Avatar billede superdry Nybegynder
23. november 2009 - 12:10 Der er 7 kommentarer

Flamme temperature ?

Hvor i farverne er en lighters flamme varmest ? og hvorfor ? :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. november 2009 - 12:21 #1
Har for mig at en flamme er varmest, der hvor den går fra gul til rød (i den gule), fordi der er sammensætningen perfekt. Ild består jo af 3 ting: Brændbart materiale, ilt og varme.
Avatar billede monsterg33k Nybegynder
23. november 2009 - 12:37 #2
Jeg mener faktisk det er i det blå?
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. november 2009 - 12:49 #3
Nu har jeg ikke en lighter ved hånden, men mener ikke den bliver så varm at den blå farve vil fremkomme. Men har du f ex en bunsenbrænder, er den vist varmest ved den blå farve.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. november 2009 - 13:07 #4
Avatar billede thov Forsker
23. november 2009 - 13:14 #5
Ja, bunsenbrænderens flamme er varmest, lige der hvor den blå del af flammen skifter farve (Det sagde min fysiklærer i skolen - så det står til troende).

En lighters flamme ser lidt anderledes ud, men princippet er det samme. En blå spids som går over i gult - derinde er der varmest.

Og i en rumkabines vægtløse tilstand, kan en lighter ikke brænde, fordi varm og kold luft vejer det samme (ingenting). Den varme luft stiger derfor ikke 'tilvejrs', og der trækkes ikke frisk luft til, som næring til forbrændingen.
Avatar billede justrace Novice
23. november 2009 - 13:43 #6
Det kan vel ikke være så svært, stik fingeren ind i den. :)

Så skal man altså på rygestop-kursus før man bestiller en rumtur? Hmm, ...

Jeg lærte også at lige i spidsen af det gule er varmest, men har ikke testet det.

Hvor varmt det varmeste så er, afhænger af hvad det er der brændes.
Avatar billede thov Forsker
23. november 2009 - 14:44 #7
Der er ikke meget julehygge i en rumfærge - ingen røg, og heller ingen småkager, for det går ikke med fritflyvene krummer...

En skærebrænder vil virke derude (trykflasker med acetylen og ilt), men 3500 grader (på spidsen af den blå kerne), sådan et sted - næppe...