Avatar billede stagedk Nybegynder
19. november 2009 - 22:17 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

fdisk / formater?

Hej eksperter har et lille problem, har lige installeret Debian på min server hvori der sidder to harddiske, har så fundet ud af at den anden harddisk der sad i lå der xp på, jeg har installeret det uden GUI, så skal finde ud af hvordan jeg for formatteret den harddisk med xp på tak :) !
Avatar billede lassebm Nybegynder
20. november 2009 - 12:13 #1
Lad os kalde harddisken /dev/sdb

fdisk /dev/sdb
Tryk P for at printe partitionenern hvis du er i tvivl om hvor mange partitoner der er .

Tryk nu D for at slette en partition, og tryk det nummer du ønsker at slette.

Tryk n for at oprette en ny partition. Jeg mener du har mulighed for her at sætte hvor stor at den skal være.

Til sidst trykker du w for at gemme ændringerne.

Nu har du en tom partition uden filsystem.
Næste skridt er at oprette et filsystem

Hvis du vil have ext3 på kan du gøre som følger:

mkfs.ext3 /dev/sdb1
Avatar billede lassebm Nybegynder
20. november 2009 - 12:14 #2
Du kan se disknavnet med fdisk -l uden du går ind i selve fdisk.
Du kan selvfølgelig oprette flere partitioner hvis du ønsker det.

Håber det giver lidt mening :)
Avatar billede stagedk Nybegynder
20. november 2009 - 12:42 #3
Tak for svaret lassebm, det var lige hvad der skulle til :)