Avatar billede barfoed Nybegynder
16. juli 2001 - 18:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

freeBSD server + cisco 667 adsl router + 2 X Win2K clienter = internet ??

Jeg sidder med en freebsd maskine med en Cisco router (677) på interface rl0 og på interface rl1 sidder der en switch med tilhørende win2k clienter.

1)
  I første omgang skal jeg \"bare\" have serveren på internettet!!.
2)
  Der efter skal trafik fra rl1 routes videre ud på  internettet via rl0.

Håber i kan hjælpe. Links til gode toturials eller andet hjælpende lekture er ej heller at fornægte
På forhånd tak;)

mvh.
Rasmus Barfoed
Avatar billede svindler Nybegynder
17. juli 2001 - 09:15 #1
Hvor meget har du fået styr på? Har du haft hul igennem til internettet via routeren, evt med en Windows maskine?
Kan du pinge routeren fra freebsd? Kan du pinge W2K fra freebsd? Kan du pinge routeren fra W2K?
Avatar billede skwat Praktikant
17. juli 2001 - 09:17 #2
Har du defineret din GateWay(10.0.0.1 hvis du ikke har lavet noget om).
har du sat DNS op???

Jeg vil ikke andbefale dig at bruge DHCP.
Avatar billede skwat Praktikant
26. juli 2001 - 08:50 #3
*BSD har fået sin egen katagori - JUBIIIIII

http://www.eksperten.dk/kategori/120

Jeg syntes at du skal lukke spm. og oprette det der
Avatar billede mdr Nybegynder
02. august 2001 - 22:36 #4
Det du skal gøre indebære en hel del ting, men lad os tage det fra starten.

Jeg vil her koncentrere mig om at faa dig på Internettet via. din fbsd server, og undlade at komme for meget ind på andre områder.

Jeg går ud fra at du har koblet din Cisco router op til din fbsd server, via. et cross-over kabel, ogsaa kaldet et krydset kabel, og at du så bruger et straight through kabel, til at forbinde din server til resten af netværket, via. en switch.

Hvis vi antager at din Cisco router køre NAT, og uden faste IP-adresser (hvis den køre NAT har den én fast IP-adresse, men kun på WAN-interfacet.), kalder vi WAN interfacet for 223.132.241.156 og LAN interfacet for 10.0.0.1.

Du skal tildele IP-adressen 10.0.0.2 til dit rl0-interface, og f.eks. IP-adressen 192.168.1.1 til dit rl1-interface, som er det interface der forbinder dine klienter til freebsd serveren, og vidre ud til verden.

For at tildele IP-adresser til dine interfaces, skal du have følgende liner i din \"/etc/rc.conf\"-fil:

network_interfaces=\"lo0 rl0 rl1\"
ifconfig_lo0=\"inet 127.0.0.1\"
ifconfig_rl0=\"inet 10.0.0.1 netmask 255.255.255.0\"
ifconfig_rl1=\"inet 192.168.1.1 netmask 255.255.255.0\"

Da Cisco-routeren køre NAT for dig, er det ikke nødvendigt at køre NAT på freebsd serveren.

I \"/etc/rc.conf\" skal du sætte \"GATEWAY_ENABLE\" til \"GATEWAY_ENABLE=YES\", således at freebsd router mellem de interfaces den har konfigureret.
Du skal huske at sætte \"DEFAULTROUTER\" til \"DEFAULTROUTER=10.0.0.1\", således at freebsd serveren ved hvor den skal sende sine pakker hen.

I \"/etc/resolv.conf\" skal du indtaste din Internet udbyders IP-adresse på deres DNS server, således at freebsd serveren og dine klienter kan resolve.

Jeg vil anbefale at du sætter en DHCP server op, og hvis du køre med en FreeBSD-4.X-RELEASE, er denne allerede integreret i systemet og skal blot sættes op, men det til en anden gang. Du kan også vælge at konfigurere dine klienter manuelt, og dette gøres ved at sætte din freebsd server som gateway og dns til din Internet udbyders DNS server\'s IP-adresse. (I en avanceret kongiuration ville du selv køre DNS, da det giver bedre integration).

Når alt dette er på plads, skal du genstarte din freebsd server. Se om der kommer nogen fejl-meddelser ved opstarte, og noter dig hvilke hvis dette er tilfældet.

Brug ping fra din freebsd-box til at finde ud af om der er noget hul igennem. Start f.eks. med at skrive \"ping 10.0.0.1\" og hvis der kommer et reply, er der hul igennem fra rl0-interfacet, til LAN-interfacet på din Cisco router. Prøv at pinge \"223.132.241.156\" (som er den fiktive IP-adresse vi gav WAN-interfacet på Cisco routeren), og prøv til sidst at pinge en IP-adresse på Internettet, som f.eks. 194.234.57.8.

Held og lykke...

Med venlig hilsen
Mourad de Riche
Avatar billede mdr Nybegynder
02. august 2001 - 22:40 #5
Jeg gennemlæste lige mit indlæg, og så at jeg havde skrevet ifconfig_rl0=\"inet 10.0.0.1 netmask 255.255.255.0\", dette skal være ifconfig_rl0=\"inet 10.0.0.2 netmask 255.255.255.0\", da \"10.0.0.1\" er IP-adressen på Císco routerens LAN-interface.
Avatar billede mdr Nybegynder
18. september 2001 - 20:08 #6
bliver det her spm. ikke snart lukket?