Avatar billede mosskov Praktikant
18. december 2009 - 21:25 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Database med webside

jeg har lavet en udstillingsdatabase til kanariefugle.
Nu ønsker medlemmerne at de kan tilmelde fuglene på min webside!
er der nogen der vil fortælle mig hvordan jeg laver det i store træk.
Hvor ligger databasen, hos mig eller på nettet.
Det er kun ca. halvdel af medlemmerne der bruger nettet,
og bagefter skal jeg arbejde vidre med med databasen.
18. december 2009 - 23:02 #1
I meget store traek, hvis dine medlemmer via din webside vil kunne tilmelde fugle (og formodenligt kunne slaa de tilmeldte fugle op i databasen) saa kraeves det at du paa websiden laver en side med en form som medlemmet kan skrive de relevante oplysninger i og sende, klikke paa "send" knoppen.  Naar medlemmet saa har sendt formen skal siden kunne aflaese oplysningerne paa formen, lave forbindelse med databasen, og indsaette oplysningerne i databasen.

Som en test lavede jeg en database tabel (med navn mosskov) med to kolonner, navn paa ejer og navn paa fugl og jeg fyldte lidt data ind.  Det ser saaledes:

ejer  fugl
ejer1 fugl1
ejer2 fugl2
ejer3 fugl3

Saa lavede jeg en hjemmeside med den foelgende form:

<form action="<?print $_SERVER["PHP_SELF"];?>" method="POST">
  <label for "ejer">ejer</label>
  <input name="ejer" type="text" /><br/>
  <label for "fugl">fugl</label>
  <input name="fugl" type="text" /><br/>
  <input name="submit" type="submit" value="submit">
</form>

Hvis formen er submitted (if($_POST['submit']) saa koeres den foelgende kode der opfanger formens oplysninger i $ejer og $fugl, laver forbindelse til databasen, og indsaetter oplysningerne i en mysql_query som resulterer i at databasen bliver opdateret.

<?
if($_POST['submit'])
{
  $link = mysql_connect ('christianjorgensen.be.mysql', 'christianjoygen', 'dnyBKKbe') or die(mysql_erorr());
  mysql_select_db('christianjoygen') or die('Could not select database');
  $ejer = $_POST['ejer'];
  $fugl = $_POST['fugl'];
  $insert = mysql_query("INSERT INTO moscow VALUES('$ejer', '$fugl')");
  mysql_close($link);
}
?>

Du skulle kunne se hele molevitten her:  http://christianjorgensen.be/moscow.php

Det er som sagt i meget store linier.  Der er masser af tutorials og kodeeksempler paa nettet.
18. december 2009 - 23:04 #2
Jeg noterer mig at du indsendte spoergsmaalet under kategorien Access.  Men skoent jeg brugte mysql er princippet det samme.
Avatar billede mosskov Praktikant
19. december 2009 - 13:17 #3
Tak for dit svar
det var også noget i den retning jeg skal bruge
men jeg er i tvivl om databasen ligger på min pc eller den ligger på websiden?
da jeg skal arbejde videre på databasen efter at medlemmerne
har indtastet fugle.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
19. december 2009 - 15:57 #4
Du skal både have folk til at indtaste i databasen over nettet samt kunne redigere den lokalt. Og du bruger Access.

Jeg har tiligere brugt programmet ASPmaker til at lave asp-brugerflade-sider til at administrere en Accessdatabase på nettet.
Programmet genererer automatisk en række sider som du kan have liggende på dit webhotel.
http://www.hkvstore.com/aspmaker/

Når fuglen er indtastet, eller bare ind imellem, kan du downloade din Accessdatabase (som også ligger på serveren/webhotellet) og redigere den lokalt.

Dit svar på hvor databasen skal ligge er altså: på dit lejede webhotel eller anden server.

Fra dit spørgsmål fremgår det at du nok ikke er så vant til at arbejde med disse ting. Det er helt fint. Jeg vil dog foreslå en form for automatiseret værktøj til at få en online-administrations-del til din database.
Det kan være hjemmesider kodet med ASP (typisk for Access), PHP eller andet scriptsprog, men det er et helt kapitel for sig, hvorfor en automatiseret procedure kunne være en idé for dig.
Avatar billede mosskov Praktikant
19. december 2009 - 16:20 #5
Tak for dit svar Jesperfjoelner
Det er nok for svært for mig at lave.
er der nogen af jer der har en ide om hvormeget det koster at få lavet en webside med en database.??
sådan i store runde tal.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
19. december 2009 - 18:03 #6
Nu behøver du ikke at have den liggende lokalt. Hvis du alligevel skal have den op på en hjemmeside, så kan du sørge for, at du selv kan redegerer i databasen direkte på hjemmesiden. Dette ville jeg gøre, hvis du kun har behov for at ændre, tilføje eller slette blandt enkelte poster.
21. december 2009 - 22:41 #7
Mosskov, du stillede spoergsmaalet om hvordan du i store traek skulle gribe "database med webside" an.  Det fik du et par indlaeg paa, og ud fra dem konkluderede du at det nok var for svaert for dig selv at lave.  Du efterlyste saa hvor meget det koster at faa lavet.

For det sidste spoergsmaal, hvor meget det koster, foreslaar jeg at du opretter et nyt spoergsmaal i kategorien Job/Opgave hvor den slags spoergsmaal hoerer hjemme.  Saa bliver det set af de medlemmer der er interesseret i at udfoere saadanne opgaver mod betaling.  Denne traad der nu er et antal dage gammelt tiltraekker ikke nogen ny opmaerksomhed.

Saa ville du maaske samtidig lukke dette spoergsmaal for god ordens skyld (du fik svar paa dit oprindelige spoergsmaal) og saa staar det ikke laengere som aabent i min liste of indlaeg.
Avatar billede mosskov Praktikant
22. december 2009 - 12:54 #8
Jeg takker for de gode råd og lukker sp.
Fordeler point imellem de to svar håber det er iorden.