Avatar billede MezMarianne Nybegynder
17. december 2009 - 20:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Returnere en værdi fra et dataområde

Jeg har et dataområde, hvor der i første række står tal og i øverste kolonne bogstaver. I selve dataområdet er der værdier, men de er ikke beregnet ud fra det, der er i rækkerne eller kolonnerne. De er bare givet.

  A  B  C  D  E
1  7
2  20
3  35
4  37
5  50

Hvordan skal jeg skrive en formel, der f.eks. giver resultatet 35?

Jeg har en celle med et tal mellem 1 og 5 og en anden celle med et bogstav mellem A og E. Jeg har tal i A1 og et bogstav i B1.

Hvis der står 3 i A1 og A i B1 vil jeg gerne have returneret værdien 35.

Der er værdier for alle rækker og kolonner, men det bliver sikkert rodet, hvis jeg sætter dem herind.

Jeg kan lave Vopslag og Lopslag. Er det en kombination af dette, jeg eftersøger?
Avatar billede vejmand Juniormester
17. december 2009 - 20:32 #1
Jeg er ikke helt sikker på at det er dette du søger, men:
Hvis der står 3 i A1 og A i B1 vil formlen:
=INDIREKTE(B1&A1)
give resultatet fra A3 altså 35, hvis der står 35 i A3
Avatar billede MezMarianne Nybegynder
17. december 2009 - 21:20 #2
Njaa. Problemet er, at der ikke står 35 i A3.
Selve dataområdet står i et ark for sig og ikke oppe i hjørnet.
Så jeg skal have defineret, at den første række er RÆKKEN, der skal holdes op imod øverste kolonne, der er KOLONNEN. I tabellen skal der ledes efter 3 (fra A1) i RÆKKEN og A (fra B1) i KOLONNEN - og så skal 35 returneres.
Avatar billede MezMarianne Nybegynder
17. december 2009 - 21:26 #3
Det er selvfølgelig ikke smart, at rækkerne hedder noget med 1,2,3 og kolonnerne a,b,c når det IKKE er Excel-definitionen af række og kolonne navngivning, jeg mener. (Men det er ikke min skyld ;-) Det er Teknologisk Instituts...)
Avatar billede store-morten Ekspert
17. december 2009 - 22:23 #4
=VOPSLAG(B1;Ark1!B1:E6;1+A1)
Avatar billede MezMarianne Nybegynder
18. december 2009 - 00:05 #5
Lige præcis! Og det virker på tværs af ark og med en VENSTRE(A1), da der faktisk ikke står et rigtigt tal i A1, men en tekstlinje, der begynder med et tal.

Så den blev til =VOPSLAG(B1;Tabel8;1+(VENSTRE(A1)))

Du skal have point, Morten. Og en smiley som overarbejdstillæg. :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
18. december 2009 - 00:12 #6
Takker :-) og her er et svar.
Avatar billede store-morten Ekspert
18. december 2009 - 00:13 #7
Takker :-) og her er et svar.

Sådan