Avatar billede j-roar-h Nybegynder
18. december 2009 - 17:35 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Formmail i ASP

Hej.

Jeg har lavet en hjemmeside til Ringsted Tennisklub.

Den skal også have nogen formmails.

Jeg ved hvordan man gør i php, men da serveren som vi har hos dandomain, ikke understøtter php, skal det være asp, hvilket jeg ikke har styr på.

Er der nogen der kan hjælpe med at lave en formmail i asp.

Serveren er en WindowsNT server, som ligger hos dandomain.

Hvis i vil skære det lidt ud i pap. Altså sige hvilke kode der skal ligge hvor, hvis der fx skal være noget i .html siden, og der så er en anden side med asp. eller det hele laves i asp eller hvordan.

Håber i forstår mit spørgsmål!

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2009 - 17:56 #1
Dette script er færdiglavet og er testet hos Dandomain:
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/aspmail.php
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
18. december 2009 - 18:11 #2
Det virker ikke... Når jeg klikker på send, får jeg bare følgende besked:

Webstedet kan ikke vise siden.
HTTP 500
  Mest sandsynlige årsager:
•Webstedet er under vedligeholdelse.
•Webstedet har en programmeringsfejl.

  Prøv at:
    Opdater siden.

    Gå tilbage til den forrige side.

og i adressen står der: http://www.ringstedtennisklub.dk/sender.asp?important=&emne=&navn=&mail=&besked=
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2009 - 18:41 #3
Prøv at kigge her. Det kan være at der er noget der kan bruges.

(Jeg koder desværre ikke selv ASP, men derimod PHP, så jeg kan ikke hjælpe dig med at lave noget :( )
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
18. december 2009 - 18:46 #4
har været næsten alt igennem, men har ikke fundet det jeg skal bruge
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2009 - 18:51 #5
Så tror jeg desværre ikke jeg kan hjælpe dig yderligere :(
Avatar billede KingMedia Novice
18. december 2009 - 21:55 #6
Jeg ville gerne give dig et færdigt komplet gyldent script, men efter 2 min hos dandomain, finder jeg en guide til brug af deres ASP formmail.

Kig på den, så kan du snildt lave noget ud fra det :)

/Mads
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
19. december 2009 - 11:01 #7
Hvis det er denne http://www.dandomain.dk/support/scripts/formmail.html du mener, har jeg prøvet, men kan ikke få det til at virke, da den ikke sender nogen oplysninger med i de mail man sender. Jeg har prøvet deres simple kode som man kan få, som virker fint, men når jeg prøver den avancerede, virker den ikke.

Jeg har også kontaktet deres support, som ikke kunne hjælpe med at fortælle mig hvorfor det ikke virkede.

Så hvis du vil lave et script til mig vil jeg blive utrolig glad. Dog skal det være et hvor jeg selv kan rette. Det skal bruges til en forenings hjemmeside, hvor der skal bruges både checkbox på nogen sider, og andre skal der kun være textfields.
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
23. december 2009 - 16:08 #8
Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. december 2009 - 18:36 #9
http://www.ringstedtennisklub.dk/sender.asp?important=&emne=&navn=&mail=&besked=

så er ingen data udfyldt - kom med din kode til formular-siden, samt sender.asp
Der er en lille basal fejl, og uden data kan den jo ikke sende noget.
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
23. december 2009 - 18:49 #10
Okay...

Koden til formularsiden er:

<div id="middle_stor">
    <h2>Kontakt</h2>
    <p>Har du ris / ros til hjemmesiden, kontakt webmasteren</p>
    <form method="get" action="sender.asp">
<fieldset>
<legend>Husk at udfylde alle felter</legend>

<span style="display:none">
<label for="subject">Subject</label>
<input type="text" id="subject" name="important" size="32" /><br />
</span>

<label for="f1">Emne</label>
<input id="f1" type="text" name="emne" size="32" /><br />

<label for="f2">Navn</label>
<input id="f2" type="text" name="navn" size="32" /><br />

<label for="f3">Email-adresse</label>
<input id="f3" type="text" name="mail" size="32" /><br />

<label for="f4">Besked</label>
<textarea id="f4" name="besked" cols="32" rows="4"></textarea><br />

<label for="subm">&nbsp;</label>
<input id="subm" type="submit" value="Send" />&nbsp;
<input type="reset" value="Slet" />

</fieldset>
</form>

    </p>
  </div>

og til sender.asp er den:

<%
//'tjek, at der ikke er skrevet i det fobudte felt
Message = Request("important")
If Not Len(Message) = 0 Then
//'Der er blevet skrevet i Message, bloker indlægget
Response.Redirect "blokeret.asp"
End If

Set Mailer = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
Mailer.RemoteHost = "mail.ringstedtennisklub.dk"
Mailer.Recipient = "webmaster@ringstedtennisklub.dk"
Mailer.Subject = Request("emne")
Mailer.FromName = Request("navn")
Mailer.FromAddress = Request("mail")
Mailer.BodyText = Request("besked")

Mailer.BodyText = "Følgende er blevet indtastet" & vbCrLf & vbCrLf & "Emne: " & Request("emne") & vbCrLf & "Navn: " & Request("navn") & vbCrLf & "Email-adresse: " & Request("mail") & vbCrLf & vbCrLf & "Besked: " & vbCrLf & Request("besked")

if not Mailer.SendMail then
echo $"Meddelelsen kunne ikke sendes... Fejlen er: <br />
" echo $Mailer.Response
else

echo $"<p>Følgende er blevet indtastet</p><p>Emne: " & Request("emne") & "<br />Navn: " & Request("navn") & "<br />Email: " & Request("mail") & "<br />Besked: " & Request("besked") & "</p><p>Tak for din henvendelse. Jeg vender tilbage så hurtigt som muligt.</p>" end if %>
Avatar billede claes57 Ekspert
23. december 2009 - 19:08 #11
du har det skjulte felt 'important' uden data, og så kører koden med
Message = Request("important")
If Not Len(Message) = 0 Then
dvs hvis der ikke står noget (og bruger kan ikke indtaste noget) så fejl.

så er der lidt kode, der ikke ligner asp meget
if not Mailer.SendMail then
echo $"Meddelelsen kunne ikke sendes... Fejlen er: <br />
" echo $Mailer.Response
else

echo $"<p>Følgende er blevet indtastet</p><p>Emne: " & Request("emne") & "<br />Navn: " & Request("navn") & "<br />Email: " & Request("mail") & "<br />Besked: " & Request("besked") & "</p><p>Tak for din henvendelse. Jeg vender tilbage så hurtigt som muligt.</p>" end if %>

der ville jeg bruge
if not Mailer.SendMail then
response.write "Meddelelsen kunne ikke sendes... Fejlen er: <br />"
response.write Mailer.Response
else
response.write "<p>Følgende er blevet indtastet</p><p>Emne: " & Request("emne") & "<br />Navn: " & Request("navn") & "<br />Email: " & Request("mail") & "<br />Besked: " & Request("besked") & "</p><p>Tak for din henvendelse. Jeg vender tilbage så hurtigt som muligt.</p>"
end if
%>

Nu er det jul, så jeg er tidligst tilbage 25/12 efter middag.
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
23. december 2009 - 19:24 #12
okay... jeg har skrevet det ind du har skrevet, og slettet

//'tjek, at der ikke er skrevet i det fobudte felt
Message = Request("important")
If Not Len(Message) = 0 Then
//'Der er blevet skrevet i Message, bloker indlægget
Response.Redirect "blokeret.asp"
End If

hvilket ikke gav noget resultat.

Jeg vil gerne have din hjælp, og venter gerne til den 25. Dog er jeg ikke så meget hjemme de næste dage, og er slet ikke hjemme fra 28-30, så der svarer jeg ikk. men hvis du vil kikke på det alligevel, vil jeg blive meget glad, da vi skal have det op at kører.

Glædelig jul.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2009 - 14:39 #13
her er en tilrettet version uden php-kode:

<%

Set Mailer = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
Mailer.RemoteHost = "mail.ringstedtennisklub.dk"
Mailer.AddRecipient "Webmaster","webmaster@ringstedtennisklub.dk"
Mailer.Subject = Request("emne")
Mailer.FromName = Request("navn")
Mailer.FromAddress = Request("mail")
Mailer.BodyText = Request("besked")
Mailer.CharSet = 2

if not Mailer.SendMail then
      Response.Write "Email blev ikke sendt... Fejlen er: <br>"
      Response.Write Mailer.Response
else
      Response.Write "Email er afsendt, og jeg vil svare hurtigst muligt.<hr>"
      Response.Write "<p>Følgende er blevet indtastet</p><p>Emne: " & Request("emne") & "<br />Navn: " & Request("navn") & "<br />Email: " & Request("mail") & "<br />Besked: " & Request("besked") & "</p>"
end if
%>
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
30. december 2009 - 19:14 #14
tak... Det virker perfekt.. Lige et lille spørgsmål... Hvordan hedder koden, hvis der skal være en checkbox eller flere chexkboxe?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. december 2009 - 20:03 #15
så vil du have en checkbox med fx
<input type="checkbox" name="levdag" value="on">&nbsp;Ja&nbsp;tak&nbsp;til&nbsp;abonnement

og i asp-koden skal du aflæse value, dvs
<%
    if Request("levdag") = "on" then
        ...
    end if
%>
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
31. december 2009 - 12:59 #16
tak. jeg har lige endnu et spørgsmål... Hvordan får man den til også at kunne skrive æ,ø og å?

Jeg accepterer dit svar, men håber du stadig vil hjælpe.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. december 2009 - 13:13 #17
i Head skal du have linjen
<META HTTP-EQUIV="Content-type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">
den sikrer, at tegnsættet er dansk. Linjen skal være på alle sider.
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
31. december 2009 - 13:21 #18
jeg har nu sat det ind, men den skriver stadig ordene som ø (ø) æ(æ) Ã¥ (å)
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
31. december 2009 - 13:35 #19
jeg har nu prøvet at sætte din kode ind med checkbox.
Problemet er at den ikke skriver noget i den mail man får. Der står bare et .

Min kode er:

<form method="get" action="nyhedsbrev.asp">
      <legend>Husk at udfylde alle felter</legend>
      <p><span style="display:none">
        <label for="subject">Subject</label>
        <input type="text" id="subject" name="important" size="32" />
        <br />
        </span>
        <label for="f1">Emne</label>
        <br />
        <input name="emne" type="text" id="f1" value="Nyhedsbrev" size="32" readonly="readonly" />
      </p>
      <p>
        <label for="f2">Navn</label>
        <br />
        <input id="f2" type="text" name="navn" size="32" />
      </p>
      <p>
        <label for="f3">Email-adresse<br />
        </label>
        <input id="f3" type="text" name="mail" size="32" />
      </p>
      <p>
      <input type="checkbox" name="tilmeld" value="on" id="tilmeld">
      Tilmeld
      <input type="checkbox" name="afmeld" value="on" id="afmeld" />
      Afmeld</p>
      <p>
  <input id="subm" type="submit" value="Send" />
        <input type="reset" value="Slet" />
        <br />
      </p>
    </form>

og i asp er den:

<%

Set Mailer = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
Mailer.RemoteHost = "mail.ringstedtennisklub.dk"
Mailer.AddRecipient "Webmaster / Jacob Roar Hansen","webmaster@ringstedtennisklub.dk"
Mailer.Subject = Request("emne")
Mailer.FromName = Request("navn")
Mailer.FromAddress = Request("mail")
Mailer.CharSet = 2

if Request("tilmeld") = "on" then
end if

if Request("afmeld") = "on" then
end if

if not Mailer.SendMail then
      Response.Write "Email blev ikke sendt... Fejlen er: <br>"
      Response.Write Mailer.Response
else
      Response.Write "Emailen er afsendt, og vil blive besvaret hurtigst muligt.<hr>"
      Response.Write "<p>Følgende er blevet indtastet</p><p>Emne: " & Request("emne") & "<br />Navn: " & Request("navn") & "<br />Email: " & Request("mail") & "<br />Tilmeld: " & Request("tilmeld") & "<br />Afmeld: " & Request("afmeld") & "</p>"
end if
%>
Avatar billede claes57 Ekspert
31. december 2009 - 13:41 #20
Hvor? sitet ser da ok ud - er det i mail?
Avatar billede claes57 Ekspert
31. december 2009 - 13:46 #21
ret
if Request("tilmeld") = "on" then
end if
if Request("afmeld") = "on" then
end if

(som ikke laver en tekst) til:

if Request("tilmeld") = "on" then
  Mailer.BodyText = "Jeg skal tilmeldes."
end if
if Request("afmeld") = "on" then
  Mailer.BodyText = "Jeg vil frameldes."
end if
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
31. december 2009 - 13:53 #22
Super.. det virker perfekt.. tak.

Jeg har en side som har rigtig mange checkboxe på en side (Den der hedder vintertennis) Jeg støder nok på et problem, når jeg når dertil. Håber du også vil hjælpe med det.
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
31. december 2009 - 13:54 #23
Hvordan gjorde jeg med æ ø å? se #18
Avatar billede claes57 Ekspert
31. december 2009 - 14:42 #24
hvis man kun må købe en tid, så ville jeg skifte fra checkbox til radioknapper - der fravælger den andet valg når man klikker et sted.
Hvis du så sætter value i feltet til "ma07" for den første, så ved du, at Mandag, kl 07-08 er valgt. Du skal derfor bare sende feltets value ind med navn og nummer.
du laver dem med samme navn - ellers virker auto-markeringen ikke
<input type="radio" name="tid" value="ma07">
<input type="radio" name="tid" value="ma08">
<input type="radio" name="tid" value="ma09">
<input type="radio" name="tid" value="ma10">
og så er det bare en gang:
Mailer.BodyText = "Jeg bestiller tiden " & request("tid") & "<br>"
Mailer.BodyText = Mailer.BodyText & request("navn") & "<br>"
Mailer.BodyText = Mailer.BodyText & request("nummer") & "<br>"
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
31. december 2009 - 15:20 #25
jeg har nu rettet det til, men jeg får beskeden:

Email blev ikke sendt... Fejlen er:
FromAddress Property cannot be blank.

Hvilket jeg ikke helt forstår, når min kode hedder:

<%

Set Mailer = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
Mailer.RemoteHost = "mail.ringstedtennisklub.dk"
Mailer.AddRecipient "Webmaster / Jacob Roar Hansen","webmaster@ringstedtennisklub.dk"
Mailer.Subject = Request("emne")
Mailer.BodyText = "Jeg bestiller tiden " & request("tid") & "<br>"
Mailer.BodyText = Mailer.BodyText & request("navn") & "<br>"
Mailer.BodyText = Mailer.BodyText & request("nummer") & "<br>"
Mailer.CharSet = 2

if not Mailer.SendMail then
      Response.Write "Email blev ikke sendt... Fejlen er: <br>"
      Response.Write Mailer.Response
else
      Response.Write "Emailen er afsendt, og vil blive besvaret hurtigst muligt.<hr>"
      Response.Write "<p>Følgende er blevet indtastet</p><p>Emne: " & Request("emne") & "<br />Navn: " & Request("navn") & "<br />Medlemsnummer: " & Request("nummer") & "</p>"
end if
%>
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
31. december 2009 - 15:55 #26
bare glem ovenstående spørgsmål... har fundet fejlen.

Men der kom et andet problem. Den siger:

Microsoft VBScript runtime error '800a01b6'

Object doesn't support this property or method: 'BodyText'

/vintertennis.asp, line 72

Linje 72 = Mailer.BodyText = Mailer.BodyText & request("navn") & "<br>"
Avatar billede claes57 Ekspert
31. december 2009 - 15:57 #27
du har en modtager, men skal også have en afsender. Bare tilføj
    Mailer.FromName = "Website mail"
    Mailer.FromAddress = "webmaster@ringstedtennisklub.dk"
så kan du altid lave en regel i outlook/thunderbird, så mails fra "Website mail" kommer i en mappe for sig.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. december 2009 - 16:01 #28
koden skal deles op fra:
Mailer.BodyText = "Jeg bestiller tiden " & request("tid") & "<br>"
Mailer.BodyText = Mailer.BodyText & request("navn") & "<br>"
Mailer.BodyText = Mailer.BodyText & request("nummer") & "<br>"
til:
msg = "Jeg bestiller tiden " & request("tid") & "<br>"
msg = msg & request("navn") & "<br>"
msg = msg & request("nummer") & "<br>"
Mailer.BodyText = msg

hvis "<br>" ikke giver linjeskift i den mail du får, så ret den til
msg = "Jeg bestiller tiden " & request("tid") & vbcrlf
msg = msg & request("navn") & vbcrlf
msg = msg & request("nummer") & vbcrlf
Mailer.BodyText = msg
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
31. december 2009 - 16:14 #29
Tak det virker perfekt. eller næsten.

Hvordan får jeg den til også at skrive det der hvor man kan se hvad man har sendt i mailen?
Avatar billede claes57 Ekspert
31. december 2009 - 16:30 #30
stykket:
if not Mailer.SendMail then
      Response.Write "Email blev ikke sendt... Fejlen er: <br>"
      Response.Write Mailer.Response
else
      Response.Write "Emailen er afsendt, og vil blive besvaret hurtigst muligt.<hr>"
      Response.Write "<p>Følgende er blevet indtastet</p><p>Emne: " & Request("emne") & "<br />Navn: " & Request("navn") & "<br />Medlemsnummer: " & Request("nummer") & "</p>"
end if

skal indeholde msg (som jo indeholder tekst + navn + nummer)
if not Mailer.SendMail then
      Response.Write "Email blev ikke sendt... Fejlen er: <br>"
      Response.Write Mailer.Response
else
      Response.Write "Emailen er afsendt, og vil blive besvaret hurtigst muligt.<hr>"
      Response.Write "<p>Følgende er blevet indtastet</p><p>Emne: " & Request("emne") & "<br />" & msg & "</p>"
end if

hvis du brugte den opbygning med vbcrlf i stedet for "<br>", så skal den laves tilbage før den vises på siden:
if not Mailer.SendMail then
      Response.Write "Email blev ikke sendt... Fejlen er: <br>"
      Response.Write Mailer.Response
else
      Response.Write "Emailen er afsendt, og vil blive besvaret hurtigst muligt.<hr>"
      Response.Write "<p>Følgende er blevet indtastet</p><p>Emne: " & Request("emne") & "<br />" & replace(msg,vbcrlf,"<br>") & "</p>"
end if

----
skal til gilde nu - og er nok underdrejet fredag - så hvis det ikke virker, så svarer jeg først lørdag...
Godt nytår.
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
31. december 2009 - 16:57 #31
tak... det virker
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
09. januar 2010 - 13:47 #32
Jeg har lige endnu et spørgsmål.

Hvordan får jeg den til at sende cc eller bcc?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. januar 2010 - 15:04 #33
så er det helt som
Mailer.AddRecipient "Webmaster / Jacob Roar Hansen","webmaster@ringstedtennisklub.dk"

bare med
Mailer.AddCC
eller
Mailer.AddBCC

manualen er her
http://www.serverobjects.com/comp/Aspmail4.htm
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
09. januar 2010 - 15:13 #34
tak!
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
11. januar 2010 - 11:55 #35
lige endnu et spørgsmål.

Hvordan får jeg den til at sende alle oplysninger man har skrevet i formen? Altså den man jeg får tilsendt nu ser sådan ud:

Der står navn i fra, og email efterfølgende (der er fint, og det skal den blive ved med)

I selve indholdet skriver den så:

Ringsted

Og jeg vil gerne have den til at se sådan ud:

Navn: "Navn"
Email: "Email"
Tlf. nr: "00000000"
Klub: "Klub"
Avatar billede claes57 Ekspert
11. januar 2010 - 15:38 #36
kom lige med den kode, der er i sender.asp nu - jeg har tabt overblikket...
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
11. januar 2010 - 18:56 #37
<%

Set Mailer = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
Mailer.RemoteHost = "mail.ringstedtennisklub.dk"
Mailer.AddRecipient "Juniorafdelingen","webmaster@ringstedtennisklub.dk"
Mailer.Subject = Request("emne")
Mailer.FromName = Request("navn")
Mailer.FromAddress = Request("mail")
Mailer.BodyText = Request("tlf")
Mailer.BodyText = Request("klub")
Mailer.CharSet = 2

if not Mailer.SendMail then
      Response.Write "Email blev ikke sendt... Fejlen er: <br>"
      Response.Write Mailer.Response
else
      Response.Write "Emailen er afsendt, og du er nu bindende tilmeldt Båstadturen.<hr>"
      Response.Write "<p>Følgende er blevet indtastet</p><p>Emne: " & Request("emne") & "<br />Navn: " & Request("navn") & "<br />Email: " & Request("mail") & "<br />Tlf. nummer: " & Request("tlf") & "<br />Klub: " & Request("klub") & "</p>"
end if
%>
Avatar billede claes57 Ekspert
11. januar 2010 - 20:16 #38
det er nye sider hver gang - men så må du jo læse indenad.
Her er en, hvor data skrives i email, og derefter skiftes linjeskift ud med html-kode, og vises på siden.

<%
Set Mailer = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
Mailer.RemoteHost = "mail.ringstedtennisklub.dk"
Mailer.AddRecipient "Juniorafdelingen","webmaster@ringstedtennisklub.dk"
Mailer.Subject = Request("emne")
Mailer.FromName = Request("navn")
Mailer.FromAddress = Request("mail")
' her retter vi teksten til email
msg = ""
msg = msg & "Navn: " & Request("navn") & vbCrLf
msg = msg & "Email: " & Request("mail") & vbCrLf
msg = msg & "Tlf: " & Request("tlf") & vbCrLf
msg = msg & "Klub: " & Request("klub") & vbCrLf
msg = msg & vbCrLf
msg = msg & "Emne: " & Request("emne") & vbCrLf
msg = msg & "Besked: " & Request("besked") & vbCrLf
Mailer.BodyText = msg
' tekst er færdig
Mailer.CharSet = 2

if not Mailer.SendMail then
      Response.Write "Email blev ikke sendt... Fejlen er: <br>"
      Response.Write Mailer.Response
else
      Response.Write "Emailen er afsendt, og du er nu bindende tilmeldt Båstadturen.<hr>"
      Response.Write "<p>Følgende er blevet indtastet</p><p>" & replace(msg,vbCrLf,"<br>") & "</p>"
end if
%>
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
12. januar 2010 - 10:03 #39
Tusind tak!

Ja, der er en del sider med kontaktformularer, og da jeg aldrig har arbejdet med asp, men derimod php, skal jeg lige forstå hvordan det virker. Jeg tror efterhånden jeg har fundet ud af det mest basale, men. Dog støder jeg højst sandsynligt på et problem senere, hvilket jeg håber du vil hjælpe med.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. januar 2010 - 10:11 #40
bare opret spg - og hvis nogen spørger til det, så bruger du aspmail til at sende.