Avatar billede downloading Nybegynder
02. december 2009 - 22:28 Der er 6 kommentarer

NAS server til at afspille media over netwærk

Hej alle sammen.

Jeg har fået den ide at bruge en NAS server til backup (den skal have raid 1 så man har to identiske harddiske). På den vil alt min musik, billeder og film ligge. Min ide var så at have en toutch pc kørende som så kunne afspille alt min media over mit anlæg. Mine overvarelser har været:

NAS server: QNAP TS-219P
http://www.pixmania.com/dk/dk/3462490/art/qnap/netvarksserver-til-lagrin.html
Ved dog ikke om den har raid 1?

Tænkte om det var muligt at sætte en toutch screen op der så kan køre linux med moovida via NAS serveren?

Hele konceptet er at have en toutchscreen på væggen der kan afspille musik og video fra netværket (og internettet) over anlægget.

På forhånd mange tak.
Avatar billede mini-me Nybegynder
02. december 2009 - 23:44 #1
Hej,

Den model du har fundet der er den en gammel udgave køb i stedet QNAP TS-239P her får du meget mere value for money.

Jeg har selv ovenstående og den virkede out of the box og der er et glimrende interface.

Jeg har dog valgt at installere Ubuntu server på min og konfigurere den helt efter mit eget behov.

Der er jo fuld NFS understøttelser, så det bør sagtens kunne lade sig gøre med touch.
Avatar billede downloading Nybegynder
02. december 2009 - 23:52 #2
uha! Det lyder spændende :)

Jeg forstå dog ikke helt med NFS? Vil det sige jeg godt kan bruge den som lager enhed (med raid 1) og samtidig installerer et styresystem og køre en touch screen på den på samme tid?
Avatar billede mini-me Nybegynder
03. december 2009 - 00:00 #3
Hej,

Du kan sagtens kører software raid1 på den.

Jeg skal dog lige forstå hvordan du vil gøre.

Vil du sætte en touch-skærm direkte til NAS'en? Eller vil du have en pc hvor du har moovida installeret på og så bare hente filer fra NAS'en?

Sidste vil klart fungerer bedst, jeg har haft Ubuntu server GUI på min NAS med en skærm til og det gik så utrolig langsomt.
Avatar billede downloading Nybegynder
03. december 2009 - 00:25 #4
Jamen jeg har jo ikke rigtig forstand på det, så det afhænger lidt af hvad folk byder ind med :) men det lydwe da som om den bedste løsning er med en pc der er tilsluttet touch screenen.

Kan man slutte NAS'en direkte til TV'et? Jeg tænkte også på om den understøtter torrents?

Tak fordi du gider hjælpe :)
Avatar billede mini-me Nybegynder
03. december 2009 - 09:26 #5
Hej,

Du kan ikke slutte NAS'en direkte til dit tv. Eller dvs. det kan du godt - men får ikke ret meget ud af det da det hele foregår i "console" mode.

Ja den understøtter torrents, så du kan sætte den til at suge hele natten. Og igen det hele foregår via et web-interface som er utroligt nemt at navigere rundt i.
Avatar billede downloading Nybegynder
03. december 2009 - 19:56 #6
okay.. Så tror jeg ikke helt jeg forstår det store plus ved en nas server?

Kan jeg køre mit styresystem på den, eller kan jeg kun bruge den til torrents og fillagring (og bakcup)?