ud af udlånsdato og returdato, som kan skrives automatisk i gruppeboksen af programmet."
Avatar billede jensenj Nybegynder
06. januar 2010 - 13:31 #9
Min tanke var 2 formularer. Udlån og retur.

Hver af disse formularer skulle markere stat_date og end_date, og samtidig reservere produktet som ledigt eller udlånt.
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2010 - 13:42 #10
Du har brug for 3 felter:

startdate
enddate
og
et numerisk felt af mindste type (Byte)

Lav nu en forespørgsel med relevante tabeller / felter og en formular på baggrund af denne forespørgsel.

Sørg for, at dine guider i formularen er slået til. Tag en gruppeboks fra værktøjskassen og sæt den på formularen. Følg guiden så går det nemt.

I selve gruppebokssen's ramme indsætter du en kode Vedklik eventen:

If Ramme0 = 1 then
Startdate = Date()
enddate = Null
else:
Startdate = Null
enddate = Date()
end if

Hvor Ramme0 er navnet på gruppeboksen (rammen). Bemærk også, at der ikke er underscore i feltnavnene, det er en uskik at have det ligeledes med mellemrum. Det giver kun problemer. Du skal også sikre dig, at værdien 1 er = udlånt
Avatar billede jensenj Nybegynder
06. januar 2010 - 14:27 #11
Jeg kan ikke rigtig få det til at virke. Vil du prøve at have filen og så kigge på den?
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2010 - 15:12 #12
Ja - Send den som en .zip fil til:

mugs snabelting mail.dk
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2010 - 16:33 #13
Db returneret med et løsningsforslag implementeret.
Avatar billede mugs Novice
08. januar 2010 - 18:58 #14
Hvordan går det - Er problemet løst?
Avatar billede jensenj Nybegynder
17. februar 2010 - 12:54 #15
Har været nød til at bruge en ekstern løsning, da min database var for krævende i forhold til en "alm" løsning.

Jeg vil dog gerne give 100 point til Mugs for god vejledning