Avatar billede jtjansen Nybegynder
15. december 2009 - 23:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

url encoding og query string variabler encoding

Tænkte der var nogen kloge hoveder her som kan svare på dette spørgsmål...

----

Når man danner en URL så er det 2 niveauer af encoding (som jeg ser det). Korrekt?

Hele URL'en skal encodes, så fx mellerum bliver til + eller %20

Query string variabler skal også encodes, i tilfælde at de fx indeholder & eller = og derfor ellers ville "bryde" variable scopet.

Men hvordan gør man dette? Man skal vel ikke bruge URLEncoder.encode  (Java) til begge dele ? Vis gerne et eksempel i et valgfrit server sprog.

Tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. december 2009 - 03:16 #1
Det varierer lidt mellem de forskellige sprog, men det plejer normalt at virke hvis du:

- ikke encoder URL
- ikke encoder names men vælger pæne navne
- kun encoder values
Avatar billede jtjansen Nybegynder
16. december 2009 - 19:46 #2
men så er man jo ikke sikker. Følgende er vel også forkert, eller hvad?

url = "http://google.com?q=" & Server.URLEncode("bla. bla".)
url = Server.URLEncode(url)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. december 2009 - 19:59 #3
hvis du dropper den sidste linier virker det vel ?
Avatar billede jtjansen Nybegynder
16. december 2009 - 20:07 #4
jo ok, men url'en kunne være en anden. Kunne fx komme fra en database.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2009 - 17:08 #5
Ja. Og måske er der mere som skal encodes, men du skal stadig kun encode de relevante "text dele" ikke de tegn som definerer hvad der er hvad i URL'en.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2010 - 04:34 #6
OK ?