Avatar billede aphandersen Juniormester
04. januar 2010 - 11:45 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Connect til sql database

Hej er der nogen der ved hvordan en connectionstring skal se ud når man vil connecte til en sql database der ligger i en bestemt mappe på computeren. Indtil videre har jeg følgende streng:

connstr = "Data Source=(local)\SQLEXPRESS;Initial Catalog=C:\Test\Database1.sdf;Integrated Security=true;User Id=;Password=;"

Min databasefil hedder Database1.sdf og er ikke beskyttet af brugernavn og password. Den ligger i mappen c:\Test\. Når jeg bruger denne får jeg følgende fejl:

Cannot open database "C:\Test\Database1.sdf" requested by login.The login failed. Login failed for user 'My\Andy'.

Er der nogen der ved hvad den rigtige connectionstreng skal være?
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2010 - 12:53 #1
prøv at fjern:Integrated Security=true
Avatar billede aphandersen Juniormester
04. januar 2010 - 13:20 #2
Så skriver den "Login failed for user ''"
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2010 - 13:32 #3
ok. prøv at se om denne side hjælper: http://www.connectionstrings.com/
Avatar billede aphandersen Juniormester
04. januar 2010 - 13:42 #4
Hmmm...Jeg har prøvet at kigge lidt på den side. men problemet er bare at der henviser de meget til brug af sql database som en server database, men jeg vil åbne den som en databasefil lokalt liggende på harddisken, ligesom man kan de for en access database.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2010 - 13:55 #5
jeg ved hvad du mener, men du skal jo så bare tilrette de eksempler der er på siden. Har du prøvet med ODBC?
Avatar billede aphandersen Juniormester
04. januar 2010 - 14:18 #6
Men umiddelbart kommer jeg til den samme streng som jeg allerede har prøvet og der kommer den med fejlmeddelelsen "Login failed for user ''" . Hvad kan man gøre ved dette?

Hvad er ODBC? Kan du evt. komme med en henvisning eller et eksempel?
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2010 - 14:32 #7
ODBC="Open DataBase Connection" som er en del af dit OS og hvor du kan oprette en database connection som en anden wizard og teste forbindelsen inden du koder videre. dvs at din connectionstring også bliver mere simpel.

Den er her: Start|kontrolpanel|administration|datakilder (ODBC)

Hvis du har en en XP, men ellers burde du kunne finde det
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2010 - 14:54 #8
SQLEXPRESS indikerer SQLServer Express Edition

.sdf indikerer SQLServer Compact Edition

de to er ikke kompatible

saa hvilken af dem er det ?
Avatar billede aphandersen Juniormester
04. januar 2010 - 15:04 #9
Selve databasefilen hedder i hvert fald .sdf, så mon ikke det er den sidste.

Hvad skal der så stå i stedet for SQLEXPRESS???
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2010 - 15:10 #10
SQLServer Express er typisk:

Dim con As SqlConnection = New SqlConnection("Server=.\SQLEXPRESS;Integrated Security=SSPI;Database=Test")

mens SQLServer CE er typisk:

Dim con As New SqlCeConnection("Data Source=C:\Test.sdf; Password=hemmeligt")
Avatar billede aphandersen Juniormester
04. januar 2010 - 21:23 #11
Hej Arne. Mange tak for svaret. Lige hvad jeg ledte efter. Smider du et svar så får du pointene.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2010 - 21:28 #12
Det var en CE !?!?
Avatar billede aphandersen Juniormester
05. januar 2010 - 08:52 #13
Ja, det var det :-)