Avatar billede ChristoffeL Nybegynder
14. december 2009 - 19:44 Der er 9 kommentarer

Definering af links i classes

Hej

Jeg har defineret min menu class="menu", og skal nu have defineret, hvordan mine links skal se ud i kun denne class.

Lad os tage nedenstående eksempel.

a:link {
    color: blue;
    text-decoration:none;
}

Denne gælder for hele min side, hvordan får jeg det defineret, så det kun gælder i min menu class?

jeg har prøvet med

a:link.menu {
    color: blue;
    text-decoration:none;
}

Dette virker dog ikke.

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede keysersoze Guru
14. december 2009 - 20:36 #1
a.menu:link{
    color: blue;
    text-decoration:none;
}
Avatar billede ChristoffeL Nybegynder
14. december 2009 - 21:02 #2
Sejt! Tror du, at du kan hjælpe mig med et andet problem også.

Jeg er ved at lave noget faneblads halløj, jeg har fået sat hovers på, men mangler bare, at linket beholder a:hover udseendet, når man har klikket på det. Hvordan kan dette fikses? Jeg har søgt, men intet fundet. Jeg har forsøgt, at smide en a:active ind i css'en, men dette hjælper heller ikke problemet.

Min css, ser således ud:

#menu a {
    color: #000000;
    display: block;
    float: left;
    margin: 0;
    padding: 8px 12px;
    text-decoration: none;
}

#menu a:hover {
    background: #4C4C4C;
    color: #ffffff;
    padding-bottom: 8px;
}
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2009 - 21:16 #3
#1, vel nærmere:
.menu a:link {
    color: blue;
    text-decoration:none;
}
Så slipper man for at skulle markere alle sine links med klassen.

#2, det bliver du nød til at klare direkte i html filerne, eller i server-side scriptet, hvis du bruger et sådant. Du kunne f.eks. lave en nu klasse:
#menu a.active {
    background: #4C4C4C;
    color: #ffffff;
    padding-bottom: 8px;
}
Og så tilføje klassen active til linket til den aktuelle side.
Avatar billede keysersoze Guru
14. december 2009 - 22:30 #4
".menu a:link" eller "#menu a:link" vil være en god måde at gøre det på hvis det som i dette tilfælde er til en menu og hvor det ikke forventes at definitionen skal bruges andre steder (men så glem ikke at nævne at disse links skal pakkes ind i et element med menu class/id på).

active fungerer kun i forbindelse med (i)frames, så som nævnt skal du kode dig ud af det - enten script som ASP eller PHP eller ved at definere menuen individuelt på hver side og altså skifte klassen.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2009 - 17:55 #5
'allo?
Avatar billede ChristoffeL Nybegynder
16. december 2009 - 20:13 #6
Jeg har fundet svar. Hvordan giver jeg point?
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2009 - 20:46 #7
der skal lægges et svar af dem du vil give point - her et svar fra mig hvis min løsning var den rigtige.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2009 - 22:11 #8
Og et fra mig, hvis jeg har hjulpet dig.
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 11:34 #9
lukketid?