Avatar billede totalpc Seniormester
04. januar 2010 - 20:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fjerne ' fra mine indlæg

Hej
Jeg har lige opdaget at jeg ikke har taget højde for at man indtaster fx ' i mit kommentarfelt på min side. hvis der indtastes et ' brager det ned med et drøn :)
Hvordan er det at jeg undgår de specieltegn når jeg gemmer? Jeg bruger fckeditor, men går ikke ud fra at det betyder noget!

Side 1:
<form action="gem_fangst.asp" method="post">
<div class="style1">
<!-- #INCLUDE file="FCKeditor/fckeditor.asp" -->
<table style="width: 80%" align="center">
    <tr>
        <td class="style3">Overskrift</td>
    </tr>
    <tr>
        <td class="style2"><input name="overskrift" type="text" size="40"></td>
    </tr>
</table>
<table style="width: 80%" align="center">
    <tr>
        <td class="style3">Tekst</td>
    </tr>
    <tr>
        <td>
<%
Dim oFCKeditor
Set oFCKeditor = New FCKeditor
oFCKeditor.BasePath = "/FCKeditor/"
oFCKeditor.Create "FCKeditor1"
%>
</td>
    </tr>
</table>
<br>
<INPUT TYPE="image" SRC="grafik/send.jpg" VALUE="Submit" ALT="Login" NAME="login">
    </div>
    </form>

Side 2:
<!--#include file="db.inc"-->
<%
strSQL = "Insert into fangster (overskrift,beskrivelse) values('" & Request.Form("overskrift") & "','" & Request.Form("FCKeditor1") & "')"
response.write strsql
Conn.Execute(strSQL)
Conn.Close
Set Conn = Nothing
Response.Redirect "default.asp?sitepage=fangster"
%>
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2010 - 20:46 #1
Replace(Request.Form("overskrift"), "'", "''")

  // Steeven
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. januar 2010 - 20:47 #2
Du skal ikke fjerne '-erne, men du skal sørge for at din SQL-sætning bliver bygget korrekt op.

Den "rigtige" løsning hedder "parameters", men du kan sikkert nøjes med at lave en replace på strengen, så eet ' udskriftes med to af slagsen: ''

Når det står i en '....'-streng i SQL-sætningen, bliver det til en enkelt '
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2010 - 20:52 #3
Jeg sætter lige nogle mellemrum ind, så det bliver tydeligere, hvad der gøres:

Replace(Request.Form("overskrift"), " ' ", " ' ' ")

Indsæt et ' foran en apostrof for at ophæve dens virkning i SQL m.m.

  // Steeven
Avatar billede totalpc Seniormester
04. januar 2010 - 21:07 #5
Tak det var lige hvad der skulle til.
Steeven smid et svar, Erik vil jo ikke have point ved jeg :)

Er der andre tegn man lige skal være opmærksom på eller er det kun ' ?
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2010 - 21:27 #6
Tegn som " kan også give nogle uforudsete hændelser.
Læs artiklen fra Keysersoze; den er god.

  // Steeven
Avatar billede totalpc Seniormester
04. januar 2010 - 21:29 #7
Fin artikel. Mange tak