Avatar billede hundevennen Nybegynder
19. november 2009 - 08:40 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

hjælp til sql sætning

jeg vil gerne lave en sqlsætning der indeholder whereklausuler fra en formular.
Formularen indeholder årstal, månedsnummer ugenr og art.

Det jeg har p.t. er således:
aarstal = request.form("aarstal")
maanedsnummer = request.form("maanedsnr")
uge = request.form("uge")
art = request.form("art")
dato = request.form("dato")

strtext = "select * from tabel where year(dato) = "&aarstal&" and uge =  "&uge&"" and....osv

Det jeg gerne vil er, at man i formen kan nøjes med kun at vælge et af punkterne og efterlade de andre 4 blanke eller vælge 2 og lade 3 blanke - altså frit valg mellem alle 5 muligheder?
Avatar billede steber Nybegynder
19. november 2009 - 09:52 #1
Når du nu opbygger strtext, kan du ikke opbygge den dynamisk (?) - altså noget i stil med
strtext = "select * from tabel where "
IF aarstal udfyldt THEN
  strtext = strtext + "year(dato) = ...
...

Alternativt, hvis det nu var i Oracle ville du kunne lave det i ren SQL således (og det kan du nok også i andre databaser evt. på en lidt revideret måde):
SELECT *
FROM tabel
WHERE (aarstal IS NULL OR aarstal = year(dato)
AND (maanedsnummer IS NULL OR maanedsnummer = to_char( dato, 'MM'))
AND ...
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. juni 2010 - 17:32 #2
Feedback?
Avatar billede hundevennen Nybegynder
26. juli 2010 - 10:51 #3
opgaven blev syltet og spm ikke længere aktuelt