Avatar billede cybershah Nybegynder
23. november 2009 - 16:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

celler afhængige af SUM værdi

Hej
Jeg har brug for en funktion, som kan hjælpe mig med følgende:
Jeg har 20 rækker med en celle, hvori værdien er 100 hele vejen. Dvs summen er disse er 2000, altså

1-  100
2-  100
3-  100
4-  100
5-20 [..]

Jeg har så brug for at SUM værdien bliver en fast værdi, sådan at cellerne tilpasser sig SUM værdien. Altså hvis jeg i første celle ændrer 100 til 200, skal de øvrige ændre sig sådan at SUM værdien stadig bliver 2000.
Er der en Excel haj der kan hjælpe mig med det?
Avatar billede excelent Ekspert
23. november 2009 - 16:15 #1
Indsæt i celle A2 og kopier ned

=(2000-$A$1)/19
Avatar billede cybershah Nybegynder
23. november 2009 - 17:18 #2
Hej excelent
Tak for dit input. Men når værdien i cellerne ændres, så ændrer SUM'en sig også!
Lidt svært at beskrive, men når jeg fx taster nyt tal i cellen (som i forvejen har din kode som værdi) forsvinder koden jo og så står der kun et tal! Mon ikke dette er grunden til at systemet brydes??
Avatar billede excelent Ekspert
23. november 2009 - 17:26 #3
Taster du ikke nyt tal i A1 ?
Avatar billede cybershah Nybegynder
23. november 2009 - 17:55 #4
hmm... ikke specifikt kun A1. ok måske vil en forklaring gør det nemmere.

hver kolonne (celle) har værdien for de antal KM bilen må køre for at sum'en kan være 2000. Dvs. 20 uger a' 100 km pr. uge. Hvis den ene uge (fx uge 5 - celle 5) ændres til 150, så skal de resterende reduceres således at summen forbliver uændret.
Avatar billede excelent Ekspert
23. november 2009 - 18:06 #5
ok så skal der en makro til hvis det er ok

Hvilke 20 celler drejer det sig om helt præcis ?
Når du skriver "resterende reduceres"
-så mener du cellerne neden for den du ændrer ik' ?
- de vil i såfald få ens værdi.
Avatar billede cybershah Nybegynder
24. november 2009 - 00:15 #6
Hej igen

Der er faktisk to steder:

sum på 2000, 20 celler med 100 som default værdi pr celle.
I1-I20 (til og med)

sum på 15600, 52 celler, 300 som default værdi pr.
G2-G53 (til og med)

og ja, korrekt opfattet mht. "resterende reduceres".
Avatar billede excelent Ekspert
24. november 2009 - 16:31 #7
Højreklik på Arket's fane og vælg Vis programkode, indsæt koden der
G2:G53 kikker jeg på lidt senere

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("I1:I19")) Is Nothing Then Exit Sub

If Target.Rows.Count > 1 Then Exit Sub
Application.EnableEvents = False

rk = Target.Offset(1, 0).Row
delSum = WorksheetFunction.Sum(Range("I1:I" & Target.Row))
rest = (2000 - delSum) / (21 - rk)
For t = rk To 20
Cells(t, "I") = rest
Next

Application.EnableEvents = True
End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
24. november 2009 - 17:39 #8
ok denne skulle virke på begge områder

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("I1:I19", "G2:G52")) Is Nothing Then Exit Sub

If Target.Rows.Count > 1 Then Exit Sub
Application.EnableEvents = False
rk = Target.Offset(1, 0).Row

If Target.Column = 9 Then
delSum = WorksheetFunction.Sum(Range("I1:I" & Target.Row))
rest = (2000 - delSum) / (21 - rk)
For t = rk To 20
Cells(t, "I") = rest
Next
End If

If Target.Column = 7 Then
delSum2 = WorksheetFunction.Sum(Range("G2:G" & Target.Row))
rest2 = (15600 - delSum2) / (54 - rk)
For t = rk To 53
Cells(t, "G") = rest2
Next
End If

Application.EnableEvents = True
End Sub
Avatar billede cybershah Nybegynder
25. november 2009 - 00:55 #9
Mange tak. Det ser rigtig godt ud. send et svar :-)
Avatar billede excelent Ekspert
25. november 2009 - 19:28 #10
velbekom
Avatar billede jakhof Nybegynder
23. september 2013 - 23:45 #11
Det virker jo fint.... :) Jeg vil gerne bruge dette til at få overblik over tidsregistrering, og det skal så være mere indviklet. I princippet skal man arbejde 37 timer om ugen. Jeg ved, at jeg ikke vil arbejde nogle timer i efterårsferien (fx), hvad skal jeg så arbejde de andre uger. Forskellen bliver altså, at man den ikke kun skal tilpasse nedefter, men også opefter. Optimalt set skal den tilpasse nedefter og opefter, men stoppe opefter i det felt, hvor jeg er nu (jeg har altså arbejdet 37 timer hver uge indtil et vist tidspunkt, og jeg bestemmer mig så for ikke at arbejde i efterårsferien - hvor mange timer skal jeg så arbejde fremover?).

Jeg kan bruge begge ting. Et ark, hvor man kan planlægge sit år fremefter, og så et, hvor man i løbet af året kan tilpasse...

Vi er begyndt at tidsregistrere i gymnasieskolen, og der er en ret ulige arbejdsfordeling og uger med få timers arbejde - det vil være rart at kunne få et overblik over, hvor mange timer, man skal arbejde de uger, hvor man så ikke arbejder få timer.

Er mine ønsker til makro forståelige?
24. september 2013 - 09:31 #12
jakhof>>
Jeg vil anbefale dig at oprette et nyt spørgsmål i stedet for at kommentere på et 4 år gammelt spørgsmål.

Chancen for at nogen kommer forbi her er ikke særlig stor.