Avatar billede ivan_c Nybegynder
06. januar 2010 - 10:03 Der er 17 kommentarer

Problemer med æøå i formmail

Hejsa.

Jeg prøver at få en formmail til at virke, den sender fint nok mails igennem, men æøå virker ikke.
Jeg er bestemt ikke nogen haj til php, men kan ikke lige se hvorfor den bare laver heroglyf tegn istedfor æøå.

Her er det jeg bruger til at sende mailen med:

<?php

// Surftown formmail

// angiv modtagere af formmailen
// flere modtagere kan tilføjes som
// $modtagere[1] = "adresse@domain.dk"
// $modtagere[2] = "adresse2@domain.dk"
// osv.
$modtagere[0] = "massage@icx.dk";
//$modtagere[1] = "";

// succes og fejlsider
$succes = "succes.htm";
$fejl = "fejl.htm";

// standard tesktbokse er
// navn
// emailadresse
// emne
// besked

// disse skal være "name" på de forskellige tekstbokse på html-siden
// f.eks. <input type="text" name="navn"></input>

// lav liste over modtagere
$mail_modtagere = implode(",", $modtagere);

// klargør parametre
$navn = sanitize($_POST['navn']);
$emailadresse = "From: " . sanitize($_POST['emailadresse']);
$emne = "Besked fra " . $navn . ": " . sanitize($_POST['emne']);
$besked = $_POST['besked'];

// send mail
$mail_status = mail($mail_modtagere, $emne, $besked, $emailadresse);

if ($mail_status) {
header("Location: " . $succes);
} else {
header("Location: " . $fejl);
}

function sanitize($data) {
$safe_data = $data;

if ($pos = strpos($safe_data, "\n")) {
$safe_data = substr($safe_data, 0, $pos-1);
}
if ($pos = strpos($safe_data, "\r")) {
$safe_data = substr($safe_data, 0, $pos-1);
}
return $safe_data;
}
?>

håber nogen kan komme med et guldkorn.

Mvh
Ivan
Avatar billede majbom Novice
06. januar 2010 - 10:06 #1
det er et tegnsætproblem - hvilket tegnsæt er din fil gemt med?
Avatar billede ivan_c Nybegynder
06. januar 2010 - 10:19 #2
Hm har bare skrevet det i notepad, den står til kodning ANSI kan jeg se, kan det være det som er galt?
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. januar 2010 - 10:23 #3
Hvis du søger i eksperten´s søgefelt kan du sikkert finde en løsning!
http://www.eksperten.dk/search?q=%E6%F8%E5
Blandt andet denne!
http://www.eksperten.dk/spm/79869
Avatar billede majbom Novice
06. januar 2010 - 10:28 #4
jeg mener at notepad++ er gratis, og der kan du vælge hvordan det skal gemmes, det skal nok gemmes som ISO-8859-1
Avatar billede stigma Nybegynder
06. januar 2010 - 10:42 #5
Jeg ville nok hellere forslå UTF-8, så er du sikker på at du kan få de fleste tegn med i din mail hvis dette skulle forekomme..
Avatar billede stigma Nybegynder
06. januar 2010 - 10:43 #6
Men hvis du ikke gider at til at ændre tegnsættet kan du også bare bruge utf8_encode(); på den variable som indeholde teksten i mailen, det skulle kunne gøre det..
Avatar billede ivan_c Nybegynder
06. januar 2010 - 10:50 #7
Hm har nu prøvet at gemme formmail.php både som UTF-8 og ISO 8859-1 men lige meget hjælper det, den viser stadig æøå som ø æ Ã¥

Poko: har søgt her inden jeg postet :-) men det gør det bestemt ikke nemmere at jeg ikke lige kender så meget til php, og blev desværre ikke klogere af det så derfor mit spørgsmål her.

Stigma: kan jeg få dig til at skrive hvor jeg kan sætte utf8_encode();  ind henne?
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2010 - 10:52 #8
Det er et forsøg værd, selvom utf8_encode() iflg. manualen forventer ISO-8859-1 som input...
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2010 - 11:00 #9
Det skulle (hvis det virker) være på de variabler du sender til mail-funktionen:

$mail_status = mail($mail_modtagere, utf8_encode($emne), utf8_encode($besked), $emailadresse);
Avatar billede ivan_c Nybegynder
06. januar 2010 - 11:24 #10
Hm det hjalp hellere ikke... suk den vil bare ikke skrive dansk det skidt...
Avatar billede kjeldsted Novice
06. januar 2010 - 16:26 #11
Ved godt det lyder som et mærkeligt forslag men prøv:

imap_utf8() i stedet for utf8_encode().
Avatar billede ivan_c Nybegynder
06. januar 2010 - 16:36 #12
Nope den kom bare i store bogstaver istedfor men stadig med heroglyf tegn :(

Tror bare ikke Surftown kan li' mig...
Avatar billede ivan_c Nybegynder
06. januar 2010 - 16:53 #13
Bingo så var den der!.... men dog ikke lige med det ovennævnte script, det forstår jeg stadig ikke hvorfor ikke virker. men har fundet en anden formmail som virker nu.

Til andre der heller ikke kan få den til at virke på surftown kan jeg varmt anbefale http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmail.php den virker.

Mange tak for jeres hjælp her selvom det ikke lykkedes at få det til at virke.

Mvh
Ivan
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2010 - 17:03 #14
Jeg tror du er "kommet til" at rette etellerandet andet, for dét script benytterpræcis samme funktion (send) som før...
- men det kan du jo være ligeglag med, bare det virker :D
Avatar billede ivan_c Nybegynder
06. januar 2010 - 17:18 #15
Ja jeg vil jo bestemt ikke afvise det, men prøvet lige for sjov skyld at kopiere scriptet ind igen fra surftown's hjemmeside, så det hele var helt frisk - kun mailadressen tilpasset - og så var den gal igen, så lige hvad der er gået galt med det ved jeg ikke.

Men ja bare skidtet virker :D
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 13:09 #16
lukketid?
Avatar billede kjeldsted Novice
11. maj 2011 - 11:47 #17
Bare for at følge op.
Er problemet løst? Og i så fald bør tråden lukkes.