Avatar billede aitnemed Novice
08. december 2009 - 14:07 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Summering af range - men udelad celler med bestemt værdi: Hvilken formel?

Hej folkens

Min hjerne er ved at slå knuder nu ved at prøve at regne ud, hvilken formel jeg skal benytte til følgende:

Sammenlæg alle cellers værdier i rangen F3:F19 - medmindre den enkelte celles værdi er = -1

Jeg vil godt kunne programmere det med en "For each", men det må da kunne lade sig gøre med en formel - og vel og mærke en, som ikke er kilometerlang, fordi der er specificeret en HVIS() for hver celle i rangen.

Nogen der kan aflaste min hjerne lidt?
Avatar billede macduke Nybegynder
08. december 2009 - 15:02 #1
Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt, så måske i F20 :
=SUM.HVIS(F3:F19;"<> -1";F3:F19)
08. december 2009 - 15:04 #2
=SUM.HVIS(F3:F19;"<>-1";F3:F19)
Avatar billede aitnemed Novice
08. december 2009 - 15:16 #3
Tak for det. Det virker som ønsket. Tror lige det var kriteriet, jeg havde fået galt fat i.

Nu har I jo begge to smidt det samme brugbare svar, så jeg vælger altså at tildele macduke pointene, da han kom først... Hvis han ellers lige vil smide et svar.
Avatar billede macduke Nybegynder
08. december 2009 - 15:19 #4
Deler gerne med erik :-)
Avatar billede aitnemed Novice
08. december 2009 - 15:38 #5
En af jer skulle vel ikke tilfældigvis lige vide, hvordan jeg så udbygger kriteriet til også at omfatte et tjek på en værdi i en celle i samme række men tre kolonner væk?

Altså lige nu med jeres hjælp; tæller jeg alle celler i rangen F3:F19, hvor værdien ikke er -1.

Jeg ønsker at udbygge det til: Tælle alle celler i rangen F3:F19, hvor værdien ikke er -1 OG hvor værdien i samme række (som den der aktuelt tjekkes i rangen F3:F19) i rangen C3:C19 ikke er "Intet valgt"

I må lige sige til, hvis det er for voldsomt at klemme ind her. Så må jeg jo bare lige oprette et nyt spørgsmål.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2009 - 17:58 #6
I dit oprindelige spørgsmål taler du om at summere, mens du i din seneste post skriver, at du ønsker .... at tælle.

Sum: =SUMPRODUKT((F3:F19<>-1)*(C3:C19<>"Intet valgt")*(F3:F19))
Antal: SUMPRODUKT((F3:F19<>-1)*(C3:C19<>"Intet valgt"))

Hans
Avatar billede aitnemed Novice
08. december 2009 - 19:57 #7
Tak for svaret - nu funker det!

Jeg beklager meget forvirringen... Det er sidst på dagen.

Det, jeg manglede at tydeliggøre, var, at jeg skulle udregne et gennemsnit og derfor i første omgang skulle bruge summeringen. Derefter skulle jeg så dividere det udregnede med et antal celler - deraf tæl.

Det var dog først, da jeg kom til delen med at tælle, at jeg fandt ud af, at det ikke var helt så ligetil, som først antaget.

Tror vist lige, at jeg skal have set nærmere på sumprodukt() tror muligvis, at det er en funktion, jeg har overset i andre situationer, hvor jeg har kodet mig ud af det via vba.