Avatar billede kalabakas Nybegynder
01. december 2009 - 09:14 Der er 2 kommentarer

FTP adgang over nettet

Hej Eksperter
Det lader nu til at jeg har et problem med min nyoprettede ftp server. Den kan sagtens tilgåes lokalt med serverens globale ip over cmd, det i sig selv er også fint nok. Det den derimod ikke kan er at blive tilgået globalt, altså over internettet, via en tilfældig cmd på en tilfældig computer med internet access. Jeg har forwardet port 21 til serverens lokale adresse på min Level One WBR-6001 trådløse router. Dette var også en nødvendighed for at jeg kunne tilgå den lokalt. Dernæst har jeg slået Windows firewall fra for at se om det hjalp (hvilket det ikke gjorde).
FTP serveren er sat op på en XP SP3 maskine via IIS (Internet Information Service), Microsofts standard FTP service.

Jeg frygter lidt at min ISP har blokket port 21 for adgang af en eller anden grund. Hvis det er problemet hvordan tjekker jeg det er der problemet ligger?

Den eneste måde jeg har behov for at tilgå min FTP er gennem cmd. Når jeg så prøver at tilgå den gennem cmd får jeg en fejmeddelelse i form af 'unknown error number'. hvilket jeg ved sikkert har noget at gøre med at min forwarding af port 21 ikke fungere alligevel. Det skal lige siges at jeg har forwardet min port ved at benytte portforward.com's guide til lige præcis min router.

Når jeg så prøver at tjekke om port 21 kan tilgåes, dette tjekkes gennem utorrents port tester, får jeg det også bekræftet, port 21 kan ikke tilgåes? Hvad er der lige galt og hvor sidder fejlen?

Ny the way: min ISP er energimidt i form af fiberbredbånd (ved ikke om det er særlig relevant)
Avatar billede Niclas Praktikant
04. december 2009 - 18:37 #1
Altså... jeg ved intet om dette, så lad endelig vær med at grine for meget  :)
Kan det måske være din router der blokkerer for den/de pågældende porte?
Avatar billede Niclas Praktikant
04. december 2009 - 18:38 #2
oooog så så man lige idioten der ikke havde set du allerede havde skrevet at den port var forwarded, hvorefter han skrev en besked... :)