Avatar billede Hecro Nybegynder
31. december 2009 - 09:04 Der er 5 kommentarer

Tjek om der ens entries

Jeg forsøger at lave et asp script, som sørger for at der ikke kommer 2 ens brugernavne i datbasen:

                Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
                Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & ("C:/Data/FJERNET/db/db.mdb")'
                sql = "SELECT * from Brugere WHERE Brugernavn=" & trim(Request.Form("Brugernavn"))
                Set TjekBrugernavn = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
                TjekBrugernavn.Open sql, Conn, 1, 3

                If TjekBrugernavn.EOF THEN
                    Session("NytBrugernavn") = ("TRUE")
                else
                    Response.Redirect("default.asp?side=brugerinfo&Action=brugernavn")
                end if

Men jeg får følgende fejl:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.

/default.asp, line 50
Avatar billede showsource Seniormester
31. december 2009 - 10:35 #1
Nu kender jeg ikke access, men er det ikke muligt at lade et felt være UNIQUE så der ikke kan indsættes samme værdi i flere kolonner ?
I php og mysql kan man derefter bruge mysql_error() eller mysql_errno() som ikke vil være tomme hvis INSERT fejler.
Avatar billede nidyahou Praktikant
31. december 2009 - 10:56 #2
har du prøvet med
sql = "SELECT * from Brugere WHERE Brugernavn= '" & trim(Request.Form("Brugernavn")) & "'"
Avatar billede Hecro Nybegynder
31. december 2009 - 11:02 #3
nidyahou, det virkede sgu!
Mange tak, smid et svar og du får pointene
Avatar billede nidyahou Praktikant
31. december 2009 - 11:08 #4
glad to be of service :)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. december 2009 - 15:58 #5
De manglende '' er skyld i fjlen.

Men til at løse problemet "Jeg forsøger at lave et asp script, som sørger for at der ikke kommer 2 ens brugernavne i datbasen" på en måde som virker i et en flerbruger sammenhæng er showsource's forslag om et unkit index altså godt.