Avatar billede Kokkenchef Nybegynder
30. december 2009 - 19:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Makroer

Jeg har en liste i Excel 2007, med flere tusinde links til forskellige websites. Alle links er dog med navn, eksempelvis 'Jyllandsposten' og så med http adressen under den tekst. Nu skal jeg have gjort alle http adresserne synlige, for at de kan bruges i en søgefunktion.Kan man lave en makro der går ind og fjerner 'navneteksten' og lader http adressen stå synlig, på alle automatisk? Det virker lidt uoverskueligt at gøre det manuelt på hvert enkelt......pft Klaus
Avatar billede Glad-for-Excel Nybegynder
30. december 2009 - 19:58 #1
Hvordan har du skrevet det? I et felt? Prøv at skriv 3-4 eksempler.
Avatar billede Kokkenchef Nybegynder
31. december 2009 - 12:50 #2
Jeg har forsøgt med;

Sub Auto_åbn()
'
' Auto_åbn Makro
' Fjerner hyperlinknavne
'
' Genvejstast:Ctrl+d

For Each MyCell In Selection
If MyCell.Value Like "Text" Then Selection.Hyperlinks(1).TextToDisplay = True
End
Next

End Sub

Den skulle gerne køre automatisk når jeg åbner workbook, men jeg erkender blankt, at jeg ikke er den skarpeste kniv i skuffen når det gælder makroer.....Godt nytår i øvrigt;-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. december 2009 - 14:01 #3
Den makro, du har lavet, vil ikke kunne virke ;-)

Jeg går ud fra, at der er tale om hyperlinks. Prøv nedenstående makro, som vil ændre alle hyperlinks i alle sheets i den aktive workbook, så de viser hele URL'en - se bemærkningerne i selve makroen (makroen bevarer alle hyperlinks):

Sub ChangeAllHyperlinks()
    Dim oWorkbook As Workbook
    Dim oSheet As Worksheet
    Dim oHL As Hyperlink

    Set oWorkbook = ActiveWorkbook

    'Gennemgå alle sheets
    For Each oSheet In oWorkbook.Worksheets
        'Gennemgå alle hyperlinks i sheet
        For Each oHL In oSheet.Hyperlinks
            'Ændr teksten, så den er lig URL'en
            oHL.TextToDisplay = oHL.Address
        Next oHL
    Next oSheet

    'Ryd op
    Set oWorkbook = Nothing
End Sub

Hvorfor vil du have makroen til at køre, hver gang du åbner filen? Når du først har fået rettet dine hyperlinks én gang, er de jo i orden.
Avatar billede Kokkenchef Nybegynder
01. januar 2010 - 11:45 #4
hej

Desværre så skriver den; "'Method of TextToDisplay' of object 'hyperlink' failed", når jeg beder om at afspille den, selv om den er sat ind som "copy-paste".
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
01. januar 2010 - 12:21 #5
Jeg har testet i både Excel 2003 og 2007, og det fungerer uden problemer her.

Er der noget særligt ved den måde, du har indsat dine hyperlinks på? Prøv evt. at lave en ny Excel-fil, hvor du bare indsætter et enkelt hyperlink - og kør så makroen i det - virker det?
Avatar billede Kokkenchef Nybegynder
01. januar 2010 - 15:00 #6
Så har jeg fået det til at virke.....Det må ligge i den workbook jeg forsøger at få det til at virke i; det er excel 2003, men åbnet i excel 2007 og kører i kompatibilitetstilstand. Desværre hjalp en konvertering ikke, så løsningen er blevet, at kopiere dataene på de enkelte worksheets over i en ny workbook, og så kører det! Tusind tak for hjælpen og godt nytår ;-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
01. januar 2010 - 16:48 #7
Velbekomme og godt nytår. Fint at det lykkedes. Jeg har for en ordens skyld lavet dette som et svar, som du kan acceptere, hvis du ønsker det.