Avatar billede mrdanielson Nybegynder
15. december 2009 - 17:22 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

[PHP] - Problemer med dato-format.

Hejsa folkens :-)

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til mit kommentarsystem - og håber i kan hjælpe mig ;-)

Jeg skal nemlig udskrive hvornår kommentaren er skrevet, det virker også fint nok, men den skal hente datoen fra MYSQL databasen, og jeg skal kunne skrive punktummer, og lign. ind imellem datoen, så der fx. kan stå Skrevet den 15 december 2009, kl. 17:20 - synes det virker til at være sværrere end jeg havde regnet med,

Og derudover, skal det også være dansk tidsformat, så der fx. står Søndag, og ikke Sunday :-) hvis det er muligt altså...

Hele min php kode, for vis.php (hvor nyheden, og kommentarere bliver vist) :

<?php

$var = mysql_query("SELECT * FROM nyheder_kommentarer WHERE nyhed = '$_GET[id]'");

if(mysql_num_rows($var) == 0){ echo "Der er ingen kommentarer til denne nyhed! Du kan blive den første..."; }else{

while($rs = mysql_fetch_array($var)){

echo "<b>";

echo $rs[navn];

echo "</b> - Skrevet: ".date("d F Y H:i",$rs[date]);

echo "<br />";

echo nl2br(htmlspecialchars(stripslashes($rs[kommentar])));

echo "<br /><br /><br />";

}}

$navn = addslashes($_POST[navn]);

$kommentar = addslashes($_POST[kommentar]);

if(empty($navn) || empty($kommentar)){

}else{

$date = time();

mysql_query("INSERT INTO nyheder_kommentarer (nyhed, navn, kommentar, date) VALUES ('$_GET[id]', '$navn', '$kommentar', '$date')");

echo "<meta http-equiv=Refresh content=;url=vis.php?id=$_GET[id]>";

}

?>

Håber i kan hjælpe mig med dette ;-)

På forhånd tak,

Daniel.
Avatar billede xicrow Nybegynder
15. december 2009 - 18:44 #1
Her er lidt til at sætte den rigtige tidszone, samt output format:
date_default_timezone_set('Europe/Copenhagen');
ini_set('date.timezone',                    'Europe/Copenhagen');
setlocale(LC_ALL, 'da_DK', 'da', 'danish', 'DK');

For at formatere din dato, kan du som du allerede har gjort bruge date() funktionen. Men du kan dog også bruge strftime() funktionen:
http://php.net/date
http://php.net/strftime

Her er f.eks. det format jeg bruger på min egen side:
$datetime = strftime('%e. %B %Y');

/xicrow
Avatar billede mrdanielson Nybegynder
15. december 2009 - 19:34 #2
Tusind tak :-)

Det virker nu, du har nu fået point ;)
Avatar billede wanze Nybegynder
16. december 2009 - 00:06 #3
Desuden kan
if(empty($navn) || empty($kommentar)){
}else{
  kode
}

omskrives til
if(!empty($navn) && !empty($kommentar)){
  kode
}