Avatar billede poolplayer Nybegynder
30. december 2009 - 12:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til Windows 7 installation med flere harddiske

Når jeg starter helt fra bunden, så har jeg en disk 0 og en disk 1 i oversigten under installationen, ikke andet.

Når jeg installerer Windows 7 Profeesionel på min pc'er med 2 hardiske i, så lægger Windows en partition på ca. 100 MB på min "slave" disk - hvorfor det?

Hvis jeg installerer kun med den ene disk monteret, så kan jeg ikke bagefter sætte den anden disk i og starte op, så kommer der en fejl om at Bootmgr mangler - hvorfor det?

Synes jeg har tjekket og prøvet alt, men uden at finde svaret.
Jeg vil gerne undgå at der kommer denne 100 MB partition på min ekstra disk, da jeg bruger den som test og sletter den ofte.

Nogle gode råd, synes jeg har søgt efter svaret, men har tydeligvis ikke fundet det endnu.

pft.
Avatar billede spijon Nybegynder
30. december 2009 - 12:24 #1
Den 100mb partition bruges til filer til install af windows7 OS.

Check om dine harddiske er sat ordenligt mht master og slave.
Du skal evt. kigge på "jumpers" bag dine harddiske eller bios.
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. december 2009 - 12:37 #2
Hvis du har et styresystem i "iforvejen" så ligger bootloaderen på den primære disk og så kan du ikke skifte HD!
Avatar billede poolplayer Nybegynder
30. december 2009 - 15:20 #3
Tak for input.
Jeg er godt klar over at det er Windows 7 filer som bliver lagt på denne partition på de 100 MB
Jeg har tjekket at diverse jumpere sidder korrekt og jeg har også været i bios for at konstatere at det rent faktisk også er sådan at pc'en ser dem. Der har tidligere været XP på Disk 0, men den er totalt formateret og der er jo ingen problemer når jeg "kun" bruger den, det er først når den anden disk bliver sat i at det går galt.
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. december 2009 - 15:29 #4
husker du også at ændre boot række følge så den starter op på den rigtige
Avatar billede poolplayer Nybegynder
30. december 2009 - 16:07 #5
Jeg har i hvertfald tjekket i bios hvilken rækkefølge og her er der "kun" den disk som W7 skal ligge på og den er øverst, foran DVD drevet. Hvis der er flere måder at gøre dette på, så er jeg tydeligvis ikke klar over det.
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. december 2009 - 16:33 #6
Du mangler ihvetfald så noger der ligner mbr!
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_startup_process
Og her gode tråde om emnet!
http://www.helgec.dk/
Avatar billede poolplayer Nybegynder
31. december 2009 - 14:28 #7
Jeg har forsøgt mig lidt frem inden jeg nåede at læse dit indlæg.
Det har resulteret i at pc'en IKKE længere kan boote når min Windows 7 disk sidder tilsluttet - får en Ultra DMA Mode-5 fejl, den har jeg ikke lige fået løst endnu. Skal have fat i en anden disk inden jeg kan kigge på dine links - vender retur så snart jeg har fået fat i en.
Tak for input indtil videre, jeg melder tilbage i det nye år..:-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. december 2009 - 14:46 #8
Ok så har du et kabel fejl dukører med pata diske do har et 40 leds kabel på ultre mode 4 ultre mode 5 er et 80 ledet kabel!
Avatar billede poolplayer Nybegynder
01. januar 2010 - 20:30 #9
Jeg kører med 2 - 3 ide diske som jeg har gjort i lang tid, med de samme kabler som jeg altid har gjort. Denne fejl kom pludselig under en genstart af pc'en...!!
Uanset hvad jeg gør så vil pc'en ikke starte op når den disk der har denne Ultra DMA fejl sidder tilsluttet, piller jeg den fra, så er der ingen problemer.
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. januar 2010 - 20:41 #10
Avatar billede poolplayer Nybegynder
24. januar 2010 - 13:16 #11
Nu fik jeg endelig lidt tid til at kigge på det hele igen, der skete det, at pludselig kunne jeg ikke noget som helst, uanset hvilken disk jeg prøvede, så ville pc'en ikke starte op, kunne ikke engang komme i Bios og stille på tingene...!!

Jeg forsøgte derfor at skifte kabler - hjalp ikke.
Forsøgte med en lånt disk - hjalp ikke.

Så forsøgte jeg at lave en total reset af bundkort ved at flytte jumper fra en position til en anden - hjalp ikke.

Så pillede jeg alt hardware fra, ram, diske, lydkort, usb kort, grafikkort, diskdrev osv. og lavede en total reset af bundkort igen - DET HJALP....ved dog ikke lige hvorfor der var forskel fra ovenstående..???

Dog virker mine interne USB tilslutninger ikke, så bundkortet er nok ikke helt på dupperne længere.

Så nu er jeg oppe at køre igen og mit oprindelige problem løste jeg ved at kun have en disk i under installationen af Windows 7 og derefter sætte de andre i bagefter - forstår dog stadigvæk ikke hvorfor Windows smider denne partition på 100MB på et andet drev.
Avatar billede poolplayer Nybegynder
02. februar 2010 - 19:53 #12
Sag ikke længere et problem pga.ovenstående og lukkes derfor.