Avatar billede packo Nybegynder
20. december 2009 - 16:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Simpel PHP-mailformular mangler æ, ø, å-visning

Hejsa Eksperter,

jeg fandt en sourcecode på nettet, som jeg skal bruge til en bestillingsformular på nettet. Det er en simpel kontakt-formular, som sender en mail. Jeg har dog det problem, at hvis man skriver æ, ø eller å i formularen, vises et ?-tegn i mailen.

Jeg har ingen forstand på PHP-programmering, så hvis jeg kunne blive hjulpet på vej til en løsning vil jeg blive meget taknemlig. Koden kan ses herunder. (Jeg har selv tilpasset lidt i den, så den passer til mine behov, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal løse problemet).

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
  <tr>
    <td height="50%" align="center"> <form name="mail" method="post" action="<? echo $PHP_SELF ?>" onSubmit="return CheckForm();" onReset="return confirm('Er du sikker på at du vil slette alt?');">
        <table width="250" border="0" cellpadding="0" cellspacing="2" class="tabel">
          <tr>
            <td align="right" valign="top">Navn:&nbsp;</td>
            <td><input name="navn" type="text" class="input" size="30"></td>
          </tr>
          <tr>
            <td height="18" align="right" valign="top">E-mail:&nbsp;</td>
            <td><input name="mail" type="text" class="input" size="30"></td>
          </tr>
          <tr>
            <td height="18" align="right" valign="top">Tlf. nr.:&nbsp;</td>
            <td><input name="tlf" type="text" class="input" size="30" maxlength="8"></td>
          </tr>
          <tr>
            <td align="right" valign="top">Emne:&nbsp;</td>
            <td><input name="emne" type="text" class="input" size="30"></td>
          </tr>
          <tr>
            <td align="right" valign="top">Besked:&nbsp;</td>
            <td><textarea name="besked" cols="29" rows="8" class="textarea"></textarea></td>
          </tr>
          <tr>
            <td>&nbsp;</td>
            <td align="center"> <input name="Submit" type="submit" class="button" value="Send">
              &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <input name="Submit2" type="reset" class="button" value="Reset">
            </td>
          </tr>
        </table>
      </form></td>
  </tr>
  <tr>
    <td align="center">&nbsp; </td>
  </tr>
  <tr>
    <td align="center">
      <?
    $mail = $_POST["mail"];
    $headers = "From: " . $_POST["mail"];
    $besked = $_POST["besked"];
    $navn = $_POST["navn"];
    $tlf = $_POST["tlf"];
    $emne = $_POST["emne"];
    $til = "rene@rhserviceudlejning.dk";
    $besked2 = "Mailen er skrevet af: " . $navn . "\n\nTelefon nr.: " . $tlf . "\n\n" . $besked;

    if ($mail && $besked && $navn && $tlf) {
        if (mail($til, $emne, $besked2, $headers)) {
            echo "Din mail er blevet sendt - tak!";
        }

        else {
            echo "Der opstod en fejl... mailen er ikke blevet sendt!";
        }
?>
    </td>
  </tr>
</table>
Avatar billede plazm Nybegynder
20. december 2009 - 16:58 #1
Problemet lige i det tegnsæt du bruger på din side ikke er det samme som mailen bliver betragtet som. Hvilket tegnsæt bruger du på din side?
Avatar billede packo Nybegynder
20. december 2009 - 17:27 #2
Mit meta ser ud som følger:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
Avatar billede packo Nybegynder
20. december 2009 - 17:29 #3
Jeg er ikke sikker på, jeg aflæser det rigtige sted. Hjemmesiden er www.pixel-factory.dk/rh/ og så er det siden "Bestilling".

Jeg bruger iframe og er derfor ikke sikker på, jeg skal læse tegnsættet fra index.html-filen.
Avatar billede nissen2630 Novice
20. december 2009 - 17:37 #4
Du mangler bla. DOCTYPE på din side.
Tilføj :

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Og se på følgende link...Der er lidt fejl:-)

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.pixel-factory.dk%2Frh%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0
Avatar billede packo Nybegynder
20. december 2009 - 18:00 #5
Tak, det må jeg lige få set på.

Jeg kan se, at æ, ø og å virker fint, når formularen peger på min mail. Det må være ham jeg laver hjemmesiden til, hvis mail-program, der ikke er up to date.

Jeg takker for din tid :-)
Avatar billede nissen2630 Novice
20. december 2009 - 18:18 #6
Ville også udskifte :
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
med :
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
Avatar billede packo Nybegynder
05. april 2010 - 12:56 #7
Lukket
Avatar billede nissen2630 Novice
10. april 2010 - 10:19 #8
Og løsningen var ???