Avatar billede MikkelNielsen Nybegynder
21. december 2009 - 13:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

C# loade en dll, instantiere et objekt og kommunikere med det

Hej,

Jeg har et program A, som skal kommunikere med program B (begge skrevet i C#). Kommunikationen skal foregå via et simpelt interface, som jeg definerer. Hvordan gør man det?

Jeg har forsøgt følgende: B er kompileret som en .exe og A starter B sådan her:

System.Diagnostics.Process.Start( "c:\\b.exe" );

Det virker fint i den forstand, at B starter op, men hvordan snakker jeg med den via interfacet?

Jeg har også forsøgt dette: B er kompileret som en .dll (det er en Form, som desuden implementerer MyInterface) og A gør følgende:

Assembly asm = Assembly.LoadFile( "c:\\b.dll" );
Object obj = asm.CreateInstance( "ClassLibrary1.Class1" );

Så langt så godt. Her går det imidlertid galt:

ClassLibrary1.Class1 myClass = (ClassLibrary1.Class1) obj; // Invalid cast exception.

Hvordan gør man EGENTLIG? Jeg vil bare have A og B til at snakke sammen gennem et interface. Det burde være nemt, synes jeg, men kan sgutte lige hitte ud af det.

- Mikkel N.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2009 - 13:57 #1
Et normalt C# kald er noget som man bruger ved kald af kode internt i samme process.

Ved kald mellem to processer skal der lidt mere til.

En mulighed i .NET er remoting.

http://www.eksperten.dk/guide/86

Det kan saa ogsaa laves via WCF i nyere .NET versioner.
Avatar billede MikkelNielsen Nybegynder
21. december 2009 - 17:25 #2
Tak Arne_v

Men det må da være muligt at program A loader B.dll og kalder en metode i den? Mit nuværende problem er helt banalt.

I roject B bygger jed nedenstående som en dll:
namespace MyClassLibrary
{
    public class B
    {
        public B()
        {
        }

        public static B Handshake()
        {
            return new B();
        }

        public int AddNumbers( int val1, int val2 )
        {
            return val1 + val2;
        }

I project A bygger jeg nedenstående som en Windows app. (jeg har added B.dll som en reference til projektet):
public partial class Form1 : Form
{
    public Form1()
    {
        InitializeComponent();
        Assembly asm = Assembly.LoadFile( "B.dll" );
        Object obj = asm.CreateInstance( "MyClassLibrary.B" ); // OK
        MyClassLibrary.B myB = (MyClassLibrary.B)obj; // Invalid cast exception
    }

System.InvalidCastException was unhandled
  Message="[A]ClassLibrary.B cannot be cast to [B]ClassLibrary.B. Type A originates from 'ClassLibrary, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=null' in the context 'LoadNeither' at location 'Projects\\ClassLibrary\\ClassLibrary\\bin\\Debug\\B.dll'. Type B originates from 'ClassLibrary, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=null' in the context 'Default' at location 'Projects\\CSharpLoadDll\\CSharpLoadDll\\bin\\Debug\\ClassLibrary.dll'."

Jeg er ikke helt med på, hvad jeg skal stille op med dén fejlmeddelelse.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2009 - 17:34 #3
Du kan sagtens kalde kode i en DLL.
Avatar billede MikkelNielsen Nybegynder
21. december 2009 - 17:35 #4
Kan du give mig et 10-liniers fungerende kodeeksempel i stil med det, jeg har præsenteret ovenfor?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2009 - 17:36 #5
Du kan enten goere det via reflection eller via at caste til et interface i en anden DLL som baade EXE og den dynamisk DLL refererer til.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2009 - 17:37 #6
Reflection:

using System;
using System.Reflection;

class MainClass
{
    public static void test(string dllname, string classname, string methodname)
    {
        object o = Assembly.Load(dllname).CreateInstance(classname);
        o.GetType().InvokeMember(methodname,
                                BindingFlags.DeclaredOnly | BindingFlags.Public | BindingFlags.NonPublic | BindingFlags.Instance | BindingFlags.InvokeMethod,
                                null, o, null);

    }
    public static void Main(string[] args)
    {
        test("A", "A", "Doit");
        test("B", "B", "Doit");
    }
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2009 - 17:38 #7
using System;

public class A
{
    public void Doit()
    {
        Console.WriteLine("I am A");
    }
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2009 - 17:38 #8
Med interface:

using System;
using System.Reflection;

class MainClass
{
    public static void test(string dllname, string classname, string methodname)
    {
        I o = (I)Assembly.Load(dllname).CreateInstance(classname);
        o.Doit();
    }
    public static void Main(string[] args)
    {
        test("A", "A", "Doit");
        test("B", "B", "Doit");
    }
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2009 - 17:38 #9
public interface I
{
    void Doit();
}
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2009 - 17:39 #10
using System;

public class A : I
{
    public void Doit()
    {
        Console.WriteLine("I am A");
    }
Avatar billede MikkelNielsen Nybegynder
22. december 2009 - 11:30 #11
Tak arne_v. Præcist det jeg havde brug for. :)

Hvis du smider et svar, skal jeg nok acceptere det, så du kan få points.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2009 - 14:12 #12
svar