Avatar billede mr.truck Nybegynder
04. januar 2010 - 11:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

hvis sætning!

jeg skal bruge en formel hvor jeg skal samligne en dato+tid(kolonne f)
fra dato1+tid og dato2+tid(kolonne a og b).
hvis datoen passer skal jeg ud fra 4 værdier Feks. P11 eller P13 eller P23 eller P26 (kolonne C) finde en værdi som står i en kolonne(kolonne d) for sig selv.
Er der en som kan hjælpe med dette? håber at det kan forstås.
Avatar billede martin_moth Mester
04. januar 2010 - 11:21 #1
det kan ikke forstås :-)

Hvad mener du med "hvis datoen passer"?
Skal datoen i kolonne f ligge imellem datoen i kollonne a og b? Eller være lig en af dem? Eller lig dem begge?

Og hvad skal helt præcist ske hvis betingelsen med datoen er opfyldt? Er det en lookup eller hvad mener du?
Avatar billede mr.truck Nybegynder
04. januar 2010 - 12:26 #2
jeg har en kolonne med dato1 og dato2 feks.

12.12.2009 00:00 og 12:12.2009 23:59

hvis datoen jeg søger under er mellem disse to tidspunkter skal den gå videre og se om en af P værdierne er der

Er det lidt bedre:) ?
Avatar billede martin_moth Mester
04. januar 2010 - 12:40 #3
HVIS(F1>A1;HVIS(F1<B1;"gør noget";"Gør noget andet"))
Avatar billede martin_moth Mester
04. januar 2010 - 12:42 #4
Så kan du selv udfylde "gør noget" eller forklare lidt bedre end "skal den gå videre og se om en af P værdierne er der"
Avatar billede mr.truck Nybegynder
04. januar 2010 - 14:54 #5
ja det er svært at skrive:) når jeg har fundet datoen og skal "gør noget" skal jeg se om der i en anden celle står P11 eller P13 eller P23 eller P26
Avatar billede martin_moth Mester
04. januar 2010 - 15:25 #6
OK - og hvad så hvis der i en anden celle står noget bestemt, hvad så?

Prøv at lave en lille simpel syntaks, så er det nemmere for andre at forstå og for dig selv at lave...

[code]HVIS (dato i celle F1 ligger mellem dato i celle A1 og B1)

JA: HVIS værdi af celle XX er P11
  Gør noget (hvad?)
  HVIS værdi af celle XX er P13
    Gør noget (hvad?)
    HVIS værdi af celle XX er P23
      Gør noget (hvad?)
      HVIS værdi af celle XX er P26
        Gør noget (hvad?)
  NEJ
      Gør ingenting
[/code]

Altså 5 HVIS'er inden i hinanden (hvis det er det du vil - har stadig ikke forstået)

Men man kan også gøre det anderledes - f.eks. med macroer, det bliver noget mere elegang
Avatar billede martin_moth Mester
04. januar 2010 - 15:30 #7
Måske bliver det til 6 HVIS'er indeni hinanden - man skal vist bruge 2 HVIS'er til dato-betingelsen. Eller kombinere med en OG() funktion - så kan du nøjes med 5 HVIS'er

Altså: [code]Hvis(Og(betingelse1, betingelse2); hvad der gøres hvis betingelser er OK; Hvad der ellers gøres)[/code]
Avatar billede martin_moth Mester
04. januar 2010 - 15:32 #8
Prøv evt. at kikke på "slå.op" og "hvis" og "og" i hjælpen - som jeg (næsten) forstår det har du brug for en lookup (slå.op)
Avatar billede mr.truck Nybegynder
04. januar 2010 - 17:00 #9
Så kom det til at virke..tak for hjælpen
Avatar billede mr.truck Nybegynder
04. januar 2010 - 17:01 #10
glemte lige, hvordan giver jeg dig point?
Avatar billede martin_moth Mester
04. januar 2010 - 18:52 #11
markere mit scar og trykker accepter (eller noget i den stil)
Avatar billede martin_moth Mester
04. januar 2010 - 18:57 #12