Avatar billede troels_madsen Nybegynder
20. december 2009 - 22:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Sikker fjernelse af Harddisk umulig

Jeg kan ikke foretage en sikker fjernelse af min eksterne harddisk længere. Jeg får meddelelsen om, at "enheden standard enhed er i brug", og at jeg først skal lukke alle vinduer og programmer, som kunne tænkes at bruge den. Jeg har prøvet at lukke samtlige programmer og vinduer, lige meget hjælper det. Nogen forslag?
Avatar billede Vandreren Novice
20. december 2009 - 22:24 #1
Brug Unlocker: http://ccollomb.free.fr/unlocker/

1. Hent og installer Unlocker.
2. Højreklik på drevet og vælg unlock.
3. Klik på "Lås alle op" i oversigten over programmer, der bruger drevet.

Det er nemt. :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. december 2009 - 22:24 #2
Fin den i enhedshåndteringen politikker sæt mærke i sikker fjernelse det den gør er at den har er et case lager den først vil tømme!
Avatar billede Vandreren Novice
20. december 2009 - 22:29 #3
Det lader til at linket nævnt i #1 er utilgængeligt. Her er det samme program hos FileHippo: http://www.filehippo.com/download_unlocker/
Avatar billede troels_madsen Nybegynder
20. december 2009 - 22:40 #4
Sådan som jeg forstår unlocker, skal jeg højreklikke på det pågældende bibliotek og vælge send til: Unlocker? Det kan jeg ikke gøre med et drev, kun med filer og mapper. Opretter jeg en mappe på det eksterne drev (som jeg har tømt), og sender denne tomme mappe til unlocker, får jeg en meddelelse om, at mappen ikke er i brug af noget program?!
Avatar billede troels_madsen Nybegynder
20. december 2009 - 22:46 #5
Altså, hele drevet er tomt, bortset fra den mappe jeg har oprettet for at teste unlocker
Avatar billede Vandreren Novice
20. december 2009 - 22:48 #6
Unlocker skulle lægge sig som et punkt i højrekliksmenuen; ikke noget med at vælge send til.

Her hos mig virker følgende også: Træk drevet hen på ikonet for Unlocker.
Avatar billede troels_madsen Nybegynder
20. december 2009 - 23:02 #7
Ahh.. jeg manglede bare at installerer explorer udvidelserne. Mysteriet er opklaret, et eller andet nokia program blandede sig åbenbart. Hvad sker der helt konkret, når man vælger lås op? Er det ikke sikre at afslutte det pågivne program? Tak for hjælpen i hvert fald
Avatar billede Vandreren Novice
20. december 2009 - 23:22 #8
Som nævnt er den officielle hjemmeside nede lige nu, så det er lidt småt med præcise beskrivelser af Unlockers funktionalitet. Men her er lidt:

"The application removes file-access restrictions that prevent a user from moving, deleting, or renaming a file. The user right-clicks on a file and selects Unlocker, which displays information regarding the selected file, such as Path Locked, PID, Handle, and Process Path. This program also allows terminating a currently running process. In some cases, files cannot be accessed due to Windows file-access bugs, for which Windows informs the user the file is currently in use--even when it's not."
http://download.cnet.com/Unlocker/3000-2248_4-10493998.html

Jeg har aldrig haft problemer med at unlocke en fil, en mappe eller et drev, der har været i brug af et program - altså uden at afslutte programmet. Derfor mener jeg at Unlocker er ret sikkert at bruge.

Hvis det er muligt for dig, kan du naturligvis afslutte programmet (i dette tilfælde et Nokia-program). Det er bare ikke så praktisk, hvis det er en af programfilerne i Windows.
Avatar billede thov Forsker
21. december 2009 - 02:39 #9
Læg en kopi af EjectUSB http://helpdeskgeek.com/free-tools-review/cannot-safely-remove-usb-drive/ på dine drev - så kan du altid få dem frigjort.