Avatar billede pocarsa Nybegynder
13. december 2009 - 22:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Excel filer vedhæftet i mail

Hej, jeg sidder og nørkler med min første Access 2007 database, og er løbet panden mod muren.

Målet er at kunne sende en mail med vedhæftet Excel ark når jeg trykker på en knap, mailadressen findes i tabellerne og indholdet i Excel filen skal også genereres ud fra tabellerne

Jeg har 2 tabeller:
Tabel1_bestiller med følgende kolonner
Bestiller_id
Bestiller_email

Tabel2_kortholdere med følgende kolonner
Kortholder_navn
Kortholder_firma
Kortholder_nummer
Kortholder_bestillerid

Bestiller kan have flere kortholdere, og det der forbinder de 2 tabeller sammen er kortholder_bestillerid og bestiller_id

Jeg har så lavet en forespørgelse1 der kæder disse 2 tabeller sammen

Formular_bestiler med underformular1 viser fint bestiller med tilhørende kortholder og disses data, ingen problemer der.

I formularen har jeg oprette en knap med tilhørende kode:

Private Sub Kommandoknap25_Click()
Dim VARemail As String
VARemail = Me.Bestiller_email
DoCmd.SendObject 2, , , VARemail, "", "", "Emne", "Body", True, ""
End Sub

Som i ser, er jeg nået til at kunne trække e-mail adressen med over i Outlook, og vedhæfte en Excel-fil, dog ikke med det rigtige indhold, og her er jeg så gået i stå….

Er der nogen der kan skubbe mig i gang igen ;-)

Carsten
Avatar billede terry Ekspert
13. december 2009 - 23:16 #1
If you have Outlook then you can use automation to attach files etc.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa159619(office.11).aspx
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
14. december 2009 - 07:18 #2
DoCmd.SendObject kan kun bruges til at sende 'interne' Access objekter - og et Excelark er ikke af den type.
Så du må gøre som Terry siger - Outlook automation

Du må gerne få den funktion jeg har brugt de sidste par år til at udføre en lignende opgave - husk reference til Outlook.

Public Function fhpOutput_Send_File(strReceipiant As String, strFile_Name As String, strMessage As String, strSubject As String, Optional bolShow As Boolean = True) As Integer
On Error GoTo Error_fhpOutput_Send_File
  Dim olApp As Outlook.Application
  Dim objOL As Object
  Dim olMail As MailItem
  Dim CurrFile As String

  If strReceipiant = "" Then
    GoTo Exit_fhpOutput_Send_File
  End If

  Set objOL = CreateObject("Outlook.Application")
  Set olApp = New Outlook.Application
  Set olMail = olApp.CreateItem(olMailItem)

  With olMail
    .To = strReceipiant
    .Subject = strSubject
    .Body = strMessage
    .Attachments.Add strFile_Name
    If bolShow = True Then
      .Display
    Else
      .Send
    End If
  End With

  Set olMail = Nothing
  Set olApp = Nothing
  Set objOL = Nothing

Exit_fhpOutput_Send_File:
  Exit Function

Error_fhpOutput_Send_File:
  fhpOutput_Send_File = -32768
  Select Case Err.Number
    Case 3021
    Case 2501
    Case Is < 0
    Case Else
      MsgBox Err.Number & ": " & Err.Description, vbOKOnly + vbCritical, "Error in procedure 'fhpOutput_Send_File'"
  End Select
  Resume Exit_fhpOutput_Send_File

End Function
Avatar billede pocarsa Nybegynder
14. december 2009 - 11:35 #3
Hej Hugopedersen

Du siger at DoCmd.SendObject ikke kan sende Excel filer, det kan jeg nu godt få den til, problemet for mig ligger i, at få den til at kun sende de filer der ligger i den forespørgelse jeg har lavet, og ikke hele tabellen (jeg har b. la. Brugt Mugs fine guide http://www.eksperten.dk/guide/371)

Carsten
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
14. december 2009 - 11:50 #4
OK - jeg har bare aldrig fået det til at virke tilfredsstillende siden jeg prøvede det engang for mange år siden og så lavede jeg min egen funtion til det.

Det du ønsker er det 'For hver record i Tabel1 sendes en fil med de tilhørende records fra Tabel2' ?

Desværre er jeg lige blevet sat på en opgave med en TCP server i Delphi, så jeg kan ikke lige lave det for dig i dag.
Avatar billede pocarsa Nybegynder
14. december 2009 - 15:14 #5
Lige præcis

Det virker fint i min forspørgelse, men altså ikke på mine vedhæftede Excel filer, E-mail adressen har jeg fået ud af tabellen og over i mailprogrammet.

Carsten
Avatar billede pocarsa Nybegynder
22. december 2009 - 19:28 #6
Hej Alle

Jeg har selv fundet løsningen, tak for hjælpen til alle der prøvede, og rigtig god jul

Carsten
Avatar billede terry Ekspert
22. december 2009 - 19:35 #7
Hej Carsten
Any chance of hearing a bit more about your own solution?

And a Merry Christmas to you too.