Avatar billede anderseiler Nybegynder
03. januar 2010 - 14:34 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Rekrussiv funktion til dannelse af array

Jeg har min menu gemt i databasen med følgende felter:

id, name, parent

Ved de "øverste" menu-punkter er parent tom. Ved under-punkter er parent = id på dens "ejer".

Jeg har forsøgt mig med noget lignende:

function getChildrin($parent, &$array = array()) {
    $query = $db->query("SELECT id, name, parent FROM menu WHERE parent='" . $parent . "' ORDER BY name");
    while($obj = $query->fetch_object()) {

        //array dannes her

        getChildrin($obj->id, $array);
    }

    return $array;
}

$menu = getChildrin('');

Så henter den først den første uden nogen parent - så henter den alle dens children osv. osv.. Jeg ved bare ikke, hvordan jeg bygger mit array.

Jeg forstiller mig et multidimensionelt array lignende:

array (
    [1] => array (
        [2] => 'undermenu 1'
        [3] => array(
            [4] => 'endnu et underpunkt'
        )

men det er bare en idé jeg har. Gode idéer til hvordan det kan opbygges er meget velkomme.
Avatar billede anderseiler Nybegynder
03. januar 2010 - 16:42 #1
problem solved
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2010 - 16:58 #2
Medmindre din menu er koloenorm og du henter den i "bidder" vha. ajax...?
- så er dén måde at hente menuen frem (til alle sider) meget ineffektiv.
Mange, mange SQL-operationer for hver eneste sidevisning!

Du sku' i stedet beregne den samlede menu (med din snedige array-kode) én gang for alle (eller hver gang den ændrer sig)
- og derefter blot hente den i eet hug (som én klump HTML eller javascript)

det var bare det jeg ville sige, hej : )
Avatar billede repox Seniormester
03. januar 2010 - 19:15 #3
Det kunne være rart at se hvilken løsning du kom frem til?