Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
04. januar 2010 - 12:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

FileUpload: Ændre size

Før i læser spørgsmålet kan jeg lige så godt sige at det ikke kan løses ved at ændre maxRequestLength
I web.config. Jeg ønsker at manipulere med selve filen.

Jeg har en fileuploader og en knap på min side:

<asp:FileUpload ID="FileUpload1" runat="server" />
<asp:Button ID="BtnUpload" runat="server" Text="Upload" />

Dette skal bruges til at ligge billeder i min database:

myNewImage = CType(FileUpload1, FileUpload)

        stream = myNewImage.PostedFile.InputStream
        Dim uploadedFile(stream.Length) As Byte

        stream.Read(uploadedFile, 0, stream.Length)

        namePosition = myNewImage.PostedFile.FileName.LastIndexOf("\") + 1
        fileName = myNewImage.PostedFile.FileName.Substring(namePosition)
        fileType = myNewImage.PostedFile.ContentType

        MyCommand = New SqlCommand
        MySQL = "INSERT INTO Image_Sailing_Tbl (ImageName, ImageType, ImageData) Values (@ImageName, @ImageType, @ImageData);"

        MyCommand.Parameters.Add("@ImageName", SqlDbType.NVarChar, 50).Value = fileName
        MyCommand.Parameters.Add("@ImageType", SqlDbType.NVarChar, 50).Value = fileType
        MyCommand.Parameters.Add("@ImageData", SqlDbType.Image, uploadedFile.Length).Value = uploadedFile

        MyCommand.CommandText = MySQL
        MyCommand.Connection = MyConnection

        MyCommand.ExecuteNonQuery()

Jeg har forsøgt med:
        MyCommand.Parameters.Add("@ImageData", SqlDbType.Image, 614400).Value = uploadedFile

Men så gemmer den ikke hele billedet.

Er der nogen der ved om man kan manipulere med filstørrelsen og gemme hele billedet?
Avatar billede keysersoze Guru
04. januar 2010 - 12:42 #1
hvis du skal manipulere med filstørrelsen og samtidig gemme hele billedet skal du manipulere med selve billedet - fx ved at resize det eller pille ved kvaliteten. Du kan se et lille eksempel her; http://www.4guysfromrolla.com/articles/012203-1.aspx
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
05. januar 2010 - 08:12 #2
Jeg har i mellemtiden fundet ud af at resize mit billede, men jeg kan ikke få det nye billede gemt i min db.
Jeg lånte et eksempel fra en blog, hvor den gemmet en ny fil på serveren. Du kan se det jeg også har forsøgt at få denne til at gemme i DB istedet..

Private Sub ResizeImage()
        Const Lx = 200  ' max width for thumbnails
        Const Ly = 240  ' max height for thumbnails
        Const upload_dir = "images/upload_resize_test/"  ' directory to upload file
        Const upload_original = "sample"    ' filename to save original as (suffix added by script)
        Const upload_thumb = "thumb"    ' filename to save thumbnail as (suffix added by script)
        Const upload_max_size = 25  ' max size of the upload (KB) note: this doesn't override any server upload limits
        Dim fileExt ' used to store the file extension (saves finding it mulitple times)
        Dim newWidth, newHeight As Integer ' new width/height for the thumbnail
        Dim l2  ' temp variable used when calculating new size
        Dim fileFld As HttpPostedFile  ' used to grab the file upload from the form
        Dim originalimg As System.Drawing.Image ' used to hold the original image
        Dim msg ' display results
        Dim upload_ok As Boolean    ' did the upload work ?

        'Randomize() ' used to help the cache-busting on the preview images
        upload_ok = False
        If LCase(Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD")) = "post" Then
            fileFld = Request.Files(0)  ' get the first file uploaded from the form (note:- you can use this to itterate through more than one image)
            If fileFld.ContentLength > upload_max_size * 1024 Then
                msg = "Sorry, the image must be less than " & upload_max_size & "Kb"
            Else
                Try
                    originalimg = System.Drawing.Image.FromStream(fileFld.InputStream)
                    ' work out the width/height for the thumbnail. Preserve aspect ratio and honour max width/height
                    ' Note: if the original is smaller than the thumbnail size it will be scaled up
                    If (originalimg.Width / Lx) > (originalimg.Width / Ly) Then
                        l2 = originalimg.Width
                        newWidth = Lx
                        newHeight = originalimg.Height * (Lx / l2)
                        If newHeight > Ly Then
                            newWidth = newWidth * (Ly / newHeight)
                            newHeight = Ly
                        End If
                    Else
                        l2 = originalimg.Height
                        newHeight = Ly
                        newWidth = originalimg.Width * (Ly / l2)
                        If newWidth > Lx Then
                            newHeight = newHeight * (Lx / newWidth)
                            newWidth = Lx
                        End If

                    Dim thumb As New Bitmap(newWidth, newHeight)

                    'Create a graphics object
                    Dim gr_dest As Graphics = Graphics.FromImage(thumb)

                    ' just in case it's a transparent GIF force the bg to white
                    Dim sb = New SolidBrush(System.Drawing.Color.White)
                    gr_dest.FillRectangle(sb, 0, 0, thumb.Width, thumb.Height)

                    'Re-draw the image to the specified height and width
                    gr_dest.DrawImage(originalimg, 0, 0, thumb.Width, thumb.Height)

                    Try
                        ''********Inserting image****************

                        'stream = thumb.PostedFile.InputStream
                        'Dim uploadedFile(stream.Length) As Byte

                        'stream.Read(uploadedFile, 0, stream.Length)

                        'namePosition = myNewImage.PostedFile.FileName.LastIndexOf("\") + 1
                        'fileName = myNewImage.PostedFile.FileName.Substring(namePosition)
                        'fileType = myNewImage.PostedFile.ContentType
                        '*****************end inserting image******************

                        'MyCommand = New SqlCommand
                        'MySQL = "INSERT INTO FileUploadTest_Tbl (ImageName, ImageData) VALUES (@ImageName, @ImageData);"

                        'MyCommand.Parameters.Add("@ImageName", SqlDbType.NVarChar, 50).Value = upload_original
                        'MyCommand.Parameters.Add("@ImageData", SqlDbType.Image, fileFld.ContentLength).Value = fileFld

                        ''MyCommand.Parameters.Add("@ImageName", SqlDbType.NVarChar, 50).Value = fileName
                        ''MyCommand.Parameters.Add("@ImageData", SqlDbType.Image, uploadedFile.Length).Value = uploadedFile
                        'MyCommand.CommandText = MySQL
                        'MyCommand.Connection = MyConnection

                        'MyCommand.ExecuteNonQuery()

                        fileExt = System.IO.Path.GetExtension(fileFld.FileName).ToLower()
                        originalimg.Save(Server.MapPath(upload_dir & upload_original & fileExt), originalimg.RawFormat)
                        thumb.Save(Server.MapPath(upload_dir & upload_thumb & fileExt), originalimg.RawFormat)
                        msg = "Uploaded <br /><br />" & fileFld.FileName & "<br /><br />to<br /><br />" & Server.MapPath(upload_dir & upload_original & fileExt)
                        upload_ok = True
                    Catch ex As Exception
                        msg = ex.ToString
                    End Try

                    ' Housekeeping for the generated thumbnail
                    If Not thumb Is Nothing Then
                        thumb.Dispose()
                        thumb = Nothing
                    End If
                Catch
                    msg = "Sorry, that was not an image we could process."
                End Try
            End If

            ' House Keeping !
            If Not originalimg Is Nothing Then
                originalimg.Dispose()
                originalimg = Nothing
            End If

            'If upload_ok = True Then
            '    Response.Write("Upload OK")
            'Else
            LblMessage.Text = msg
            'End If

        End If
    End Sub
Avatar billede keysersoze Guru
05. januar 2010 - 19:08 #3
På faktisk samme måde som du gør i den originale kode, altså lave en Byte-variabel og læse streamen af det resized billede der ind i stedet for streamet af det uploadede billede.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
06. januar 2010 - 08:01 #4
Det ved jeg godt, og det var det jeg havde brug for hjælp til :-)
Avatar billede keysersoze Guru
07. januar 2010 - 19:19 #5
Så er jeg desværre ikke den rigtige at spørge - vil gerne hjælpe men ikke arbejde (:
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
08. januar 2010 - 08:06 #6
Jeg skal ikke have hjælp til at lave den reelle kode, det er mere fordi jeg ikke ved hvilke parametre der gør at jeg kan læse streamen fra det resized foto
Avatar billede keysersoze Guru
08. januar 2010 - 19:25 #7
det er jo så også det der er hele arbejdet... men ca;

Dim lMemoryStream As New IO.MemoryStream()
thumb.Save(lMemoryStream, System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Jpeg)

så har du din byte i lMemoryStream.GetBuffer()
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
11. januar 2010 - 08:11 #8
ok super det prøver jeg. smid et svar
Avatar billede keysersoze Guru
11. januar 2010 - 18:15 #9
svar :)