Avatar billede uggsrock Nybegynder
20. december 2009 - 00:55 Der er 11 kommentarer

Textbox1 contains?

Hejsa

Skal have lavet en textbox, som indeholder noget bestemt og noget valgfrit.

den skal indeholde "www" og "Noget man selv kan bestemme, FX Google" og "." og "Noget andet man selv bestemmer, FX dk"

Så kommer den til at se sådan her ud: www.*.*
fx: www.youtube.com
eller
www.google.dk

* = noget man selv bestemmer.

Det skal bruges til at tjekke om den indskrevne url er gyldig

Nogen der ved hvordan man gør det?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. december 2009 - 11:12 #1
når du har fået dannet url, så tjek den ved at pinge adressen. På den måde fanger du også evt slåfejl.
Avatar billede uggsrock Nybegynder
20. december 2009 - 12:33 #2
øhh? :D

Hvordan gør man det? :P
Avatar billede claes57 Ekspert
20. december 2009 - 13:21 #3
1) design:
jeg ville sætte teksten
http://www.
foran tekstfeltet, og efter tekstfeltet ville jeg lave en combo-boks med alle gyldige domæner, se fx http://www.webopedia.com/quick_ref/topleveldomains/countrycodeA-E.asp
da så url, og gå videre via http://support.microsoft.com/kb/300197
Avatar billede uggsrock Nybegynder
20. december 2009 - 17:52 #4
Vil hellere have det på den anden måde :)

er der ikke et tegn der står for "noget man selv bestemmer" :D ?
fx "*"

Ved du hvordan man gør det på min måde, som jeg skrev i det første indlæg? :)
Avatar billede claes57 Ekspert
20. december 2009 - 18:16 #5
nej - men du kan forudfylde feltet med 'http://www.'
og så lade bruger taste resten - bare sæt cursor til sidst i feltet ved aktivering.
Avatar billede tjp Mester
21. december 2009 - 10:07 #6
Du kan også bruge RegExp:

  Set regEx = New RegExp
  regEx.Pattern = "^www\.\w*\.[a-z]{2,6}$"
  regEx.IgnoreCase = True
  validURL = regEx.Test(strng)
Avatar billede uggsrock Nybegynder
21. december 2009 - 14:37 #7
Ehhm.. jeg kan ikke finde noget der hedder RegExp i visual basic :(

har også prøvet at sætte koden ind, og det dur heller ikk
Avatar billede tjp Mester
21. december 2009 - 15:10 #8
Du skal nok tilføje en reference i Project|References til:

"Microsoft VBScript Regular Expressions 5.5"
Avatar billede uggsrock Nybegynder
22. december 2009 - 19:34 #9
Øhh? hvordan gør man det? :O

Har Visual Basic 2008 Express Edition
Avatar billede tjp Mester
23. december 2009 - 02:38 #10
Åh, det er VB.NET, du bruger. Er lidt rusten heri, men noget a la:

OK = Regex.IsMatch(InputString, @"^www\.\w*\.[a-z]{2,6}$", RegexOptions.IgnoreCase);

Regex ligger i namespacet 'System.Text.RegularExpressions'
Avatar billede uggsrock Nybegynder
26. december 2009 - 02:37 #11
der er ikke noget der hedder System.Text.RegularExpressions...

Men er der ikke et tegn, der gælder som en "Joker"?