Avatar billede kjeldb Nybegynder
24. november 2009 - 13:18 Der er 9 kommentarer

Automatisk valg af data i et felt, betinget af data i andre felter

Hej,
Er der nogen der kan hjælpe?

Jeg har en Access database (2003), hvor nogle felter automatisk skal have data fra en "Slå op tabel", alt efter hvilke værdier (tal) der bliver indtastet i andre felter.
Konkret er der tale om patienter med værdier for synet på henholdsvis højre og venstre øje.
Hvis der er tale om et positivt tal, skal der vælges en diagnose i "Slå op tabellen", og tilsvarende for et negativt tal, en anden diagnose i samme tabel. Ved 0 er der et tredie valg.
Dernæst er der en anden værdi, som hvis større end 1, sammen med ovenstående, skal resultere i en 4 og 5 diagnose.

Er det noget der overhovedet kan lade sig gøre?

Med venlig hilsen
KjeldB
Avatar billede terry Ekspert
24. november 2009 - 13:27 #1
Without a better understanding of your requiremnets its hard to be 100% sure but I would think it is possible.
Avatar billede terry Ekspert
24. november 2009 - 13:35 #2
But is it necessary to copy values form the "Slå op tabel" into another table?

If you store the values from the "diagnose" then you can alwasy use these to find the realted values in the "Slå op table"

What I am saying as that there is no need to have the same data in more than one table.
Avatar billede kjeldb Nybegynder
24. november 2009 - 13:43 #3
Hello Terry,
Thank you for a quick response!
My own guess is, that if I could insert something like this in a query or macro:

If value in tabelY (field1) > 0 then select value id 1 in tabelX
If value in tabelY (field1) < 0 then select value id 2 in tabelX
If value in tabelY (field1) = 0 then select value id 3 in tabelX
If value in tabelY (field1) > 0 and value in tabelY (field2) > 1 select value id 4 in tabelX
If value in tabelY (field1) < 0 and value in tabelY (field2) > 1 select value id 5 in tabelX

Best regards,
KjeldB
Avatar billede kjeldb Nybegynder
24. november 2009 - 13:51 #4
Hello Terry,

My tabelY is the table where individual data are stored. TabelX is my tabel with diagnoses.
My problem is, how do I get the system to choose a diagnose in the diagnose table, depending on values inserted in the main table, and keep them stored. The values are not yet inserted.
This way I do not need to pick a diagnose individually, based on visual evaluation of the values for every patient (about 700).
Best regards,
KjeldB
Avatar billede terry Ekspert
24. november 2009 - 14:05 #5
You can use the IIF function in a query or a sub select.
Avatar billede terry Ekspert
24. november 2009 - 14:09 #6
Can you show the relevant tables/fields and maybe some example data?

Maybe you could send an example of the dB?
Avatar billede mugs Novice
24. november 2009 - 14:09 #7
Du burde kunne gøre det i VBA med en Select Case struktur:

Select Case Me.Field1
Case is > 0
Me.diagnose = "et eller andet"
Case is < 0
Me.diagnose = "noget andet"
o.s.v.
End Select
Avatar billede terry Ekspert
03. december 2009 - 14:37 #8
status please?
Avatar billede terry Ekspert
05. januar 2010 - 13:48 #9
status please KjeldB?