Avatar billede pfh123 Nybegynder
29. december 2009 - 11:52 Der er 3 kommentarer

index.php viser kun kildekode

Jeg har fulgt guiden, http://www.eksperten.dk/guide/1155, indtil mysql, på nuværende tidspunkt, men kan ikke få php til at virke. når jeg kalder index.php på localhost får jeg kildekoden som udskrift, og mærkeligt nok ikke den kode der er i index,php som er denne "<?phpinfo();?>" men denne med mellemrum i koden "<? phpinfo(); ?>". Jeg har søgt på computeren, jeg har kun én index.php

Jeg bruger apache 2.2.14 pg php-5.2.15
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2009 - 13:00 #1
Apache afvikles i hvert fald ikke php - derfor får du bare 'filen' - det med et par ekstra spaces aner jeg ikke hvorfor.
kiggede på guiden - den er også noget kortfattet med hensyn til php opsætning i apache. Der findes masser af howto's på nettet og topskoreren indenfor apache/php er netop det du  sidder med - kig som udgangspunkt efter vejledninger fra php og apache sites.

apache2 afvikler php ved at et php modul som er blevet integreret med den.
apache kan faktisk også afvikle sprog som php uden at intigrere et php modul - det hedder som cgi - jeg nævner det blot for advare mod at følge vejledninger som baserer sig på det setop - modulmåden er nemlig den gængse og den jeg vil anbefale.

Endelig er apache2 - den version du anvender væsentlig forskellig fra apache før version 2.

På min debian disto ligger php5 modulet her:
/usr/lib/apache2/modules/libphp5.so

de tilgængelig og anvendte moduler findes i henholdsvis /etc/apache2/mods-available og /etc/apach2/mods-enabled

Der findes på mit system en kommando til at enable moduler: se 'a2enmod' i følgende artikkel:
http://www.ducea.com/2006/05/30/managing-apache2-modules-the-debian-way/

Sammenfattet skal følgnede være opfyldt
1. Der skal forefindes php modul til apache - på en linux hedder de noget med *.so (som dem der hedder *.dll på en windows)
2. Du skal kunne se af apaches konfigurationsfiler i /etc/... at den er sat op til at loade et modulet
3. apche2 skal genstartes after konfigurationsændringer.
Avatar billede pfh123 Nybegynder
31. december 2009 - 12:45 #2
Fejlen fundet, det var en syntax fejl i php filen.

ellebe læg et svar du har gjort et stykke arbejde og du skal også have point for det
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2010 - 14:03 #3
<?php
echo "<html><body><big>";
echo "Nej k&aelig;re ekspertbruger - jeg har jo ikke l&oslash;st noget. Du m&aring; hermed lukke sp&oslash;rgsm&aring;let med strafpoint til dig selv for ikke at overholde syntaksen ;)";
echo "</big></body></html>";
?>