Avatar billede krestenbanke Nybegynder
16. december 2009 - 19:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Upload, gem og vis billede på website

Hej,

Jeg skal indsætte en mængde billeder på et website, som brugeren selv uploader/vælger. Altså, ligesom når man på facebook uploader et profil-billede, der derefter vises under ens profil.

Ved at læse et par tråde er jeg kommet frem til, at det giver mest mening at gemme billederne på serveren og lade en DB styre referencen til billederne (har kun 75 mb plads på DB'en).

Jeg bruger en MSSQL DB og skriver skidtet i C#.

Der er nok brug for noget thumbnail-visning også...

Er der nogen, der har en stump kode, jeg kan lade mig inspirere af?
Altså:
- Upload et brugervalgt billede
- Gem billedet på server
- Map i DB
- Vis som billede på sitet - evt. med thumbnail

Håber I kan hjælpe!

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. december 2009 - 19:34 #1
Der er naesten 3 millioner hits paa Google paa:
  asp.net file upload
Avatar billede krestenbanke Nybegynder
16. december 2009 - 20:51 #2
Hehe - der er faktisk næsten 30 mio. :-)

Fandt en udførelig guide her:
http://support.microsoft.com/kb/323246/EN-US

Er helt newbie i .net, så fint at få et hint til hvad man skal søge på...!

Er der nogen der har en idé / model til hvordan man styrer overskrivelse af billeder - altså når en bruger ønsker at udskifte et billede...?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2009 - 04:29 #3
Hvis du har billedets id er det vel nemt at slette det gamle billede og lade recorden i databasen pege på det nye billede.
Avatar billede madand Nybegynder
17. december 2009 - 14:35 #4
Du kan når en bruger uploader et billede navngive billedet til et Guid name, så hvis dit billede hedder Tulipan.JPG, så vil det hedde ex. 90902-dssd-232-ssss-saasa.jpg, så hvis en anden uploader et billede ved navn Tulipan.JPG, så bliver det ikke overskrevet.

Funktionen hedder: Guid.NewGuid()
Avatar billede krestenbanke Nybegynder
17. december 2009 - 18:11 #5
Ok - tak for input.

Jeg tror jeg lader et unikt id - evt. blot en fortløbende integer - bruge som navn på billedet og gemme dette som reference i databasen.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2010 - 04:34 #6
tid at få afsluttet her ?
Avatar billede krestenbanke Nybegynder
10. januar 2010 - 11:28 #7
Læg bare et svar....
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2010 - 14:17 #8
svar