Avatar billede Linhawk Nybegynder
29. december 2009 - 15:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tillsutning af trådløs bærbar til NAS

Hej alle eksperter,

Jeg har NAS server (Synologi DS408), som jeg har sat op som 2 drev. NAS'en er sat på min Netgear WGT-624, og på router er 2 stationære koblet til med kabler, de kører begge XP. Begge de stationære får automatisk tildelt egne og fælles drev, så det er som det skal være. Mit problem er mine bærbar, som har fat i routeren med trådløs forbindelse. Den ene bærbar har XP og den anden kører WIN7. Jeg har forsøgt at tilslutte drev på begge bærbar til NAS, men ingen af de bærbar kan finde min NAS. Hvis jeg sætter NAS ip-adresse ind i exploreren, så finder exploreren min NAS og jeg kan logge ind på den, men her har jeg ingen mulighed for at tilslutte drev, dette skal ske fra den bærbar. Alle PC'er ligger indenfor samme IP-range, altså 192.168.1.2- 192.168.1.8, hvor NAS ligger i midten af dette range.
Jeg har også installeret Synologi assistent på den ene bærbar (WIN7), men ikke engang denne program kan finde min Synologi NAS drev.
Jeg har været inde på konfigurationen af min router, men kan ikke se at der skulle være noget som forhindrer mine bærbar i at gå ind på min NAS. Det skal siges at begge bærbar går på internettet trådløst via min NetGear router.
Håber at der er nogen som kan hjælpe mig, så jeg kan få mine bærbar på NAS'en.
Godt nytår
Avatar billede Linhawk Nybegynder
29. december 2009 - 20:57 #1
Jeg har nu forsøgt med den enen bærbar af slå det trådløse fra, og give den netværksforbindelse via kabel, men desværre giver dette stadig ikke nogen forbindelse til NAS'en.
Jeg har kigget på mine firewalls også men kan ikke umiddelbart se noget forkert, de skal jo gerne give besked, når de blokerer for noget.
På min WIN7 bærbar, er det Avsat antivirus, og på min XP bærbar var der MacFee, men det har jeg nu af installeret, for at se om det var det som blokerede.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2009 - 00:50 #2
Hvordan ser det ud med arbejdsgruppen som jo skal være den samme på alle enheder.
Avatar billede Linhawk Nybegynder
31. december 2009 - 10:03 #3
Jeg er ikke helt klar over hvordan disse arbejdsgrupper virker. De 2 stationære har jo begge adgang til min NAS, men når jeg går ind under "Microsoft Windows-netværk" i stifinder, så står der på den ene stationære "Arbejdsgruppe" og på den anden "Workgroup", fælles for begge er at jeg ikke har adgang til denne mappe/gruppe (skriver at arbejdsgruppen ikke er tilgængelig), men begge disse PC'er kan jo netop se NAS'en, og tilslutte drev dertil.
På den bærbar XP, er arbejdsgruppen også vist, men her har jeg heller ikke adgang til. På den bærbar WIN7 skriver den at der er ingen andre i hjemmegruppen.
Nu er jeg ikke helt inde i dette emne, men jeg skal vel ikke give tilladelse til at dele filer på PC'er. Det er jo meningen at de netop ikke skal dele filer eller noget andet, men de skal benytte og gemme de data der ligger på NAS'en.
Det skal siges at måden jeg har tilsluttet drevene på er bare at søge på det navn som jeg har givet min NAS, og så er den fundet, og jeg har så valgt at tilføje drev.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2009 - 11:05 #4
På XP skal du Højreklikke på "Denne Computer", vælge "Egenskaber".
Vælg Fanebladet "Computernavn".
Der er en knap der hedder"Skift".
I det nederste felt skriver du det navn som du vælger din arbejdsgruppe skal hedde.
Klik ok hele vejen ud, og genstart når den beder om det.

Win/: Hmm, lad os antage at det er ligesom på Vista.
Højreklik på "Computer", og vælg "Egenskaber".
Ude til højre, et stykke nede, står der "Skift Indstillinger". Klik på det.
Så er du på fanen Computernavn, og klik "Skift".
Og der er "Arbejdsgruppe" feltet som så skal hedde det samme som de andre.

Grunden til at "Arbejdsgruppe" og Workgroup" har virket er at i win-sprog er det det samme, men lav nu dem ALLE til det samme, også NAS'en.
Avatar billede Linhawk Nybegynder
31. december 2009 - 12:06 #5
Hmm, det er sku lidt mærkeligt. Jeg har nu ændret på den ene stationær til "Arbejdsgruppe" og også på NAS'en. Resultat er det samme, begge de stationære kommer på med de drev som jeg har tildelt. Min XP bærbar, blev ændret til Arbejdsgruppe.
Det underlige er at på samtlige PC'er står der når jeg forsøger at tilgå "Arbejdsgruppen", så står der "Arbejdsgruppen er ikke tilgængelig ..." Men man skal huske at de stationære tilgår jo NAS'en.
WIN7 bærbar kan jeg ikke lige greje hvordan jeg hvordan jeg ænder navnet på arbejdsgruppen.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2009 - 12:19 #6
Kan de bærbare når du bruger kabel, nu efter du har ændret arbejdsgruppenavnet?

Det kan jo være noget med routeren når det er trådløst.
Avatar billede Linhawk Nybegynder
31. december 2009 - 13:34 #7
Jeg har forsøgt med XP bærbar, og slå det trådløse fra og sætte kabel i, og den får forbindels til internettet, men den kan stadig ikke finde min NAS, hverken via søg computer eller via Arbejdsgruppen.
Jeg er gået ind i routeren, og kan se den bærbar, både den mac adresse som den har brugt som trådløs og med kabel, og der kan jeg også min min NAS, som jeg har kaldt "Pollux".
Avatar billede Linhawk Nybegynder
03. januar 2010 - 21:26 #8
Jeg har forsøgt lidt mere, for jeg skal jo have det til at lykkes :-)
Når jeg med min XP bærbar pinger 192.168.1.4 så kommer der svar fra NAS'en. NAS'en er som sagt døbt Pollux. Når jeg så vælger at pinge på navnet altså "ping pollux", så står der at den ikke kan finde værten.
Jeg har installeret en ny WIN 7 bærbar, og når jeg på denne pinger ip adressen, så kommer der svar fra NAS'en, og der gør der sandelig også når jeg pinger NAS'en på navnet alstå "ping pollux"
Så et eller andet sted kan de bærbar se NAS'en når jeg pinger på IP adressen, men når jeg bruger windows til at tilknytte et netværksnavn, så kan det ikke lade sig gøre, hverken når jeg søger eller skriver \\pollux\
Avatar billede justrace Novice
03. januar 2010 - 21:50 #9
Det lyder som noget netværksopsætning på de "trådløse", når de heller ikke kan med kabel.

Men det XP er blevet lidt diffust efter jeg ikke har brugt det siden vista kom på gaden. :)
Avatar billede Linhawk Nybegynder
04. januar 2010 - 17:26 #10
Jeg har i dag talt med nogle af mine kollegaer (arbejder i en større IT virksomhed), og de mente at det var fordi jeg skal have et logon på arbejdsstationer med tilhørende password. Det ene har jeg brugt fingerprint og på den anden ingen logon. Nu har jeg lavet bruger logon med password, men desværre gav det ikke nogen ændringer.
Avatar billede Linhawk Nybegynder
25. februar 2011 - 14:41 #11
Har løst problemet, men er ikke sikker på hvordan, men nu virker det.