Avatar billede tjekket Nybegynder
16. juli 2001 - 12:01 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Store bogstaver i Excel

Jeg vil gerne formatere en række celler til automatisk at konvetere det indtastede til \"store bogstaver\"

Jeg vil ikke benytte Caps Lock, idet jeg sikkert glemmer det i farten.

Hvordan gør jeg det?
Avatar billede lsimony Nybegynder
16. juli 2001 - 12:15 #1
Kan du ikke bruge =upper(celle) i en ny kolonne. Denne formel omdanner småbogstaver til store.
Det er ikke muligt at formatere en række celler til automatisk at konvertere det indtastede til store bogstaver.

Hilsen

Lars Simonÿ
Avatar billede fomse Nybegynder
16. juli 2001 - 12:19 #2
Derer en funktion som hedder:

STORE.BOGSTAVER(tekst)

Ved ikke om du kan bruge den?

Fomse:-)
Avatar billede tjekket Nybegynder
16. juli 2001 - 12:32 #3
Jeg prøver lige og vender tilbage. Tak ;-)
Avatar billede tjekket Nybegynder
16. juli 2001 - 12:45 #4
Det er da noget værre bøvl. Jeg mener det er muligt i Word at konvetere en hel tekst til at være store bogstaver.

Det kan bare ikke lade sig gøre i Excel oder was?
Avatar billede lsimony Nybegynder
16. juli 2001 - 14:00 #5
Kan du ikke bruge min formel? Den virker i Excel 2000 (eng).
Hvis du i en celle skriver:
=upper(\"Hej\")
Da vil cellen udskrive HEJ
Hvis du i Celle B3 skriver Hej og i en anden celle har skrevet

=upper(b3)
da vil cellen skrive HEJ

Jeg kan ikke huske hvad formlen hedder på dansk, men du kan finde formlen ved at insætte en formel. Den ligger i formelsamlingen under funktion kategori - tekst.

Håber det kan hjælpe dig

Hilsen

Lars Simonÿ
Avatar billede mugs Novice
16. juli 2001 - 16:53 #6
Isimony + tjekket

Funktionen hedder STORE.BOGSTAVER, den kan dog ikke bruges her, idet funktionen kun omdanner til store bogstever ved bestemte ord, der skal indtastes i funktionen. Men en løsning har jeg ikke.

Mvh / Mugs
Avatar billede tjekket Nybegynder
16. juli 2001 - 17:05 #7
Mugs - Kender du nogle som kunne hjælpe mig. Funktionen er jo \"såre\" simpel i Word så hvorfor ikke i Excel?
Avatar billede mugs Novice
16. juli 2001 - 17:07 #8
Jeg er ved at slå op i nogle bøger - Excel er ikke lige min stærke side.
Ellers lad spørgsmålet være, der kommer garanteret en \"haj\" forbi.

Mugs
Avatar billede tjekket Nybegynder
16. juli 2001 - 17:15 #9
Mugs - jeg vil vente lidt endnu, der skal nok dukke nogle guldkorn op før eller siden....
Avatar billede capital Nybegynder
16. juli 2001 - 20:33 #10

Hej Mugs

Denne kode skulle gerne fikse dit problem. Du skal oprette en macro, hvorefter du indsætter denne kode.

Public Sub convert()

  Dim objRng As Object

  For Each objRng In ActiveSheet.UsedRange
    objRng = StrConv(objRng, vbUpperCase)
  Next objRng

End Sub

/capital
Avatar billede lsimony Nybegynder
17. juli 2001 - 07:05 #11
Hej Mugs

Jeg forstår ikke hvad du mener med at funktionen i Excel =upper() kun virker til bestemte ord???
Hos mig virker formlen til alle ord med og uden tal og mellemrum. Ligesom Capitals markro. Her skal man bare aktivt aktiver makroen efter indtastning.

Hilsen

Lars
Avatar billede mugs Novice
17. juli 2001 - 08:12 #12
Isimony.

Jeg mener funktionen STORE.BOGSTAVER. Du skal indtaste det ord, der skal skrives med stort. Den funktion der hedder \"upper\", kender jeg ikke.

Men jeg synes diskussionen har tagetr en forkert drejning, det er jo slet ikke mig der har oprettet spørgsmålet, jeg har bare kommenteret.

Mvh / Mugs
Avatar billede capital Nybegynder
17. juli 2001 - 08:57 #13

Hej Mugs

Du må undskylde, at jeg har adresseret mit svar til dig. Dette er en misforståelsefra min side.

Mit svar er selvfølgelig rettet imod \"tjekket\", som oprindeligt har postet spørgsmålet.

/capital :-)
Avatar billede ed Nybegynder
19. juli 2001 - 09:32 #14
Jeg vil anbefale at bruge funktionen format. Jeg har skrevet et lille stykke der viser det:

Sub Blok()
  Dim lille As String
  Dim stor As String
  lille = ActiveCell.Value
  Stor = Format(lille, \">\")
  ActiveCell.Value = stor
End Sub

Det laver indholdet af den aktive celle om til store bogstaver. Så skal du bare have en løkke til at løbe cellerne igennem.

\"ed
Avatar billede tjekket Nybegynder
19. juli 2001 - 09:47 #15
woow ok, jeg er ikke den store Excel-fætter, hvordan indsætter jeg funktionen format *ed?
Hele regnearket skal være med store bogstaver n¨r jeg skriver (uden at bruge Caps Lock) automatisk.
Avatar billede ed Nybegynder
19. juli 2001 - 10:21 #16
Så skal jeg jo selv til at tænke ... pokkers :)
Du skal ind i Visual Basic editoren i Excel, den finder du ved at trykke Alt + F11. Ude til venstre finder du et vindue der blandt andet indeholder de regneark du arbejder på, samt en der hedder ThisWorkbook. Den dobbeltklikker du på og nu skulle du gerne få et vindue frem til højre hvori du kan paste det nedenstående kode:

Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)

    Dim lille As String
    Dim stor As String

    lille = Target.Value
    stor = Format(lille, \">\")
    Target.Value = stor

End Sub

Den skulle gerne automatisk (det gør den for mig i hvertfald...) ændre alt det skrevne til store bogstaver.

Håber det hjælper (og giver mening!)
Avatar billede tjekket Nybegynder
19. juli 2001 - 10:34 #17
Det virker sku\' tak for hjælpen!!!!