Avatar billede musiki Nybegynder
07. december 2009 - 15:37 Der er 1 løsning

Inddeling af undersider, Google Analytics

Hej eksperter,
jeg er gået i gang med at høste information Google Analytics genererer om vores website - mit problem står i at hele sitet er dækket i rapporten, hvilket i dette tilfælde er 20.000 undersider.

Er der en måde hvor på jeg kan sætte en rapport op der kun behandler de cirka 500 undersider der er relevant for vores afdeling?

To funktioner virkede oplagt: Custom Reports og Advanced Segmentation. Custom Reports kan jeg ikke få til at ekskludere irrelevante sider, og Advanced Segmentation tillader kun individuel tilføjelse af undersiderne via drag'n'drop - hvilket er ret tidskrævende.

Ideelt set tilføjede jeg vel et class name/HTML-tag til HTML'en, men det har jeg desværre ikke adgang til - og det vil igen være 500 steder at gøre det.

Jeg håber der er nogle GA-eksperter derude der kan hjælpe
Avatar billede webanalytiker Nybegynder
12. december 2009 - 23:56 #1
Hejsa

Det kan du tro :-)

Der er flere måder at segmentere data i Google Analytics. Lige meget hvilken metode du bruger, så er det en nødvendighed at dine 500 sider har noget unikt, og helst noget unikt i URL´en.

Du skriver "behandler"? Vil du kun se sidevisninger for disse sider, eller vil du kende mere til adfærden for de brugere, som har set disse sider? Forskellen er at den første udgave kun kræver at du sporer præcis de 500 sider. Den anden udgave kræver at du sporer hele sitet, men har et filter på de 500 sider. For nogle kan det lyde som det samme, men der er stor forskel.

hvis du kan nøjes med data helt specifikt for de 500 sider, så kan du oprette en ekstra profil med et filter, så det kun er data for de 500 sider.

Hvis du gerne vil se adfærden for de brugere, der har set en af de 500 sider, så skal du lave et advanced filter. Brug "Contains" og så det der er unikt for alle 500 sider.

Hvis URL strukturen er fornuftig, så kan du bruge "content drilldown" under "Content". Så kan du bryde ned til din gruppe af sider, og se hvor mange der har set dem.

Hvis der IKKE er noget unikt for de 500 sider, så bliver du nødt til at gøre noget ved det. Du kan tilføje en parameter for de 500 sider i den URL der registreres (lidt tricks med trackpageview variablen).

Du kan evt. spørge inde på www.webanalytiker.dk/forum/ hvor der kommer endnu flere kompetente folk forbi og hjælper med at svare :-)