Avatar billede ssidney Nybegynder
21. november 2009 - 13:06 Der er 25 kommentarer

Kan interudbyderen/ indehaveren af databanken, lave to foreskellige hjemmesider ?

Hej Allesammen. Tusind tak for jeres hjælp. Det lykkedes mig både at installere en anonym proxy-server, skjule webbrowseren bag shift useragent samt benytte en privatbrowser og fjerne alle cookies hver gang jeg besøger den pågældende hjemmeside. Det lykkedes mig også at poste en bemærkning på den pågældende side. Men nu kommer det næste spørgsmål fordi der er gået sport i den. Udbyderen af hjemmesiden er helt sikker godt træt af mig og mine Skandinaviske venner kunne man forestille sig den situation, at udbyderen installerede to foreskellige hjemmesider forstået på den måde, at vi der sidder en i Skandinavien ser en version og dem der sidder i det utyske ser en anden version ? Således, at vores kommentarer kun kan læses af os selv, men tyskerne simpelthen ikke ser vores kommentarer. Ist er möglich ? Ja oder nein ? Jeg ved godt, at det er teori men nu er det spændende. Jeg lærer noget hele tiden.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. november 2009 - 13:27 #1
ja - hvis udbyder sorterer på ip-adresser. Men så kan du (via en betalingsservice på nettet) køre via en lukket/krypteret linje typisk fra en usa-server videre ud på nettet.
se fx http://www.strongvpn.com/?gclid=CKGk6JiLnJ4CFQG7ZwodkRg9lw
Avatar billede ssidney Nybegynder
25. november 2009 - 20:58 #2
Claes57: Jeg elsker dig, simpelthen. Nu prøver jeg det af. Og om nødvendigt, vender jeg tilbage. Mange mange tusind tak.
Knuzz Caroline.
Avatar billede ssidney Nybegynder
25. november 2009 - 21:00 #3
Jeg prøver det først af i morgen men jeg vender tilbage med sidste nyt fra Vestfronten. Dte er vildt spændende for man lærer noget hele tiden.
Avatar billede ssidney Nybegynder
25. november 2009 - 21:08 #4
Lige et sidste spørgsmål, dette system er selvfølgelig anvendeligt på Macbook, ik ? Det har vel ikke noget at sige må jeg antage. Godt jeg skriver.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. november 2009 - 11:27 #5
bare din browser kan - og det kan jeg ikke forestille mig, at den ikke kan.
Avatar billede ssidney Nybegynder
30. november 2009 - 19:36 #6
Hej Claes.
Inden jeg installere det udemærkede VPN link som du gav mig, har jeg lige et spørgsmål. Jeg har hørt, at hvis man har logget sig ind med sin oprindelige Ip-adresse på en udbyders hjemmeside, så er det sådan set ligegyldigt hvilken anonym proxyserver man gemmer sig bagved hvis serveren ligger hos en IT-specialist, så kan de altid finde ud af den oprindelige IP. Er det korrekt ?
Den hjemmeside som jeg indimellem besøger har sin server liggende hos barracuda.de. De er IT.konsulenter/specialister, de opretter og beskytter hjemmesider. Det er min opfattelse at du ved lige så meget som de gør og sikkert også en hel del mere, det er derfor, at jeg måske tænkte at du kunne besvare spørgsmålet for mig.
Det undrer mig, at jeg nu kan knytte bemærkninger og kommentarer til hendes hjemmeside hvor jeg benytter min egen danske Ip-adresse. Det samme gælder for min norske veninde. Jeg har beskyttet mig bagved en anonym canadisk proxy. Det mærkelige er, at lige efter, at jeg har knyttet en kommentar på hendes hjemmeside så kommer der er databasefejl. "Databaseconnection not possible at the moment". Jeg forstår bare ikke hvordan barracuda.de kan lave to hjemmesider med nøjagtig det samme indhold med den undtagelse, at vi alene kan se vores egne kommentarer samt de tyske, medens tyskerne selvfølgelig ser deres egne kommentarer men ikke vores. Ich verstehe es nicht. Men som du siger, så handler det om at omgås restriktionerne og kører via en krypteret linje. Det eneste som er vigtigt for mig at vide, det er, om det at jeg i sin tid kommenterede med min oprindelige IP-adresse udelukker at jeg kan skjule mig via en krypteret linje.

Mange tak for ulejligheden.
De bedste hilsner
Caroline.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. november 2009 - 20:39 #7
de har ikke skyggen af mulighed for at bryde vpn-link.
du kan gå på biblioteket, og låne Datatid #8, aug 2009
På side 42 er der et en side om anonymitet på nettet - men Datatid har fundet, at man kan prøve gratis på http://www.megaproxy.com/freesurf/

Men prøv at få en penneven i tyskland, og få hende til at sende nogle skærmdumps til dig (og evt sende svar ind).
Der er masser af danskere, se fx http://www.duborg-skolen.de/
Avatar billede ssidney Nybegynder
02. december 2009 - 19:04 #8
Hej Claes.
Tusind tak for dine liks. På et tidspunkt aflægger jeg et besøg på biblioteket og låner Datatid - det er en god måde at lære og forstå det på. Fedt med henvisningen til en tysk penneveninde. Det kan man selvfølgelig også prøve.
Men først tror jeg, at jeg installerer den VPN som du henviste mig til - sålænge den kører over en krypteret linje. Jeg er rigig glad for at du fortæller mig, at de ikke kan bryde mit VPN link selvom de har min oprindelige Ip-Adresse. Tusind tak for hjælpen. Opstår der noget nye spørgsmål undervejs sender jeg dig dem til dig.
Mange tak for hjælpen.
Knuzz Caroline.
Avatar billede ssidney Nybegynder
16. januar 2010 - 16:16 #9
Hej Claes.
Lige et spørgsmål inden jeg går på biblioteket og låner Datatid. Jeg har købt den USA baserede VPN som du anbefalede og det fungerer fremragende men mit spørgsmål er følgende: Ejeren af det pågældende website, vil jo ikke have deltagelse fra Skandinavien. Det er sådan set ligegyldigt hvad jeg gør - når jeg poster en bemærkning eller kommentarer på hjemmesiden så forsvinder den ud i den blå luft. Det er jo meget interessant men mit spøgsmål er, bliver den overhovedet læst eller er det arangeret således, at den overhoevdet ikke ankommer ?
Nu er det jo sådan set ligegyldigt for jeg gider ikke at blive ved men spørgsmålet interesserer mig alligevel. Man trykker på send knappen og den bliver posted, men den figuerer bare ikke på hjemmesiden. Bliver den læst af administratoren eller forsvinder den bare et eller andet sted ud i cyperspace ?

Mange tak for ulejligheden og jeg ser frem til dit svar.
Knuzzz Caroline.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. januar 2010 - 16:42 #10
det er nok hjemmesiden, der fravælger alle, der ikke er tyske (fx).
Det gøres ved at sortere på ip-adresser, og når du klikker på send går en header med dine data (bla ip-adressen / evt den via vpn) til sitet, og de ignorerer så bare alle, der ikke er tyske.
Det er en rent maskinel løsning. Hvis du vil kontakte administrator på sitet, så er der typisk et link på siden, hvor du kan skrive til webmaster/administrator, og disse kontakt-sider er typisk mere åbne end dem i diverse fora på sitet.
Avatar billede ssidney Nybegynder
20. januar 2010 - 13:53 #11
Hej Claes. Mange tak for din bevarelse. Det sætter jeg pris på.
Jeg anede nok, at der var en sammenhæng med Ip-adressen via VPN så kunne man selvfølgelig skifte Ip-adresse så længe den er tysk men nu gider jeg simpelthen ikke mere. Nu må det være nok. Hvis indehaveren ikke vil have det så er der ingen grund tl at forfølge noget der alligevel er formålsløst. Det der imidlertid er interessant, det er at forstå mekanismerne altså b.la din henvisning til anonymitet m.m hvordan man skjuler sin identitet og hvad man kan gøre for at forhindre uønsket deltagelse, hvad er en proxy og hvordan fungerer den, havd er en VPN og hvordan fungerer den m.m. Derfor glæder jeg mig til at læse datatid 8, august 2009 og hvis der er noget som jeg overhovedet ikke fatter, så sender jeg dig lige en besked.
Tusind tak fordi du tager dig tid til at besvare mine spørgsmål.  Og godt Nytår.
Knuz Caroline.
Avatar billede ssidney Nybegynder
20. januar 2010 - 15:14 #12
P.S. Jeg vil bare lige sige, at det ikke kan lade sig gøre at kontakte administratoren på sitet. Der er nemlig ikke adgang til deres server. Det er simpelthen så langt ude. Nu kan man ingen gang gå ind os se hvad website-indehaveren skriver fordi jeg simpelthen ikke kan få adgang.
"Service not available". Jeg antager, at det kun er mig og min norske vendinde for hvem siden er utilgængelig  - hold kæft hvor er det latterligt. Men det er som du siger, fordi de begrænser vores adgang via IP-adresser og måske andre oplysninger. Wer weis ?
Lad dem hvile i fred.
Glæder mig til, at læse datatid 8.
Avatar billede ssidney Nybegynder
01. februar 2010 - 16:38 #13
Hej Claes. Var en tur på biblioteket og fandt datatid august nr. 8 - 2009 men bare ikke den pågældende artikel som du refererede til på side 42. Jeg prøvede også august nr. 9 - 2008. Kan du have skrevet forkert ? Eller også har jeg måske overset noget ? Uanset hvad så tager jeg tilbage og kigger en gang til. Jeg kiggede på nogle andre emner i tidsskriftet b.la noget med kryptering og jeg må sige, at jeg finder det overordentlig interessant og er meget glad for referencen. Jeg overvejer faktisk at abonnere på tidsskriftet. Jo mere viden man kan tilegne sig omkring beskyttelse af sine egne data jo bedre. Det er en meget fascinerede verden. Da jeg startede med at købe en Macbook var jeg forfærdelig uvidende. Det er faktisk min første computer. Nu ved jeg noget om firewall og proxy-severe og vpn. Det næste bliver sniffere og hackere. Det er helt sikkert. Jeg fatter stadigvæk ikke hvordan man kan hacke sig ind i Pentagon og Bankonti på Cayman øerne - og hvordan man kan sniffe oplysninger fra andres computere og overfører det til sin egen computer - det er selvfølgelig pisse ulovligt men det bidrager da til underholdningsværdien. Jeg ville aldrig turde gøre det. Man efterlader sig altid et elektronisk spor medmindre man hedder Lisbeth Salander fra Stig Larssons milleniums krimi trilogi. Sådan noget kan vel altid spores. For mig handler det om at forhindre, at nogen misbruger mine data. Og jeg har på fornemmelsen, at barracuda.de har installeret et eller andet på min computer. Uden at lyde alt for paranoid - jeg er ikke tilhænger af konspirationsteorier - men sådan nogen computer/IT firmaer ved så meget om IT, at det ikke er usandsynligt, at de har gjort andet end bare forhindre mig og min norske veninde i at få tilgængelighed til den tyske hjemmeside. Måske læser de med ? Måske kan de læse mine emails ? Kan de det hvis jeg har installeret en firewall ?
Det er selvfølgelig bare hovedløse gætterier men jeg finder IT verdenen så spændende, at jeg vil forsøge at tilegne mig så meget viden som overhovedet muligt. Datatid er en god begyndelse. Opstår der nogle spørgsmål undervejs så tillader jeg mig at rette henvendelse til dig. Mange tak for din ulejlighed.

Lige et spørgsmål. På et tidspunkt brugte jeg en VPN som havde 6 lande man kunne vælge imellem med hensyn til proxy-servere. Men så begyndte hjemmeside udbyderen at flagge hver eneste land. Betyder det, at den tyske server, barracuda. de, kan se hvilken VPN man benytter, eller betyder det bare at de kan se de anvendte proxyservere ?  Mange tak. Caroline.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. februar 2010 - 16:45 #14
de kan kun se til proxy-serverne på vpn-net.
Avatar billede ssidney Nybegynder
03. februar 2010 - 18:46 #15
Øhhhhh........gælder det osse nu når jeg benytter Strong VPN ?
De kan vel i princippet gøre nøjagtig det samme. Kan de ikke ? Altså hvis de gider, at ulejlige sig med det, mener jeg.
Nåh, jeg må hvis heller lige tjekke vpn-nettet ud.
Tak for henvendelsen, det er sgu pænt af dig. Jeg vender tilbage.
Forsat god uge.
Knuz Caroline.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. februar 2010 - 10:39 #16
jeg tror, du er så langt ud i systemet, så kun kinesiske hackere og FBI kan svare på, hvor meget yderligere man kan spore.
Avatar billede ssidney Nybegynder
05. februar 2010 - 14:36 #17
Fedt nok, hæhæ. Så kan barracuda.de sgu lære det, kan de.
Hvor kun det være fedt, at kende en kinesisk hacker. De virkelige dygtige må være i stand til at flænse samtlige bankkonti i verden og indsamle militær hemmeligheder u.s.w. uden at noget af det kan spores. Hvor kunne det være fedt at have en sådan viden. Jeg har kun lyst til at flænse skattevæsenet og Danske Bank. Dem er jeg godt nok trætte af. Nåh, men tak for besvarelsen. Jeg vender tilbage.
Knuz Caroline.
Avatar billede ssidney Nybegynder
12. marts 2010 - 12:28 #18
Hej Claes.
Nyt spørgsmål:

Har installeret den amerikansk baseret VPN og de dertil VPN-basederede IP-adresser. NU kommer spørgsmålet:

Jeg gik ind på den tyske hjemmeside og skrev et indlæg. HJemmesidens server er baseret på en tysk server der hedder barracuda.de. De er internet/computereksperter som du selv. Imidleritd har de masser af redskaber til rådighed og nu kommer vi til det mærkelige i hele den her historie:

I det sekund jeg efterlod en kommentar på hendes hjemmeside modtog den øjeblikkeligt et 0. Det kan jeg simpelthen ikke se hvordan kan lade sig gøre.

Jeg skiftede server og den til den VPN baserede server tilhørende IP-adresse til en server der lå I Canada- Min IP var derfor Canadisk. Så skiftede jeg tidszone til Canada. Beskyttede min browser til privat browsing. Fjernede alle cockies og brugte searchrobot - googleboot, tror jeg nok at den hedder. Således at hvis man tjekker med showip.com så siger den følgende:

Presto, MNSN-boot og så den canadiske IP-adressse. Derefter skrev jeg et indlæg. Der gik ca 30 sekunder og indlæget modtog et 0. Så skiftede jeg igen til en ny server og samme procedure gentog sig.

Altså må det betyde, at de kan se at jeg bruger StrongVPN.com. De kan altså se at jeg logger ind med en IP-adresse tilhørende StrongVPN.com. Betyder det, at de kan blokke VPNén ? Hvordan kan det ellers lade sig gøre at samtlige indlæg modtager et 0 inden for 30 sekunder ?

Jeg går ud fra at det betyder, at de kan flagge samtlige landes IP-adressser der knytter sig til strongvpn.com på forhånd. Jeg går osse ud fra, at de ikke læser indholdet men at det hele foregår maskinelt ude i cyperspace.
Jeg må gå ud fra at de overhovedet ikke læser hvad jeg skriver. Betyder det, at jeg simpelthen ikke kan efterlade nogen former for kommentarer på hendes hjemmeside medmindre, at jeg er meget ihærdig og tager toget eller flyveren til Berlin eller Hamburg, f.eks ? Eller også skal man skifte til et nyt system igen ? Det er selvfølgelig en mulighed. Det er jo efterhånden gået hen og blevet en hobby for mig. Jeg har allerede lært rigtig meget af dig og når jeg får lidt mere tid vil jeg kaste mig over datatid.

Hvad er cashe ? Hvorfor er det vigtigt at ryde den indgangimellem ? Er det muligt, at jeg er blevet hacket af det firma der kalder sig barracuda.de ? De er som sagt internet/computer eksperter. Jeg har en mistanke om, at de har efterladt en trojansk hest i min computer. Hvad kan jeg gøre for at få det bekræftet eller afkræftet ? Kan de have installeret spy-ware på min computer ? Grunden til at jeg stiller det spørgsmål er fordi jeg synes at det  er underligt, at de kan sætte et 0 ud fra mit allerførste bidrag uden at have kendskab til serveren eller IP-adressen. Desuden har de min oprindelige Ip-adresse. Jeg ser frem til at høre fra dig, Claes. Jeg tjekker senere.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. marts 2010 - 15:06 #19
cache skal man rydde op i - og også gerne sætte en lille maks-størrelse (fx 20mb).
Derudover bør du løbe cookies igennem, og slette alle dem, hvis adresse, du ikke kender til eller bruger jævnligt.
Cache er ikke noget, der læses af side-udbydere - men ligger der mange filer, så kan specielt InternetExplorer løbe sur i, om den skal hente siden fra nettet, eller vises data fra cache.
Jeg vil anbefale http://nirsoft.net/utils/iecookies.html til at gennemse og rydde op i cookies - hvis du bare sletter alle, så kan du også miste fx brugernavn/adgangskode og så skal du til at huske og indtaste dem igen.

Vedr spyware - der er mange muligheder - men prøv at logge ind fra en pc på biblioteket. Hvis den går igennem, så er din pc mærket af dem. I så fald ville jeg lave en totalbackup, formatere, og indlæse win/programmer/data igen. Der er en beskrivelse af denne opgave på http://www.fnsupport.dk/art-format.php

Jeg går ud fra, at når du kører over vpn, at du så logger dig ind som ny bruger med nyt navn/email osv når du laver indlæg i barracuda.de?
Avatar billede ssidney Nybegynder
13. marts 2010 - 13:10 #20
Hej Claes. Mange tak for dine råd. Jeg vil straks undersøge om der er placeret en Trojans Hest på min computer.
Mhn til den ameriskansk baserede VPN vil jeg gerne sige følgende........Hver eneste gnag jeg logger ind på miriammeckel.de (barracuda´s server) får mit indlæg et 0 uanset hvilken server jeg sifter til og uanset hvilken IP-adresse der knytter sig til serveren.

Jeg skifte naturligvis brugernavn og email når jeg efterlader en kommentar på hendes hjemmeside men det er som sagt fuldkommen ligegyldigt. I det sekund jeg trykker SEND modtager kommentareren en rungende 0. Den eneste forklaring som jeg har på dette er, at barracuda.de kan se den til IP-adressen knyttede VPN( strongvpn ) og flagge hver eneste  land. Har jeg ret i det ? Kan man ikke gøre det anonymt så de ikke er i stand til at se VPN én ?

Ellers skal jeg skifte VPN hver enste gang jeg efterlader en bemærkning eller kommentarer. Kan du anbefale en anonym proxy som jeg eventuelt kan installere ?
Ellers ved jeg sådan set ikke rigtig hvordan jeg kommer udenom deres restriktioner.
Tak for dine links. Jeg vil straks gå igang med at læse indholdet. Vender tilbage senere.

Knuzz Caroline.
Avatar billede ssidney Nybegynder
14. marts 2010 - 16:13 #21
Hej Claes.

Jeg tror at jeg dropper det for jeg kan alligevel ikke komme igennem til mm.de ( barracuda.de) og det må jeg jo så bare respektere. Hvis de har så meget imod mine kommentarer er det sådan set ligegyldigt. Men det var alligevel en udfordring at prøve at omgås deres restriktioner og indskrænkninger. Desværre har jeg på fornemmelsen at de har sat et eller andet udstyr ind i min computer............så gælder det vel om at finde ud af hvad det kan være. Det er nok en lidt mere interessant beskæftigelse end at prøve at tiltvinge sig adgang til en hjemmeside som går til store anstregelser for at forhindre ens deltagelse. Det gider jeg ikke at beskæftige mig med mere.

Hvis jeg har flere spørgsmål angående spy-ware og trojanske heste mm så skriver jeg til dig igen. Håber så at du vil være mig behjælpelig fremover for jeg har haft stor gavn af din viden.

Knuzzzz Caroline.
Avatar billede ssidney Nybegynder
14. marts 2010 - 16:14 #22
Hej Claes.

Jeg tror at jeg dropper det for jeg kan alligevel ikke komme igennem til mm.de ( barracuda.de) og det må jeg jo så bare respektere. Hvis de har så meget imod mine kommentarer er det sådan set ligegyldigt. Men det var alligevel en udfordring at prøve at omgås deres restriktioner og indskrænkninger. Desværre har jeg på fornemmelsen at de har sat et eller andet udstyr ind i min computer............så gælder det vel om at finde ud af hvad det kan være. Det er nok en lidt mere interessant beskæftigelse end at prøve at tiltvinge sig adgang til en hjemmeside som går til store anstregelser for at forhindre ens deltagelse. Det gider jeg ikke at beskæftige mig med mere.

Hvis jeg har flere spørgsmål angående spy-ware og trojanske heste mm så skriver jeg til dig igen. Håber så at du vil være mig behjælpelig fremover for jeg har haft stor gavn af din viden.

Knuzzzz Caroline.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. marts 2010 - 16:43 #23
ok - men accepter lige dit svar, så denne tråd lukkes. Og opret nyt spg fremover - så er der også flere, der vil se spg, og kunne hjælpe til.
Dette spg er jo næste ½år gammelt, så det ligger meget langt nede på listen, og derfor kommer der ikke andre ind og hjælper med.
Avatar billede ssidney Nybegynder
15. marts 2010 - 15:59 #24
Selvfølgelig. Bare ærgelig over at det skal være så besværligt og at hjemmesidenindhaveren har så meget imod mig og min norske vendinde. Men sådan kan det gå. Åndsvagt hvis du spørger mig. Nåh men det må de da selvfølgelig selv om.

Nuvel.......nun vil jeg prøve at finde ud af om barracuda.de har installeret spyware på min computer.

Mange tak for hjælpen og jeg opretter et nyt spørgsmål når det bliver relevant.
Avatar billede ssidney Nybegynder
15. marts 2010 - 15:59 #25
Selvfølgelig. Bare ærgelig over at det skal være så besværligt og at hjemmesidenindhaveren har så meget imod mig og min norske vendinde. Men sådan kan det gå. Åndsvagt hvis du spørger mig. Nåh men det må de da selvfølgelig selv om.

Nuvel.......nun vil jeg prøve at finde ud af om barracuda.de har installeret spyware på min computer.

Mange tak for hjælpen og jeg opretter et nyt spørgsmål når det bliver relevant.