Avatar billede s0mmer Nybegynder
18. december 2009 - 15:52 Der er 7 kommentarer

Windows Host Script

Hej eksperter,

Jeg er igang med at lave et script som skal bruge cmd på serveren. I den forbindelse prøver jeg følgende kode:

  Wscript = CreateObject("WScript.Shell")

  Set oFSO = WScript.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
  Set oShell = WScript.CreateObject("Wscript.Shell")

Dog får jeg følgende fejl:

Microsoft VBScript runtime  error '800a01b6'

Object doesn't support this property or method: 'WScript

Der er installet version 5.6 af WSH på serveren. Kan i hjælpe?
Avatar billede s0mmer Nybegynder
18. december 2009 - 16:05 #1
Hvis jeg ændrer til :
  Set WScript = CreateObject("WScript.Shell")

Får jeg fejl :
Microsoft VBScript runtime  error '800a01b6'

Object doesn't support this property or method: 'WScript.CreateObject'
Avatar billede tjens Nybegynder
18. december 2009 - 18:17 #2
Kan det være fordi du bruger ordet WScript som objectnavn, og at det samtidig er et reserveret ord?

Jeg har selv et VBscript med følgende definition
Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")

og følgende brug
Wshshell.run  theCmd,5,False
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2009 - 22:54 #3
Du sætter variablen Wscript lig med WScript.Shell objektet og forsøger så i linie 3, igen at oprette et WScript.Shell objekt, men denne gang ud fra den eksisterende variabel kaldet WScript.

Wscript = CreateObject("WScript.Shell")

Set oFSO = WScript.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set oShell = WScript.CreateObject("Wscript.Shell")

Hvis du i stedet kalder den første variabel fx. Wscript_WhatEver tror jeg det vil virke.
Men det du gør svarer jo til at oprette en variabel kaldet String og sætte den lig med et String-objekt og så bagefter forvente at den skal kunne oprette et tilsvarende objekt af samme type ;)
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2009 - 22:56 #4
Du sætter variablen Wscript lig med WScript.Shell objektet og forsøger så i linie 3, igen at oprette et WScript.Shell objekt, men denne gang ud fra den eksisterende variabel kaldet WScript.

Wscript = CreateObject("WScript.Shell")

Set oFSO = WScript.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set oShell = WScript.CreateObject("Wscript.Shell")

Hvis du i stedet kalder den første variabel fx. Wscript_WhatEver tror jeg det vil virke.
Men det du gør svarer jo til at oprette en variabel kaldet String og sætte den lig med et String-objekt og så bagefter forvente at den skal kunne oprette et tilsvarende objekt af samme type ;)
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2009 - 23:00 #5
Undskylder for dobbelt post, men jeg sidder på mobilt bredbånd fra Telenor... Og det er ikke alt for stabilt.
Det var lidt forbrugeroplysning :)
Avatar billede s0mmer Nybegynder
30. december 2009 - 13:02 #6
Først og fremmest beklager jeg mit langsomme svar.

Ved nærmere gennemgang er første linje er overflødig og det jeg skal bruge er følgende:

  Set oFSO = WScript.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
  Set oShell = WScript.CreateObject("Wscript.Shell")

Dog får jeg bare følgende fejl:
Object required: 'WScript'

På ovenstående linje 1.

Hvorfor? Skal jeg inkludere et lib eller lignende for at få dette til at fungere?
Avatar billede s0mmer Nybegynder
30. december 2009 - 13:22 #7
For evt. at lette forvirringen er det følgende funktion jeg prøver at få til at virke:

Function UnZip(sArchiveName,sLocation)
  'This script is provided under the Creative Commons license located
  'at http://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ . It may not
  'be used for commercial purposes with out the expressed written consent
  'of NateRice.com

  Set oFSO = WScript.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
  Set oShell = WScript.CreateObject("Wscript.Shell")

  '--------Find Working Directory--------
  aScriptFilename = Split(Wscript.ScriptFullName, "\")
  sScriptFilename = aScriptFileName(Ubound(aScriptFilename))
  sWorkingDirectory = Replace(Wscript.ScriptFullName, sScriptFilename, "")
  '--------------------------------------

  '-------Ensure we can find 7za.exe------
  If oFSO.FileExists(sWorkingDirectory & "\" & "7za.exe") Then
    s7zLocation = ""
  ElseIf oFSO.FileExists("C:\Program Files\7-Zip\7za.exe") Then
    s7zLocation = "C:\Program Files\7-Zip\"
  Else
    UnZip = "Error: Couldn't find 7za.exe"
    Exit Function
  End If
  '--------------------------------------

  '-Ensure we can find archive to uncompress-
  If Not oFSO.FileExists(sArchiveName) Then
    UnZip = "Error: File Not Found."
    Exit Function
  End If
  '--------------------------------------

  oShell.Run """" & s7zLocation & "7za.exe"" e -y -o""" & sLocation & """ """ & _
  sArchiveName & """", 0, True
  UnZip = 1
End Function